Regeln om foton på döda möss
En fråga angående regeln… Får man länka till bilder på döda möss? Om man förstås varnar för innehållet?
Jag förstår att man inte bör lägga ut bilder direkt i inläggen, men samtidigt är det ju lärorikt om man vill veta. Med en länk i tråden kan alla själva bestämma om de vill se eller inte. Klickar man på länken får man skylla sig själv helt enkelt.

Mvh Stephanie 

det tyckar jag är en bra ide.
Tycker jag med låter bra. Det är väldigt bra att se och lära.
Det var väldigt många som PMa mig om bilder på Isadora efter dom tagot bort bilderna och det var fruktansvärt jobbigt för mig att behöva gå igenom bilderna om och om igen.
Det hade varit bättre om man hade kunnat göra en lösning på det hela. Antingen om man markerar inlägg med sådana bilder eller om man som nu stephanie skrev lägger bilderna på länkar.
Hälsningar Malin

Låter bra det, även om jag inte förstår varför man inte kan markera en tråd som känslig, eller på andra sätt och ha dem här. Som sagt, man kan hitta saker genomatt googla ändå. Så det kan nog barnen med.
#2: Som du säger, det måste bli så mycket jobbigare att behöva maila bilder gång på gång. Jag tyckte så synd om dig med anledning av det att jag inte bad om bilder.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Jag gjorde samma sak. Lät bli att be om bilder, just för att det förmodligen var rätt många som skulle PM:a. Det är därför jag tycker att man borde kunna länka till dom istället.

Mvh Stephanie 

#4: Exakt, det blir jobbigt för den som måste skriva svar och skicka dessa uppslitande bilder hela tiden. Så ja det där med att länka låter bra tycker jag. Skönt att höra att fler än jag tänkte på samma sätt om bilderna.
Audiatur et altera pars

Jag tycker det är en bra ide' Steph, ska fråga Grodan:)
Faxlin, Stephanie: Det är jag faktiskt väldigt tacksam för, varje gång någon skrev drogs allt upp igen inom mig.. Visst alla var jätte snälal och förstående och bad väldigt snällt men det är så satans jobbigt ändå.
Sen är det som jag skrev till UlrikaD att jag är van vid att se döda möss och även avliva dom då jag ger till min iller, men dom är inte möss jag hanterar och umgås med. Så fort man kelar med musen och den får en personlighet blir allt så himmla hårt när den dör. För mig är det extrem skillnad på mus och mus.
Hälsningar Malin
På kanin.ifokus så finns det ju ett produktionsforum, som man enbart får tillgång till om man säger att man vill ha det.
Där pratas det ju om bland annat hur man avlivar, att äta kaniner o så..
Kan vi inte ha ett liknande här på mus.ifokus?
Är ju ganska många som brukar fråga om hur man avlivar möss. Samt så kan man ju lägga upp känsliga bilder där.

#7: Där håller jag verkligen med dig. Det är skillnad på mus och mus. Jag gör liksom dig ger möss till mina illrar. Men det skulle aldrig gå med en av sällskapsmössen. För mig är de husdjur liksom illrarna och jag gråter floder när de dör.
#8: Åhh,det är en super idee tycker jag.
Audiatur et altera pars

Min reaktion på #8 är att men herregud, varför vill man ha en "hemlig klubb" som handlar om avlivning och foton på döda möss?
Personligen tycker jag inte det hör hemma på ett musforum om sällskapsmöss. Men vill man läsa om sånt finns det säkert massor av reptilsajter som kan stå till tjänst. Men det är MIN åsikt och jag bestämmer inte över forumet, så ni kanske får ha en sån hemlig klubb:)
Ang att länka till en sida med foto på döda möss, så är det tillåtet här.

#10: Jaskriver man det på det sättet så låter det absurt. Men det var inte riktigt så jag hade tänkt mig utan mer ett ställe där man kan dela med sig av till exempel foton av möss som har dött på ett sätt som inte är naturligt. Alltså på ett sätt som kan vara av intresse för folk att lära sig om vad som kan hända och hur en viss sak ser ut. Sedan när det handlar om avlivning så kanske det inte är helt fel att folk får lära sig hur man kullar mössen rätt istället för att de får pinas. Men det är bara mina tankar.
Audiatur et altera pars
#10 Det är väl inte fel att lära sig att avliva en mus rätt? Om en mus verkligen är lidande och du inte kan ta dig till veterinär, tycker du då det är bättre folk låter musen ligga och lida i smärta eller att den avlivas på ett plågsamt sätt som dränkning!?
Vi sitter inte och skriver att vi ska lägga upp bilder på avlivade foder möss för sjutton gubbar! Det handlar om bilder på möss som min Isadora som troligen dog av ändtarms framfall.
Vissa saker går ju faktiskt att förebygga eller är bra att veta om ens mus dör. Hade jag sett en bild på mus med ändtarms framfall innan hade jag inte behövt gå och tro att jag gjort något fel innan jag fick svar.
Det handlar inte om att ha en hemlig klubb, det handlar om att det faktiskt finns folk som vill ta lärdom av andras missöden och att det finns folk som inte tål att se det och att dom bör slippa. Man måste se till båda sidor, det är viktigt att lära och förstå sina djur även sjukdomar och dödsfall! Vill man inte är det ju inget tvång, men jag personligen tycker det är något man bör kunna tala om, diskutera, och visa för varann.
Hälsningar Malin

1. har man djur ska man ALLTID kunna ta sig till veterinär. Kan man inte det ska man och får enligt lag inte heller lov att ha djur.
2.Har du googlat på möss och sjukdomar och dödsfall? Det finns enormt mycket litteratur OCH foton som man kan titta på.
3. INGEN ska under några som helst omständigheter lära sig att avliva möss genom forum, det kan gå så fel och ingen ska avliva möss om dom inte är hundra på vad dom gör. Man bör alltså lära sig det av en person som visar noga hur det går till om man nu inte tar sina djur till veterinär.
Fast att alltid ta sig till veterinär är ju inte fullt så lätt alla gånger… Nog för att man ska kunna komma iväg vid behov, självklart. Men, som exempel - själv får jag åka ner till Strömsholm om något händer på en helgnatt när andra har stängt (har djursjukhus med jour i grannstaden men de har inte öppet hela natten tyvärr). Inga problem med det, det är bara att ringa taxi och åka. Den detalj som kan ställa till det här är att det tar 2-3 timmar eller så att åka till Strömsholm härifrån och även om man själv kan åka utan problem så är det ju inte alltid som djuret är i skick för att klara av att åka så långt. Det lär väl finnas ännu värre fall än så här och där också, ffa i Norrland kan jag tänka mig.
Däremot håller jag helt och hållet med om att man inte ska lära sig avliva över nätet. Att läsa om avlivningsmetoder och diskutera metoder osv, helt okej ("min" avlivningsmetod är det tex väldigt stor okunskap om och vissa tror att det går till på helt sinnessjuka sätt, när det egentligen är bland det skonsammaste man kan göra för djuret - skonsammare än spruta hos veterinären. Men det får man sällan fram just för att det är sällan man får diskutera det öht). Däremot att bara läsa för att sedan avliva själv, då kan man lika gärna lobotomera sig själv för dummare kan man ju inte bli precis
Själv skulle jag inte tacka nej till ett dolt forum till sånt här. Inte bara sånt här utan helt enkelt allt som kan tänkas vara lite känsligare, även för diskussioner som kanske i sig inte är så känsliga men som trådskaparen av nån anledning inte vill ta i det öppna osv. Känsligt innebär ju inte bara döda möss alla gånger ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vi har länkat till äckliga bilder och filmer i flera år så det är väl ingen speciellt nykläckt ideé.
Däremot har vi (jag) vissa länkförbud, t ex att länka till andra forum och en del hemsidor - där mus-ifokus blir en reklamkanal.

Tyvärr blir det ingen hemlig klubb.

på barn i fokus lägger man inte ut foto på döda barn
#18 Oavsett vad som gäller på andra forum här på iFokus så har vi bestämt att det inte blir ngn privat grupp eller dold forumdel!
Mvh/ Cecilia
#15 Nä, någon nykläckt idé om länkar är det väl inte. Däremot är det nytt med en regel om att foton på döda djur inte får läggas ut. Därför undrar jag om den även innefattar länkar.

