Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1001 ggr
amaira
0

Standarden: Champagne-argente.

Nu skulle jag behöva få "min" färg definierad.

Enligt Marianne är färgen vanlig argente (och bedömd som standard-argente stämmer ju förstås ingenting).

Enligt Marianne (som också ligger till grund för Eva J:s uppfattning) ser en champagne-argente ut exakt som en champagne (alltså inget rött eller gult) , tills man ser den mörkt blå underpälsen.

Jag förstår inte hur en rödögd chocolate agouti skulle bli blekt till en champagnefärg av rödögdgenen, som inte kan ta bort den röda agouti-tickningen.

Inte heller förstår jag hur underpälsen skulle kunna bli mörk, med tanke på hur rödögdgenen bleker chocolatefärg!

Inte heller stämmer det hon säger med finska standarden, vår egen svenska standard, eller Roy Robinsons i boken "Colour Inheritance In Small Livestocks".

Det här vill jag reda ut.

SVEMUS standard om champagne-argente (den är ännu konstigare Obestämd ):

Ögon röda. Kroppsfärgen ska vara så djupt röd som möjligt med underfärg vit eller silver. Magfärg vit. Bandfärg orange, bottenfärg vit, tippfärg silver. A-bbpp

Vit magfärg? Vit bottenfärg? Det är väl ingen fox heller! Förvånad 

Den finska standarden stämmer bra, sett med mina ögon:

A* bb D* pp, the pink-eyed Cinnamon, is an unstandardized colour. This has a pale chocolate to champagne undercoat, with the tops being similar to that of the Argente. This is said to be very beautiful variety, with the champagne base blending beautifully with the golden top colour.

Champagne underpäls (eller blekt beige) en färg som inte "tar stjäl" något av guldlystern i fenotypen.

Att tippningen är RÖD (kan färgavlas gulaktig, ljusare än argentens djupare röda/rödbruna) anser jag vara självklart! För det finns ju inget som bleker den röda färgen!!!

Rödögongenen bleker svart/blått/chocolate, men INTE rött!!! Vilket syns på fawn (rödögd röd), argente (rödögd agouti), och även tan som just inte bleks av röda ögon men av exempelvis blågenen.

Hur får jag reda på hur det EGENTLIGEN ligger till? Så jag förstår?

Digitalis
0

SVEMUS champagne-argente låter som råttans färg silver fawn, vilket stämmer om champagne-argente är tickad champagne. Fawn och beige är också varandras tickade och otickade motsvarighet i råttstandarden. De tickade varianterna är båda mycket rödare än sin otickade motsvarighet, vilket då förmodligen har med agoutianlaget att göra.

Vad är cinnamon? I råttstandarden finns både agouti, chocolate agouti och cinnamon.

Argente (om man googlar på argente mice) verkar inte alls vara den färg du har på dina gyllene skönheter heller, amaira. Inte heller som den är beskriven i standarden.

//frida

amaira
0

Hej Digitalis! Skrattande

"… låter som råttans färg silver fawn, vilket stämmer om champagne-argente är tickad champagne."

Hihi, vilket stämmer om råttans champagne är densamma som musens champagne Tungan ute .  

Jag kan ju inte alls råttans färger och dess genetik. Trist att samma genetik har skilda namn hos råttor och möss. Ibland samma namn för olika gener.

Men det är just det ja menar, att det är själva tickningen som gör även blekta djur röda - så länge blekningen inte bleker just rött! Och det gör inte rödögongenen.

Cinnamon i musvärlden är helt enkelt en chocolate-agouti.

Vad är cinnamon i råttvärlden? (har Terato sagt mig nån gång, så nu kanske jag lär mig Skäms)

Vad är champagne i råttvärdlen? I musvärlden är det en rödögd chocolate (som blir "typ beigefärgad".

Digitalis
0

Det finns liksom ingenting som är i närheten av mössens fawn, röd eller den färg som dina möss har hos råttorna, amaira. De mer eller mindre orangea varianterna har alla olika grader av ljus underpäls.

Råttor kan heller inte vara tan (eller fox) även om vit mage följer med silver fawn.

//frida

Terato
0

Cinnamon på råtta är A-mm, alltså en tickad mink, en gen som inte finns på mus. Den ser inte heller riktigt ut som cinnamon på mus utan är lite.. Blekare.

Cinnamon på mus är A-bb, alltså vad vi kallar chocolate agouti bland råttor.

Silver fawn(Eller Amber som det numera heter!) på råtta är en A-pp/A-ppbb. Den kan alltså vara både och men heter fortfarande samma sak. En tickad champagne, alltså, eftersom:
Champagne på råtta är aapp/aappbb. (Även om jag inte kan förstå hur en aapp kan få den färgen).

Men man kan ju även säga att en Amber är en agouti/chocolate agouti med röda ögon om man så vill..

Fawn på råtta är  A-rr/A-bbrr, alltså en rubinögd agouti/chocolate agouti.

På mus är en aapp en dove, alltså en kallt grå mus, inte varmt beigeaktig(mycket mera logiskt!) Det är det här jag har funderat så mycket över. Jag tycker att en champagne på råtta borde vara en aabbpp, inte en aapp! Fast vad vet jag, det kanske stämmer, kan ju bero på att vi har så mycket dåligt svarta råttor! :P Tycker f.ö att råttgenetiken verkar vara helknas över huvudtaget och det nästan bara krånglar till det att jämföra rått- och musgenetik. Dessutom tenderar alla färger vara intensivare på möss än råttor så de är lite dumma att jämföra. Möss har ju avlats längre.

Argente på mus är som Amber på råtta också A-pp, rödögd agouti, så där stämmer det bra. De är också väldigt lika utseendemässigt. Men Amber på råtta kan alltså även vara en A-bbpp. Fast det heter fortfarande Amber.

Vad champagne-argente är har jag aldrig riktigt förstått men det ska alltså vara en A-bbpp?

Man vill gärna ha med chocolate på silver fawn vad jag förstått. Vet inte hur underfärgen ska se ut på dem, dock. De är ljust rödtickade med röda ögon och brukar ha ljus mage(ljusare än agouti som brukar ha grå magar).

Så här skriver Tomas Hall'd om silver fawn på råtta:

Silver fawn(Amber) (genetiskt: A*-pp/A*-bb-pp): varmt orangebrun med ljusgrå bottenfärg, jämnt tickad med silvervita täckhår. Mage vit med skarpa avgränsningar till övriga kroppsfärgen. Ögon: röda.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag förstår inte varför det inte skulle kunna stämma? Du har ju massa chocolate i dina linjer.

Men går det inte att på något vis testpara djur från samma kull med samma färg på nåt sätt så att du kan jämföra A-bbpp med A-pp och se vad du tror?

Men vad menade Marianne inte stämde?

Hur ser dina ut i bottenfärg osv?

Vad talar för/emot A-bbpp, det har jag inte förstått?

Vad borde man se för skillnader på en A-pp och en A-bbpp? Borde inte den med chocolate bli rödare/ljusare och ha chokladtickning istället för svart tickning?

teratos.r8or.se

Digitalis
0

Inom råttavel pratar man ju nästan bara om färg på fenotyp. Genetiken är inte lika kartlagd. Inom musavel verkar det mer som att varje utmärkande genotyp har ett unikt namn för sin färg.

//frida

Terato
0

Precis!

Hoppas det blir bättre med det inom råttaveln.

teratos.r8or.se