Isadora död! (Kännsliga varnas)
Jag varnar då bilderna som kommer inte är behagliga!!
Kom precis hem och blir totalt chockad när jag ser Isadora ligga död vid maten!
Jag tar upp henne och ser då att något som varit på väg ut ur henne, jag vet inte vad det är. Kan någon förklara vad som hänt!!!?? Jag är i upplösnings tillstånd, hon har lämnat sin kull efter sig också!
Ungarna har blivit lite magra på sistonne så jag har gett henne mat med extra näring osv, men detta kan ju vara orsaken?
Måste tillägga att jag inte märkt ett dugg, hon har varit precis som vanligt.
Jag mår så extremt dåligt just nu!! 
Hälsningar Malin
Närbild
Hälsningar Malin
Vad hemskt!!! :(
ser nästan ut som att det är en unge som är på väg ur henne :S
stackarn. beklagar verkligen :(
#3 håller med :( :(

Hur länge sedan är det hon fick kullen? Ser faktiskt ut som en unge, men då bör kullen vara relativt nyfödd. Annars borde hon dött av havandeskapsförgiftning.
Annars kan smådjur få framfall, där livmodern eller även ändtarmen kan falla ur. Vet inte om det finns på möss också, men de flesta andra smådjur kan råka ut för det.
Beklagar verkligen!
Ja det var min första tanke med men det kan det inte vara och är förmodligen inte. Hennes kull bör vara 3 veckor nu, plus att när jag drog ut det(Var tvungen att kolla.. *huh*) så var det långt, som en tarm eller nått?
Hälsningar Malin

Ser ut som en missformad mus bebis? ser dom verkligen sådär avlånga ut?
så söt mus.. stackaren… Beklagar verkligen!!
Jag har en annan mushona som gärna tog över hennes ungar och dom dias för fullt nu.
Hälsningar Malin

Då låter det som om det är ändtarmen. Har hänt mig på två chinchilla-bebisar. Det är ruskigt. Även om du hade sett det tidigare medans hon levde så hade det tyvärr inte gått att göra någonting åt.
Hur kommer det sig att ändtarmen åkt ut? det verkar så konstigt..
:(

På chinchillor kan det vara ärftligt. Vad det annars kan finnas för orsaker vet jag inte.
Hon var jättefin!
Bra att veta, då ska jag inte sälja hennes ungar till mer än folk jag känner.
Hälsningar Malin

#14 Det är ju dock inte alls säkert att detta gäller på möss.
Möss är inte riktigt vad jag kan bäst.

Fy vad trist :( Har sett både ändtarm och livmoderframfall på mus innan, alltid lika hemskt.
Beklagar, stackars lillan =(
beklagar också, hon var en jätte fin mus
Men vart tog den första bilden vägen?

Låter som megacolon. Fruktansvärt smärtsam sjukdom som tyvärr är genetisk och kopplat till teckningsgener. Avsluta linjen direkt!
Älskar mina stora små vänner..
Åh herregud
Jag vet inte vad jag ska säga..
Men jag beklagar verkligen!
Hon har det bra i mushimlen nu iaf =)
// Elin B.
Kan inte se några bilder alls….
Inte skojigt när man hittar dem….beklagar sorgen 
Amor vincit omnia

#19 Kan megacolon ge framfall? Har för mig att hon såg väldigt svullen/rund ut på bilderna (?) vilket även brukar ses vid mc.
Jag beklagar också! Så hemskt och så tråkigt.
Jag har inga svar, jag vet inte alls, vill jag säga först och främst. Tänker bara högt här, om det kan bidra till något.
Såg bilderna. Visst kom "det där" ut ur ändtarmen och inte ur slidan? Ganska viktigt att fastställa.
Du har förstås inte kvar musen, och kan inte skicka den till SVA och få ett svar. Har du en linje, är det kanske viktigt att veta vad det var och vad som hände. Det kan ju vara högst ärftligt - och det kan vara en ren olycklig tillfällighet.
Vad gäller megacolon så tvivlar jag - men jag VET INTE vill jag tillägga, jag vet i stort sett ingenting om megacolon, mer än att ju mer vitt på musen, desto större risk! Din mus har inte mycket vitt (i det sammanhanget), och ser inte ens ut att vara baserad på even, utan snarare berkshire.
Kan du ringa och prata med en vetrinär? Kan du maila bilderna till vetrinär? Ibland kan de vara jättesnabba på att ge ett korrekt svar, eftersom de sett samma sak många gånger tidigare.
Eller prova forumet här:
Bilderna blev borttagna av Medarbetare då dom inte är lämpliga.
#23 Som du säger kom det ur ändtarmen och inte slidan.
Hälsningar Malin
Jag kan inte skicka fråga till veterinären.nu deras sida anser att min email inte är korrekt?
Hälsningar Malin
Om du vill, kan du maila bilderna till mig, så kan jag prova om det funkar för mig? Jag är ju också intresserad av vad det kan vara - är intresserad av ALLT som kan hända möss.
#24 Jag skulle gärna vilja se bilderna…skulle du vilja skicka dem till mig…?
Amor vincit omnia
Veronica, visst. skicka din mejl till mig.
Hälsningar Malin
Veterinären svarar
Hej!
Trots bilderna är det svårt att avgöra vad som hänger ut där bak på musen. Det kan vara ett tarmframfall men det skulle också kunna vara ett livmoderframfall. Eftersom musen relativt nyligen fått ungar är det mer troligt med ett livmoderframfall. Om musen haft diarré är det mer sannolikt med ett tarmframfall.
Livmoderframfall kan bero på att något hänt i livmodern efter förlossningen. Kanske ett dött foster som inte kommit ut, kanske en infektion i livmodern eller något annan skada eller sjukdom.
Vill man veta vad ett djur avlidit av måste man låta obducera det. En del veterinärerkliniker kan hjälpa till med detta men hittar man ingen i sin närhet, kan man skicka kroppen till SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) i Uppsala. De tar emot alla typer av djur för obduktion.
Svaret skrivet av
Marianne Tornvall
Ja, det gick fort att få svar. Svaret finns här:
http://www.veterinaren.nu/fr%c3%a5gel%c3%a5da/167/d%f6d-mushona%2c-bilder-medf%f6ljer#167
Några bilder finns inte kvar på nätet.
tack Amaira!
Tycker det är udda att det skulle vara livmoderframfall, då borde det väl inte komma ur anus?
Hälsningar Malin

#31 Nej, livmoderframfall kommer absolut inte ur anus. Vet du att det var därifrån det kom så är det ju tarmarna.
#32 Jag vet inte om du sett bilderna, men man ser klart och tydligt att det kommer från anus.
Hälsningar Malin

#33 Jo, jag skrev ju redan i #9 att jag trodde det var ändtarmen.
#34 ah, jag orkade inte kolla. Är lite trött..
Hälsningar Malin
Härligt att veterinären.nu svarade så snabbt!
Det kan vara något att rekommendera alltså.