Får inte skaffa möss :(
Hej!
I år när jag var på husdjursmässan i sollentuna fick jag verkligen upp ögonen för möss. Jag blev STÖRTKÄR <33333. Jag ska sälja min kanin å tänkte då att då borde jag ju få köpa möss, som tar mkt mindre plats. Men icke sa nicke, mamma tycker att möss är skadedjur och så har dom så hemskt äckliga svansar tycker hon, ååå va sur jag blev. nån som har några förslag på hur jag kan övertala min mushatande mamma? Kanske jag kan börja med att ta hand om några möss ett tag å se vad hon tycker…..Men skaffar jag möss själv vill jag ha ca 3 honor…å vad jag vill ha! <3333

Tjata på din mamma tills hon ger med sig, jag behövde inte tjata på min, hon svarade kannske direkt :D
Säg att du köper för dina egna pengar, Och köp inte från djuraffärer, mycket inavel i sådana möss.
Leta reda på en seriös uppfödare och kolla på mössen :D Köp sånna som är gannska så unga, men jag kommer köpa två honor ta reda på om du kan ha tre honor först :D Då kommer det gå yvket bättre :D
Asså, hon hatar verkligen möss….hin tränar tom upp vår katt så att han ska jaga möss på landet >:(. Hon vet att jag ska köpa allt för egna pengar, men dt är knappt att hon låter mig få ta hand om några möss…men jag tror hon kommer göra dt…ska annonsera om att jag görna kan ta hand om några möss ett tag xD
Självklart ska jag inte köpa från djuraffär, dom har oftast kortare liv m.m. Men jag hoppas verkligen mamma går med på det nån gång i framtiden ^^

Se till att hon tröttnar på ditt tjat då!
Säg allt bra möss kan göra för dig; Göra dig lycklig, Visa upp sig så att du skrattar, Me mera.. :D Låstas gråta vet ja :D

Nej inte tjata *ler* säg jag som är mamma som gett med mig o nu är lika tokig som alla andra "tanter" här. Men tjat har ibland fel inverkan också.
Däremot så tycker jag att du ska visa din mamma att du verkligen är seriöst intresserad. Och det gör du genom att läsa så mycket du kan om möss, ta reda på hur dom ska skötas för att vara friska o långlivade, om sjukdomar osv. Ett bra sätt är att leta o läsa Artiklar som finns här på mus iFokus. Kika vidare på länkar som finns.
Och visa din mamma att du är så pass intresserad o att du kommer att ta hand om din nya vän/vänner på bästa sätt och att hon (din mamma) inte kommer att behöva ta hand om dom.
Sen får du ta med henne till en utställning som Svemus anordnar o visa henne så som nu på mässan hur trevliga dom små djuren är. Det var många mammor o pappor som ändrade inställning till mössen när dom väl fick träffa dom o det var bara en mamma som vägrade hålla i en mus på alla fyra dagar som jag kom i kontakt med *ler*
Visa henne den här sidan tex, att det inte bara är yngre som har möss som husdjur utan att det är i alla åldrar, att det är en aktiv klubb.
Om jag märker att mina barn är ärligt intresserade av en sak - att dom läser o lär sig om det även om jag sagt nej, och att intresset inte släpper bara för att man sagt nej. Då kan vi prata igenom saken igen efter ett tag.

Är du mamma? Åh nej!Jag har gjort så att mammorna har fått reda på mitt knep!Måste hitta på något nytt! xD
Jo, jag ska pröva med att läsa å läsa å läsa…..ska läsa när hon ser, så hon verkligen fattar hur intressrerad jag är xD Om jag får hem några möss som jag ska ta hand om ska hon få se att jag håller på med dom hela tiden, och till slut vill hon nog oxå prova att hålla ^^

Japp jag är mamma till becciie här på sidan *ler*
Men vi mammor är ganska erfarna o vi vet era små knep, du vet vi har varit små vi också och velat ha saker… sen att vi går på dom då o då är en helt annan sak *ler*. Och vi är väldigt medvetna om att vi "går på dom" ;) Även om ni ibland tror att ni "lurar" oss…
#5 "Åh nej!Jag har gjort så att mammorna har fått reda på mitt knep!"
Japp, ännu en "mamma" här
. Och du, de där "knepen" är ganska kända i mamma-kretsar.
Mina "barn" är visserligen stora och utflugna, och jag var nog aldrig en riktigt "vanlig" mamma.
Redan när de låg och sov i sittvagnen när vi var ute och gick, kunde det hända att jag ruskade det stackars barnet och utropade "Vakna, vakna, det kryper en jättesöt larv på vägen!"
Hahahaha :D 