Mvh Stephanie 

#17 Kanske är det dock lite skillnad på o lägga ut bilder på döda barn och döda möss…?! Inte för att mössen inte är värda nåt, men det är en rejäl skillnad där om jag får säga det själv! Dum jämförelse…
#17 och #21. Va!?? Får man inte?? Får man inte ens länka till hur man avlivar skadade och sjuka/döende barn? Om man skulle behöva göra det själv menar jag, vid akut läge om ingen läkare finns tillgänglig som kan göra det, helg eller långt avstånd osv.
Flå´t
Kunde inte låta bli. 
För utbildnings skull tycker jag att en "hemlig klubb" vore bra. Tycker det låter fel när man formulerar det så som "hemlig klubb", och som på många andra iFokussajter så finns det låsta grupper och det verkar ju funka där?
Och nej, man kan absolut inte jämföra möss och barn, det är bara korkat… Och som i #14, känsligt innebär inte alltid döda möss!
Den "hemliga klubben" ser jag snarare på som en stängd del av forumet, där saker som kan uppröra vissa kan läggas ut. Som sjukdomar, döda djur och så.

Mvh Stephanie 

haha Amaira
Nej man bör kanske inte jämföra möss och barn, men jag tycker det är en bra tankeställare. På häst i fokus lägger man inte ut foton på döda hästar, inte heller döda hundar på hund i fokus. Jag tycker det handlar om värde på djuret, och mössens värde blir väldigt lågt. Visst är det bra om man som djurägare lär sig så mkt som möjligt om djuret, men man kan använda ord för att beskriva istället för foto.
Iallafall, det blir ingen dold forumdel på musifokus för den används redan som medarbetarnas samtalstråd. Det vet ju du Steph.
Och man kan bara ha en.
Så nu tycker jag att diskussionen kan läggas ner.
Förlåt, men jag måste bara säga att ..
.. alla är vi olika kännsliga på saker o ting, men jag tycker så här: Om man nu vill berätta o visa upp något som hänt sin mus " som kan vara för upprörande för forumet" så värför inte kontakta te.x
Grodan
Amaira
Vattnadal
.. direkt så behöver inte, "nyfikenheten" väckas hos de (som te.x jag själv) som tycker detta vore intrassant att se o höra mer om .. man kan juh inte se just de som tråden handlade om, genom att googla om de, då är de juh inte just den åkomman ..
Jo självklart kan man kontakta kunniga människor direkt så, men då får ju inte andra chansen att lära sig..?
Fast kan vi inte bara hålla det till länkar och varningar, så blir alla nöjda? 

Mvh Stephanie 

Nu vart hela tråden bara löjlig. Att som Medarbetare jämföra döda möss som dött av sjukdom hemma hosnågon med döda barn på barn.ifokus är riktigt dåligt.
Och visstdra gänra upp om alla iFokus sajter som inte tillåter döda djur, men glöm inte de som gör det. Inne på iller finns ingaförbud om att dela med sig av sådant som kan lära andra iller ägare och även minska rädsla hos andra illerägare inte ens om det är foton. Är man gammal nog att ha djur är man gammal nog att lära sig att djur dör. Och att de kan bli sjuka.
Men som sagt var, jag respekterar Grodans beslut att vi inte får lära oss sådant här. Och jag respekterar också Grodans beslut att vi inte har en låst del för oss som är vuxna och intresserad av att lära oss mer. Men jag respekterar inte de Medarbetare som svarar på medlemmars funderingar på så ytterst dåligt sätt. Med detta anser jag att den här osmakliga tråden är avslutad för min del.
Audiatur et altera pars
#13 Ang punkt 3. Vart i lagen står det?
När jag bodde i lilla Sveg så var närmsta veterinär 8 mil bort, om de ens hade öppet. Annars var det 12 mil, och det tar sin lilla tid, och är det så illa ställt med ett djur så kan den transporttiden vara avgörande. Ska folk boendes där då inte få hålla djur?
Det enda jag kan finna i djurskyddslagarna om detta är att djur ska skyddas mot sjukdom och lidande, och genom detta är ju att de inte ska plågas genom att inte få åka till veterinär. Men det förbjuder inte till akutavlivning hemma så länge som man följer föreskrifterna om avlivning.
Men, jag har ju inte läst den från pärm till pärm, och finns detta vill jag gärna veta vart så jag för egen del kan lära mig mer.
Paulina
#19 jag visste inte att diskussionsdelen var helt avslutat och att man inte fick ifrågasätta.

