Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1050 ggr
Mymlan
0

Giardia

http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Parasiter/Giardia-intestinalis/

Om de kan hur får man bort det? på katter anv Axilur och Flagyl *läst på forumet katter.nu om en som fått in i sitt katteri*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Camillhe
0

Jag är inte säker men jag tror man kan använda axilur på möss, men jag kanske minns fel.

Dock tror jag att man ska ha gjort en SVA undersökning på sina möss om man misstänker detta, då jag inte tror det är vanligt förekommande.

Mymlan
0

På sva sida så kan man skicka träck prov direkt till dem står på sidan hur man gör..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Vattnadal
0

Man kan använda axilur på möss. Kruxet är att få en tillräckligt liten dos. Köper man pasta kan man alltid späda den med olja, smör ed. Jag har dock varit lat/snål och tagit tabletter eftersom jag har hemma till hundarna. Dessa har jag delat, sen blandat ut det med vatten, och räknat ut hur mycket det räcker till i vikt djur att behandla, och sen droppat direkt i munnen på mössen. Blandar man så att det blir en droppe per mus är det lätt.

Sen är axilur svårt att överdosera, det har inte ens gått att framställa LD50. Det är alltså bättre att överdosera en aning, så att man blir av med parasiterna, än att riskera att ge för lite och ge parasiterna en chans att bli immuna.

Funderar man på invärtes parasiter är det bästa att skicka in träckprov, gärna från flera djur om man har många.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter