Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1701 ggr
ehlin82
0

Baytril till nysande mus

Va hos veterinären idag. Min mus har nyst hela helgen lång började i liten skala men har nu blivit oftare samt att hon låter lite ibland när hon andats typ som någon form av kvittrande.

Jag kände mig som värsta experten på möss hos veterinären. Enligt veterinären så kunde det vara en helt vanlig förskylning. Men här så har jag läst att man inte pratar om förskylning när det gäller möss. Veterinären i sig är mycket trevlig och sa den här gången att de inte har så stor erfarenhet när det gäller möss.

Jag fick iaf Baytril efter att ha sagt att det kanske kunde vara rossell eller tex mycoplasma. Ska nu ge henne 0.1 ml 2 ggr om dagen, alltså en knapp droppe. 

Tips på hur man får i henne medicinen mottages gärna!!

Camillhe
0

blanda den i en liten bit mandelmassa, avokado eller ngt annat hon gillar riktigt mkt

Grodan
0

tyvärr kan det vara lite halvsvårt att blanda ner medicin i mat,  jag förespråkar tyvärr det lite mera raka sättet som jag beskriver här: Medicinera möss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ehlin82
0

Tack för tipsen!

Hon är helt galen i smörgåsrån så jag har provat att droppa medicinen på en liten bit sådan. Det funkar kanon, äter upp varenda smula.  Ser jag att hon börjar lämna får jag försöka med att tvångsmedicinera.

Grodan
0

vad skönt att det fungerar så lätt med rånen… är det någon mixtur av baytril?

baytril har ju en fruktansvärd bismak så möss & råttor kan vara svåra att ge baytril efter första gången…

ehlin82
0

#4 vet inte riktigt, fick det uppdraget i små sprutor så såg aldrig ursprungsförpackningen.

Gick mindre bra tidigare ikväll med smörgåsrån så nu kanske hon fattat att det inte alls är gott längre. Får så hur det funkar imon, hoppas att jag slipper ta till drastiska metoder. Men just nu så är jag orolig för henne. Var tvungen att avliva hennes kompis igår p.g.a tumör och idag har hon mest suttit i sitt lilla kryp in och nu ville hon knappt smaka på smörgåsrån och inte heller gnaga på en bit hundmat som hon annars bestämt försöker slita ur händerna på mig….

Grodan
0

Hur är allmäntillståndet på henne? Ögon, päls osv?

ehlin82
0

#6 Jag tycker att hon är pigg i perioder under dagen. Men inte fullt lika pigg som vanligt. Inga vattninga ögon eller så, möjligt att hon är lite "uppfluffad" i pälsen. Idag har hon iaf ätit allt hon har fått så hon verkar ändå må bättre än vad hon gjorde igår.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man märker resultat av antibiotikabehandling på möss??

Solaika
0

Får jag ställa en liten fråga av nyfikenhet? Jag är gerbiluppfödare och kan absolut ingenting om möss. Men jag blir lite nyfiken när man ger Baytril till möss. Det är nämligen något vi totalratar i gerbilvärlden eftersom det ofta ger gerbilerna kramper och dessvärre dödar dem snarare än gör dem friska. Vi ger Bactrim. Det är ett bredspektrigt antibiotika för människor i grunden men som även fungerar väldigt bra på gerbilerna. Utan några biverkningar så länge man ger rätt doser.

#7 Om jag får gissa lite.. På gerbiler är det iaf så att man ser tillfrisknande väldigt fort när de får rätt medicin. Eftersom de är små så går det snabbt när de blir sjuka men oxå snabbt när de blir friska. Möss är mindre än gerbiler.. så i min värld så borde det gå rätt fort att se tillfrisknande hos möss. Men det är ju vad jag tror. Kan inte ett skvatt om möss :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Camillhe
0

#8 Både bactrim och baytril är bredspektra antibiotika, men tar olika saker. I bactrim är sulfa/ trimetoprim och sulfametoxazol, det verksamma ämnet i baytril är det enroflaxacin. Så det beror ganska mkt på VAD som gör djuret sjukt och hur just den bakterien botas.

Min kunskap om möss tolerans för just baytril är liten, men vad jag hört så använder man det, och i rätt mängd och för rätt bakterie dör dom inte av det. Ren spekulation är att antingen så reagerar gerbiler och möss helt olika på medicinen, eller så kanske man inte klurat ut rätt dos för dom…

Solaika
0

Hm.. möss har väl en aning mer sjukdomar än gerbiler vad jag har förstått. Eller i varje fall väldigt olika. Det vanligaste man får behandla gerbiler för är en luftvägsinfektion som oftast drabbar bebisar men som man i de allra flesta fall klarar med en liten Bactrimkur. Utöver det så finns det två sjukdomar till som jag vet att man behandlar gerbiler med Bactrim för. Mycoplasma är ju tex en sak som inte finns hos gerbiler.

-senare-

Nu har jag rotat lite mer.. Bactrim verkar, vad jag kan se, bita på fler baciller än Baytril.. Baytril dock.. biter på mycoplasma, vilket Bactrim inte gör. Hur det kommer sig att gerbiler verkar tåla Baytrilen så väldigt dåligt är dock ett mysterium. Jag har själv haft en gerbil som fick kramper och dog efter injektion av Baytril och har hört fler som har samma erfarenhet. Hittills vet jag en som dött i samband med behandling av Bactrim.. Hon var ca 4 veckor gammal och fick av en olycka i sig den dos hon skulle ha under 10 dagar på en o samma gång. Dock vet vi inte om det var överdosen, sjukdomen i sig eller en kombination som gjorde att hon dog. Men i övrigt är det värsta som hänt vid behandling med Bactrim lite diarréer.

Intressant det här :) Jag tror mer på att möss och gerbiler reagerar väldigt olika på medicinen faktiskt. Det är trots allt två olika arter så det vore inte så konstigt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ehlin82
0

Nu har min töss fått antibiotika i en vecka och det återstår ytterligare en. Allmäntillståndet är mycket bättre. Hon är pigg, springer omkring, lekfull och kontaktsökande igen. MEN hon nyser fortfarande och låter precis som om att hon skulle gnaga på nåt papper fast att hon inte gör det.

Kan det vara så att Baytril inte är rätt?

Camillhe
0

Visst kan det vara så, men trots allt verkar det ju ha hjälpt henne, dvs tagit en del av symptomen. Jag tycker dock 2 veckor med baytril verkar väldigt lång tid. Dubbelkolla det med en annan veterinär. Jag tror dock inte att du ska byta medicin nu, då det drar ner immunförsvaret med antibiotika behandling. Jag hade fullföljt kuren ( men kollat så att det verkligen är korrekt med 2 veckor och inte tio dagar) och sen avvaktat. Jag kan ju inte ställa ngn diagnos på din mus men om det tex är mycoplasma så kan antibotikan ta symptomen men inte mycon. Det kan ju också ha blivit kroniskt Rossel som hon får leva med resten av livet.

Angående nysandet så hade jag testat att byta bottenmaterial. Visst, beror säkert på att hon är sjuk men det är enkelt att testa att byta ocg se om det hjälper, man förlorar liksom inget på det:)

ehlin82
0

#12 Ok ska kolla med en annan veterinär. Jag har oxå tänkt tanken på att byta strö nu i helgen när det är dags att rensa buren.