#29 Jag citerade Grodan ang foto på döda barn, och jag talade om att jag tycker det är en tankeställare. Jag försökte även visa på att det faktiskt hör ihop med vilket värde djuret har, värdefulla djur som hästar och hundar gör man inte så med anser JAG. Iller har ju inte heller ngt högt värde, de omplaceras hit och dit precis som gagare. Nu menar jag inte vilket värde de har i MINA ögon utan generellt. Jag tycker inte alls att du respekterar Grodans beslut utan tvärtom uppfattar jag det du skriver som väldigt sarkastiskt och otrevligt.
# 30 har du läst L 80? Det finns klara regler ang din plikt att ta ett sjukt djur till veterinär. Och det SKA finnas en distriktsveterinär som alltid har jour, men visst det kanske inte funkar i Norrland.
I Sveg kan du vända dig till Distriktsveterinärerna
Filial Sveg
0684-102 56
Tfn HAMMARSTRAND (Sollefteå)
0696-103 81
Fax
0696-558 23
Du får dessutom inte lov att avliva hemma (inte ens akutavlivning) om du inte har lärt dig det. Jag orkar inte riktigt sitta och gå igenom lagarna just nu, men antingen kan du göra det själv, eller så kan du ringa en djurskyddsinspektör och fråga:)
#31 Visst kan diskussionen fortsätta men den kommer inte att leda någonstans. Det går inte att ha ett dolt forum för det dolda forumet används redan till oss Medarbetare. Det spelar ingen roll hur gärna folk vill se foto på döda möss, vi tillåter inte sådana foton i inläggen (men man kan dock länka). Därför tycker jag att vidare diskussion känns ganska meningslös då de här två sakerna är beslutade och inte kommer att ändras på, även om medlemmar ifrågasätter och diskuterar. Men det är härligt att ni är så aktiva
#32 Jo jag förstod det senare när jag fick det föklarat för mig i ett av inläggen här. Men innan det var det bara ett nej och ingen förklaring.
Tycker det är synd att "ni medarbetare" bara får till gång till dolda forumet. När ett flertal medlemmar gärna vill ha ett dolt forum där man kan prata om känsliga saker. menmen..
#34 Nej nej, nu har det blivit en stor missuppfattning här.
Det finns ingen dold forumdel på mus.ifokus som bara är till för ett viss gäng medlemmar. Det finns inte, och kommer inte att finnas. Att andra sajter har valt att ha en dold forumdel som enbart är till för vissa utvalda är inget som har med oss på mus.ifokus att göra.
Utan det finns en kategori för oss Medarbetare och sajtvärden att exempelvis diskutera Artiklar, tävlingar osv.
Vi får ta nya tag och acceptera att sajtvärden har valt att ha det så. Jag förstår att man tycker olika och det är bra att man kan komma med förslag som att exempelvis länka vidare till sånt material man vill visa, men som INTE är tillåtet att publicera här inne på mus.

