Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 516 ggr
amaira
0

"Hej matte, här kommer jag!"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brioche och Blanche är de två möss som jag ibland låter springa fritt på golvet - när jag inte har någon annan stans där de kan få aktivera sig utanför buren. Ibland är det "fullt" över allt, av andra möss och sånt.

Men jag får vara mycket försiktig och inte för en sekund glömma var jag sätter fötterna. För efter ett "frivarv" är det matte som gäller.

Ibland ska bara undersidan på foten undersökas Förvånad och strax ska vi hälsa på matte igen, förstås.

Då ser det ut såhär, full fart uppför byxbenet. Sådana fantastiska klättare de är!! Kyss

amaira
0

Närbild. "Hej matte, här kommer jag!"

Kolla in glimten i ögat Skrattande det kallar jag "en lycklig mus"

amaira
0

Ner på golvet igen. Fötterna kollas in än en gång: "Vilken ska jag välja?"

amaira
0

Vi tar andra benet denna gång. Glad

Muszimba
0

Snacka om att hon är en mattetokig liten mustjej. Hon är alldeles för bedårande den lilla tjejen. Det så att man nästan vill "musnappa" henne.SkrattandeOskyldigKyss

mandymoo
0

Dom är helt  bedårande *ler*

Alexia
0

:O Vd söt hon var, man såg verkligen den dära glimte i ögat, du har rätt, det ser ut som om hon säger "Hej Matte, här kommer jag!" :D

Elyria
0

Du verkar ha så himla mysiga möss, Amaira. Men får de bästa omvårdnaden så blir de väl såna….

cosmonita
0

Vilken tillgiven sötnos!

amaira
0

#7 Jag har både och…

De svensktypade (Brioche och Blanche bl.a.): Jag kör "planerad inavel" ganska mycket. Med mål temperament och långhår. Det blir - såhär i början - väldigt olika i kullarna. Anlagen koncentreras ju, både de dåliga och de bra.

Självklart avlar jag bara vidare på de bra.

Har fått flera möss med dåligt temperament, trots "bra anlag" från början (trodde jag i alla fall). Har t.ex. haft en hane som anföll min hand som om min hand var en annan mushane, och bet och rev och sparkade, helt sjövild. Blev blödande bitsår. Inte kul.

Gietvis har han vandrat vidare till de sällare jaktmarkerna - med varsamhet förstås! Allt liv behandlas med respekt, oavsett hur de beter sig!!

Bland mina engelsktypade har jag flera vackra, och även tama. Men de går inte alls att jämföra! De är lättskrämda och "nervösa" av sig, tycker jag. Jag behöver vara mycket försiktigare och lugnare när jag hanterar dem.

Men visst, mina svensktypade mysigaste möss, är MYSIGA, riktigt, riktigt mysiga!

Och självklart är jag djupt förstjust i dem alla, och tycker självklart att de alla är "mysigast i världen"! De är min rikedom!

Highlandertess
0

Vad kelig hon verkar! :-) Verkligen söt!