:O Vilket "djurplågeri" (skämt) :O Skaka i barnet på det dära viset!
Stackars barn xD

Här är en till mamma. Min dotter var 11 år när hon fick två möss. Det var för ett och ett halvt år sen. Nu har vi många fler möss och sköter dem tillsammans. Jag var djurintresserad redan tidigare och då är det naturligtvis lättare att fastna för de här djuren. Lite svårare när man tycker att de är otäcka.
Håller med Mandymoo om att du bör lära dig en massa om möss och samtidigt försöka locka din mamma att läsa på de här sidorna.
Men skaffa absolut inte djur utan att någon förälder säger ok.
Jo, så fort jag har städat klart ska jag slå mig ner och leta fakta. Nej absolut, självklart skaffar jag inte några djur utan mina föräldrars tillåtelse, då skulle dom antagligen tvinga mig sälja dom, och det blir bara stressigt för de stackars djuren, så nått sånt skulle jag absolut inte göra. Man måste ju tänka på djurens bästa :)

Jag sket i vad mina föräldrar sade och tingade två stycken ändå, och på det viset så gav dem med sig! *s* Min mamma har även hållt i dem även fast det var hon som verkligen inte ville ha och hon tycker dessutom att svansarna är äckliga.
Hehe ok….men dt verkar riskabelt tycker jag :S

Tyck det du :) Men jag pratade väldigt mycket om dem osv, o visade bilder så det kan också ha varit därför dem gav med sig.
Jaha ok ^^

#14: om du kanske bestämmer med dina föräldrar att ni bestämmer en tid med en uppfödare och åker dit för att titta och känna på möss utöver att ni får hålla i någon liten mus för att hela familjen ska få en bra uppfattning om möss. Då kan både du och dina föräldrar ställa eventuella frågor om möss till just denna uppfödare. Då har du ju också gett både dig och dina föräldrar en ärlig chans att kunna bestämma er vilken färg och typ av mus som du vill ha.
#17 Jo, men mamma gillar egentligen inte möss alls, hon ser dom som skadedjur, men jag kaske ska ha en mushane hos mig i några veckor så att mamma kan vänja sig vid dom, och sen säga vad hon tycker….för hon har ju aldrig sett en tammus nångång,m bara vildmöss….Men sen skulle vi kunna göra det du säger =)

Åhh vilken "gladtråd" det här var, med alla tjatiga barn och "välutbildade" mammor! Kram på er!
#18 Det låter som en bra idée, att låna en vuxen snäll och tam mushane. Ingen mamma kan motstå en sådan!!! Ha aspflis/aspspån som bottenmaterial, kanske även en toalåda som städas varje dag och städa i buren ofta - så hon inte kan gnälla på doften.
Den enda jag oroar mig för är ni som har katter hemma, ni måste ha en tung bur så att katterna inte kan välta den lätt och fånga musen/mössen när ni inte är hemma. Ibland glömmer man stänga dörren om sitt rum…
#18. Jag skulle absolut välja en hona om jag hade en i förväg negativt inställd mamma!
Hanarna luktar ofta väldigt starkt. Det beror inte på om man städar bra eller dåligt, utan de markerar sitt revir med sin fränt doftande urin.
Gillar man inte möss, tycker man definitivt inte om doften från hanarna!
Nu luktar olika hanar olika mycket, en del nästan inte alls, andra i olika perioder. Men min erfarenhet är att nyflyttade hanar luktar extra mycket under ca en månads tid. Fast jag har inte så mycket erfarenhet så jag kan säga att det är så jämt.
Jag önskar dig lycka till! Du får nog din mus en dag, om intresset håller i sig och du lär dig tillräckligt mycket. Med tålamod slår nästan alla ens önskningar in. 
Köper du möss av uppfödare, har du också oftast möjligheten att lämna tillbaka dem om det inte funkar o längden. (Fast vi vill ju förstås inte sälja till någon som tröttnar efter ett tag.)
#22, jo, det har du givetvist rätt i. Jag ska fråga om jag istället kan få låna 2 mushonor ^^

Jag ska ha honor, har ju läst som du ska #22, hanar luktar väldigt starkt, domär ju lite mera "revirhållande" xD
Vi har katter, Ras katter, men jag kan hålla dom borta lätt,det är bara att stänga dörren ordentligt :D och inte glömma att stänga buren >:S

Jag tycker ju nu att det är lite fel att säga att hanar luktar väldigt starkt - för jag har haft 2 honor i en bur som luktade värre än 1 hane….
Och om man gör rent lite oftare - ska man säga att man gör rent var 6e dag istället för var 7e… sen att man är noga med att göra rent alla leksaker, skålar o hur. Och verkligen duschar ur buren när man gör rent den.
Sen så är hanar otroligt fina som sällskapsdjur - sociala om otroligt mysiga. Jag tycker att rakt över om jag ska se på våra djur så är hanarna mera goa…
Inte så att jag inte gillar mina honor får dom älskar jag minst lika mycket. Utan jag tycker bara att det är lite mycket just om att hanar luktar mer…. sen glömmer man allt det andra o så mycket mer luktar dom inte …
Dom kan under en period när dom är lite yngre lukta lite mer… bara städa en dag oftare… sen när dom blir äldre så är det inte alls säkert att dom luktar alls.