Jaa jag förstod att det var så.
men tycker ändå att det är synd/fel.
Då detta är ett forum där man ska kunna prata, fråga och lära sig saker.
Så ett hade ju varit kanon med ett dolt forum.
#36 håller med :l
Jag tycker att man kan lära sig mkt utan att se döda möss på bilder? 
Men eftersom att dolda forumet är upptaget, kan vi inte då att ett öppen, men som heter något så att man är varnad redan innan man går in på den delen?
samt skriva kanske något i rubriken eftersom de lär hamnar på "senaste inlägg"?
#32 Jo, med tanke på att jag går etologi och djurskydd (skräddarsydd för djurskyddsinspektör) så har jag läst den och botaniserat friskt i andra lagar, så jag vill tro att jag kan dem rätt bra ;)
Däremot kan jag upplysa dig om att i just L80 står inget alls om varesig avlivning eller annat som vi diskuterar här, den föreskriften avhandlar hållning av mindre sällskapsdjur och djuraffärer.
Däremot kan du i L22 (slakt och annan avlivning) under kap 2 finna detta:
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.
Längre ner kan du även finna godkända avlivningsmetoder för olika djur.
Detta kan du även finna i lagen: "9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt
beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges
nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder
vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret
måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)."
Givetvis ser jag till att djur som behöver får veterinärvård, det står i lagen, och det följer jag. Men telefonnummeret du gav till Sveg går till stationen som jag har 8 mil till ;) De är i Sveg några timmar en dag i veckan, och så länge kan man inte vänta med ett akutfall. Ponera att en mus får en hjärnblödning, är det då rimligt att transportera den 8-12 mil (beroende på tillgängligheten på jouren) för avlivning? Nej, eftersom jag kan avliva den hemma och har kompetensen för det så är det vad jag skulle rådas till eftersom det tar bort 1,5 timme lidande för djuret, vilket var det vi diskuterade. En hund däremot har jag inte kompetens nog att avliva hemma, men det vet jag andra som har. Givetvis uppsöker jag veterinär så långt som det är möjligt, men ibland så är det skonsammare, och mer lagenligt att akutavliva om man har kunskap och kompetens.
Sollelefteå undviker jag gärna, jag har 40 mil enkel dit ;) Kolla kartan får du se, Sveg ligger mellan Mora och Östersund.
Paulina
Det är absurt att jämföra barn med möss, men det har ju redan påpekats. Nej det finns ingen tråd om att avliva barn utan man tar dom till sjukhuset om det är akut, SKILLNADEN ÄR att människorbarn kan få transport av ambulans om det är akut, kan möss det? Om vi nu tvunget ska jämföra dvs.
Det finns föräldrar som inte har bil eller körkort och som itne har råd med taxi MEN dom kan fortfarande få hjälp genom att ringa ambulans!
Det finns inga regler på hundar.ifokus om att man inte får visa döda hundar på bild? Om inte iller har högre värde än möss som du säger har väl hundar det?
Det finns många av dom andra forumen jag visat döda djur på bild och inga har klagat så jag förstår inte varför ni ska skilja er.
Ni bestämmer såklart här inne, det är erat forum. Men bete er inte illa för att folk vill ha svar och diskutera era beslut.
Det går inte att jämföra djur med djur, det måste ni ju inse! Det finns väl inte en häst som "trillar från en hög höjd" och bryter en kropps del? Gnagare blir lättare och mer akut skadade och dör mycket snabbare av sina skador än större djur.
Jag tycker inte det räcker med att kunna fråga endast dom som håller i forumet då det finns dom här inne som håller större kunskap. Ang. Isadora så skrev en medarbetare "För övrigt så har hon haft foster kvar i magen som inte kroppen lyckats absorbera eller föda ut och det har gett henne en allvarlig infektion".
Det var ändtarmsframfall.
Jag tycker man ska kunna vända sig till alla plus att beskriva hur Isadora såg ut!? Skämtar ni eller!?
Hälsningar Malin
Kan vi tagga ner den här situationen just nu?
Räcker det inte med att vi har en bra länk till veterinärerna som du kunde maila till Malin? Där fanns expertråden, ingen här kunde ge dig rätt svar i vilket fall som helst.
Vi har noterat att ni har en önskan om en dold forum del!
tomten kanske kommer med ett dolt forum till oss. bara att önska, hoppas och sen se :)
#42 Det var inte pga Isadora detta startades, hon är bara ett exempel. Och nej en länk till veterinärerna räcker inte för mig, jag vill kunna diskutera dessa saker med andra människor med mus intresse, om inte på ett mus forum, var? Jag trodde ändå det var vad ett forum var till för.
Ja alla kom med olika svar, men alla som svara mig i den tråden skrev i stil men: Jag tror, jag vet inte MEN.. Osv. Det var fler som gissade och några med samma gissning, men den meningen får mig att lita på personen i fråga då det låter som om personen vet vad denna pratar om. "För övrigt så har hon haft foster kvar i magen som inte kroppen lyckats absorbera eller föda ut och det har gett henne en allvarlig infektion".
Med detta vill jag inte säga att ni är okunniga definitift inte, ni har mycke kunskap men lika så många många andra som inte håller i sajten, det kanske inte alltid räcker med att vända sig till Medarbetare utan faktiskt alla mus människor för att kunna samarbeta fram ett svar.
Hälsningar Malin

#40 Jag tycker det är väldigt intressant och funderar på om vi ska ta det i en ny tråd. Jag har läst både L80 och L22 men även diskuterat det med djurskyddsinspektörer. Men jag missade vilken av de som handlade om avlivning:)
Dock säger lagen du citerar ungefär det jag har sagt, att man FÅR inte avliva utan att ha goda kunskaper samt tillräckliga färdigheter, vilket man inte kan eller ska få genom ett forum och att man enligt lag måste ge sjuka djur den vård dom behöver.
Ang distriktsveterinärer så har jag uppfattat det som att dom kan åka hem till folk men visst med så många mil kan det ta bra mkt längre tid, men har då inte djurägaren kunskapen och erfarenhet av akutavlivning, så kan djuret faktiskt lida ännu mer av det än att vänta på veterinär.
#44 Vi kan väl titta på vad veterinären skrev för svar åt dig :
"Hej!
Trots bilderna är det svårt att avgöra vad som hänger ut där bak på musen. Det kan vara ett tarmframfall men det skulle också kunna vara ett livmoderframfall. Eftersom musen relativt nyligen fått ungar är det mer troligt med ett livmoderframfall. Om musen haft diarré är det mer sannolikt med ett tarmframfall.
Livmoderframfall kan bero på att något hänt i livmodern efter förlossningen. Kanske ett dött foster som inte kommit ut, kanske en infektion i livmodern eller något annan skada eller sjukdom.
Vill man veta vad ett djur avlidit av måste man låta obducera det. En del veterinärerkliniker kan hjälpa till med detta men hittar man ingen i sin närhet, kan man skicka kroppen till SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) i Uppsala. De tar emot alla typer av djur för obduktion." /Marianne Tornvall
Som djurägare bör du veta att INGEN kan ge dig ett hundraprocentigt svar genom att titta på foton. Det enda helt säkra svar du kan få är genom att skicka in musen till SVA. Om du uppfattar det jag skrev till dig som 100 % tillförlitligt så vill jag verkligen uppmana dig till att inte ta ngt som någon skriver efter att ha sett foton och diskuterat på forum som sanning, oavsett hur kunnig (eller okunnig) personen än är.
Är inte det här ett BRA forum om möss?
Ska inte vi som är här, se till att det får fortsätta vara det?
Hur gör vi det?
Först och främst: Genom att respektera Grodans regler!
Det är Grodan som har startat det här forumet för flera år sedan. Det är Grodan som har hållt igång det, i flera års tid, i ur och skur. Respektera Grodan och hennes engagemang och arbete, OCH kärlek till mössen!
Vi kan ha olika åsikter, men jag törs garantera att Grodans val är väl genomtänkta. Kanske rätt, kanske fel ibland. Vem "bestämmer" det? Vi har alla olika åsikter om allt!!! Det är lätt att kritisera, men svårt att praktisera.
Olika önskningar, ja. Att få uttrycka dem, ja. Att sluta, när man uttryckt dem, ja. Det är respektfullt, både mot sig själv och andra, man beöver inte dra ut det till "konfrontation" som handlar om "jag har rätt" eller "du har fel".
Ni som så hett önskar något annat, och något mer, av Mus.iFokus, starta ett eget musforum, med allt vad det innebär av arbete och tid och engagemang, så kanske ni förstår vikten av att få bli respekterad i sina val.
Som gammal bussförare har jag lärt mig, att hur man än vänder sig så har man rumpan bak: "Vänta för bövelen, ser du inte att tunnelbanan precis kommit in!" "Åk för bövelen, fattar du inte att jag måste hinna med pendeltåget!" Haha, man måste ta egna beslut, annars blir allt bara en gräslig soppa. 
Sedan en sak till.
Jag skulle också önska en plats att diskutera svåra frågor, även med bilder. Men - jag vill inte heller ha den platsen HÄR.
Inte bara för att det kan vara känsliga bilder, utan för att … det är för "öppet". Vilket knäppgök som helst kan komma in och tolka efter eget huvud. Och åtminstone jag har "hittat knäppgökar" här inne ibland
, som jag aldrig i livet skulle delge seriösa aspekter som verkligen bör tas med vettigt huvud.
Och någon avdelning som kräver speciell tillåtelse går inte, som sagt. Grodan och hennes Medarbetare behöver en egen avdelning att diskutera forumet arbete och drift, med Artiklar och sånt. Så det är ju faktiskt inget mer att diskutera.
#45 Jag har inte sagt att jag anser att den kunskapen ska komma från ett forum. Det enda jag undrat över var ditt påstående att man inte får lov att äga djur om man inte kan ta dem till en veterinär. Jag tänkter på akuta skeden, när det enda som återstår är en avlivning.
Jo, i vssa fall kan distriktsveterinären åka ut till folk, men du har ju fortfarande en lång transporttid.
Paulina
Ja ni fortsätter att ta upp att det är Grodans beslut och vi alla skriver att vi respekterar det men vill ändå få diskutera beslutet.
Det kanske är dags att överväga ett sådant beslut när dom ända i den här tråden som tycker det är ett bra beslut är Medarbetare? Det är eran sajt, det är ni som fixar och har er, men det är era medlemar som håller den igång.
Jag har sagt mitt och tror inte det finns mer att skriva för min sida så jag överger nu denna tråden.
Hälsningar Malin
#45 Jag läser själv Etologi & djurskydd, och i förra veckan hade jag en föreläsning med veterinären som var med och skrev bland annat L80. Där diskuterade vi bland annat avlivning av möss, visserligen mestadels ur aspekten som foderdjur, men det är ur lagens synpunkt samma sak egentligen, då inga djur ska utsättas för onödigt lidande. Av respekt för medlemmarna här inne så tänker jag inte gå in på detaljer kring avlivningsmetodiken, men alla sätt var saker man både kunde och fick göra i hemmet. Men är alltså skyldig enligt lag att INTE utsätta djur för onödigt lidande, om det så är att ge dem levande som foder (vilket faktiskt är olagligt, även om ingen specifik lag reglerar det i exakta ordalag), eller låta ett illa skadat el. sjukt djur vänta de timmar det tar att ta sig till veterinären.
Och som parantes: distriktsveterinärer befattar sig ytterst sällan med djur mindre än hund och katt när de finns djursjukhus inom enligt dem rimligt avstånd (som i mitt fall på nattetid, 13 mil härifrån). Tro mig, jag har försökt när det gäller iller, tror knappast att de skulle komma hem till en när det gällde ännu mindre djur heller.
#32 Jag tycker dock att även om jag vill ge möss ett värde, så ÄR det inte samma värde som en hund som man köper för 10 000 kr och en mus man köper för 100 kr (vilket jag tycker är ett bra pris på en mus). En mus lever också ca 2 år och en hund 12 år. Där är skillnaden. Det är också lättare att avliva en mus hemma.
Om nu musen lider, den är kanske 1 år och 8 månader gammal, då är det väl bättre att låta den avlivas på ett bra sätt än att den ska till vet långt långt borta och lida, det är min åsikt. men nu lägger jag ner att skriva här ! :)
Ha de bra aliihopa!