Som jag skrev "inte en mamma kan motstå en hane" för det är så, när jag sätter en vuxen och supersnäll hane i "mammors" händer så smälter de!!! Alltid!
Men strunt samma, jag tycker ni har lite väl mycket emot er
- katter i hemmet
- föräldrar som inte vill att ni skaffar möss
- inga pengar
Jag tycker ni ska vänta något år.
1. Katterna är det nog ingen fara med, för jag är JÄTTEnoga med att stänga dörren. gör det ALLTID. Och så ska jag isåfall skaffa en tung bur så han inte skulle kunna välta den OM jag skulle glömma.
2. Mina föräldrar ville varken att jag skulle skaffan fiskar eller marsvin, men jag har både och nu xD
3. Inga pengar? Jo, det har jag . Men inte de pengar en kanin behöver.
#27 Jag har katter och det är väldans passande, nu har jag ju även ngra katter som inte bryr sig om mössen så länge de är i sina burar. Men har även ngra katter som inte låter burarna vara ifred. Så när jag ej kan ha under uppsikt så är den dörren till mitt rum stängt. Katter är rovdjur och katter är finurliga på öppna dörrar eller snabbt smita in när ngn går in eller ut, man undrar om man har snabba vesslor emellanåt.
Jag har akvarium + terrarium och dunaburar även lab burar (de anv endast i nödfall). Jag törs ej ha gallerburar pga katterna kan haka fast i en mus genom gallret. Terrariena ska jag förstärka taken så de ej säger krasch då min ena skogis hane på 6-8 kg lägger sig eller går på taket. Säger ej detta för krascha din dröm om möss bara att du ska veta det är jobb att hålla isär rovdjur från deras bytesdjur.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#28 nej då, du kraschar inte mina drömmar, tvärtom, du hjälper mig =) Nu vet jag ju vad jag bör ha mössen i för burar. Och problem är ju till för å lösas. Så det ska nog gå det här =)
#29 "problem är ju till för å lösas. Så det ska nog gå det här =)"
Har du den inställningen, och håller kvar vid den, så löser det sig nog
.
Vad gäller katter och möss, så är jag själv "livrädd" efter dåliga erfarenheter.
Mina barn hade en gång i tiden varsin gerbil. Jättesöta och fina. De hade en stoor bur (jag har alltid enbart stora burar) som jag snickrat själv, med bl.a. ett galler på ena sidan. Galler-"springorna" (vad heter det
) var inte ens 1 cm.
Så en vinter var det en övergiven stackars katt som strök runt här ute. Vi tog hand om den ett tag (tills den kunde bli omhändertagen). Vi var i köket där den fick mat.
Sedan - hur det gick till vet jag inte, det gick så fort - en blinkning bara så var katten "borta" och hade funnit gerbilerna, lyckats få in klorna genom gallret där troligtvis gerblien varit nyfiken (?) eller bara "var där" ändå, och slitit upp halva ansiktet på den ena gerbilen, som fick avlivas omedelbart…
Stor sorg … 
#30 Usch då :/…..men det borde väl funka omman har ett gammalt akvaium? då kan han ju inte sticka in några tassar….
#31 Ha stabilt nätlock som en katt ej kan snirkla upp.
I slutet av 80 talet så hade jag en marsvins hona som fick 3 st silveragouti bebisar, de bodde i ett akvarium med nätlock. Katten jag hade snirklade på ngtvis upp nätlocket och tog 2 st av ungarna. 1 var död och en levde men katten hade spräckt skulderbladet på den, dessa ungar var 3 dygn gamla.
Så ha ett nätlock en katt ej orkar lyfta eller ha ngn tyng på dem typ en sten lite större sådan.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ja, ett stabilt lock ska jag allt ha…..
Ush då, dt lät inte trevligt….
Men jag vet inte riktigt hur min katt är med möss…..för med marsvinen kan han ligga å titta på i deras bur utan å göra nått, men möss är ju mindre, och han brukar ju jaga dom på landet….