#48 Man är skyldig att ge sitt djur den vård det behöver, dvs har man inte möjlighet att ge djuret vård vid behov kan och ska man inte äga djur.
#49 Beslutet är taget av Sajtvärd och inte av oss Medarbetare. Sen måste Medarbetare få lov att skriva sin åsikt precis som alla andra medlemmar.
#50 Så du menar att det enligt djurskyddet är lagligt att akutavliva utan att ha kunskap och erfarenhet?
Och jag har fått för mig att distriktsveterinärer med jour är skyldiga att ge alla djurslag vård i mån av tid. Men jag ska faktiskt kolla upp det och funderar på att skriva en artikel om det, för även om många veterinärer inte är så kunniga på smådjur , tyvärr, så kan dom iallafall avliva (förhoppningsvis) och jag tror många inte vet om att det faktiskt alltid finns en jourhavande distriktsveterinär som har hand om det område där man bor. Men vi kan väl ta det här i en ny tråd, det är jättebra och viktig information:)
Och om nu möss ska behandlas lika som hundar och katter, varför kan inte veterinärerna något om möss? Vad gör dom….? Jag får själv BERÄTTA vad jag ska göra tå skabben på mina möss osv. Och jag är inet alls speciellt kunnig…. Dom kan ingenting om smådjur så vad är skillnaden :S

#53 Jag vet, det är tyvärr vanligt och en frustration för många smådjursägare. Men det är VI som ägare som kan påverka och tvinga dom att lära sig;)
#53 instämmer!
dessutom, ärligt talat nu, hur många är det som är villig att ta ut en jourveterinär, betala flera hundra kr, för att avliva en mus när det är så lätt att göra det själv?
Ärligt talat, så tror jag inte att det är många här inne som är villiga att göra det.
Det är bara att inse att möss har ett mindre värde än andra djur, i de flestas andras ögon.
Så det är bättre att vi håller en god stämmning här inne och lär varandra olika saker om mössen så att man kan hjälpas åt att höja värdet på mössen.
För mössen är underbara djur, även om jag hatar dem när de håller mig vakna hela nättarna 
#52 här kan du läsa mera om vad som sägs i lagen
tex: Du som har djur är alltså skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara.
För privatpersoner och för företag eller organisationer som inte bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning finns inga formella utbildningskrav. Däremot finns krav på att den som genomför avlivningen ska kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden.
Mera läsning, fr. sida 21 gäller gnagare bland annat
Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2007:77) om slakt och annan avlivning av djur;
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf
För sakens skull kanske jag ska poängtera att jag nödvändigtvis inte instämmer i gällande lag eller liknande, utan argumenterar enbart ang. vad lagen faktiskt säger.
Åker gladeligen det dubbla avståndet eller längre till veterinär om så krävs.
#55: Är man inte villig att betala för att en mus ska avlivas på ett vettigt sätt så ska man inte ha möss heller. Värdet spelar ingen roll, det är ändå en livs levande varelse som ska behandlas på rätt sätt.
Därmed inte sagt att man absolut inte får avliva själv, det beror på om man behärskar nån bra metod eller inte. Gör man det inte får man snällt hosta upp stålarna hur surt det än känns för plånboken.
Själv åker jag alltid till veterinär om en mus ska avlivas (den metod jag annars använder törs jag inte använda på mössen just för att de är så små). Visst får jag hosta upp några hundralappar men det är sånt jag får ta - har jag skaffat möss så har jag tagit på mig ansvaret att sköta de också och då är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp stålarna, även om det innebär att jag måste betala ännu mer för att ta ut distriktaren. Den dagen jag inte ens kan betala för en sketen avlivning ska jag inte ha möss alls.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#57 De flesta håller nog med dig om detta men samtidigt tror jag att lika många håller med #55…

Om ni har en hund eller en katt, skulle ni avliva den hemma själva? Skulle ni istället för att ta den till veterinär för att försöka få den frisk, avliva den hemma så den skulle slippa lida?
De flesta människor avlivar inte sina hundar eller katter själva (visst finns det undantag) och vad beror det på? De flesta hund och kattägare är beredda att betala ganska mkt för att ge sitt djur den vård eller avlivning hos veterinär som djuret behöver.
Varför ska inte möss få samma vilkor? Ni som är här älskar väl era möss och vill väl att mössens status ska öka i samhället?
Jag är faktiskt inte emot att man avlivar sina djur hemma, OM man har kompetensen. När min hund kommer att behöva avlivas kommer jag att ta hem en veterinär för jag vill att hon ska få somna in här hemma där det är tryggt.
Men det jag ser hos allt för många här (dock absolut inte alla) är att mössen blir en slit och släng vara som man inte är beredd att lägga pengar på. Jag ser också en tendens att man hellre avlivar än tar sin mus till veterinär, och det tycker jag är sorgligt. Nu vill jag inte att alla här ska ta åt sig då det finns en hel del som kämpar för att öka musens status och ni eldsjälar behövs. Men jag skulle verkligen önska att det fanns fler. Min åsikt är att ett husdjur är en familjemedlem oavsett vilken art.
.. nu är de mer om "avlivning" o inte de tråden startade om ..
Alla tycker vi olika, de är bara att acceptera ..
#59 Antar att det där var riktat till mig?
Nu är det så att jag inte har kompetensen till att avliva en hund eller katt (i mitt fall iller) hemma, så det alternativet går bort. Som jag tidigare sagt så skulle jag helst av allt ta till veterinären, och om jag hade en döende katt hemma så skulle jag vara tvungen till det eftersom jag inte har ett alternativ.
För mig handlar det inte om att möss har mindre värde, utan att avsluta ett lidande så fort som möjligt. Ex ett framfall, det går inte att göra något åt, då bör lidandet avslutas så fort som möjligt. Är det då 1,5 timme till veterinär så kan jag göra det snabbare. Är veterinären på plats så åker jag ju in med djuret.
Paulina
#58: Då är det helt enkelt sånt folk som inte borde ha möss öht.
Djur kostar pengar, det bara är så. Man får ta med det i beräkningarna när man skaffar de för pengafrågan kommer man inte ifrån hur man än gör.
Rent allmänt: Varför vill man ens ha möss om de nu är så lite värda? Då menar jag inte inköpspriset ska jag väl nämna, utan det emotionella värdet.
Jag vet inte med er andra men själv tycker jag om mina möss, det är därför jag har de, och då är det rätt självklart, iaf för mig, att jag lägger pengar på de när det behövs. Det är för mig självklart att mina möss inte är några leksaker som jag själv kan göra som jag behagar med. Det är för mig självklart att aldrig någonsin avliva själv sålänge jag inte vet vad jag håller på med - och det är då för mig självklart att hosta upp pengar till avlivning hos just en veterinär som kan göra det ordentligt. Den dagen jag inte kan göra det är den dagen jag inte har möss längre. Jag tycker ärligt talat riktigt synd om de möss vars ägare inte resonerar likadant för det är de mössen som råkar illa ut när ägaren inte behärskar den valda avlivningsmetoden. Det är de mössen som riskerar att utsättas för djurplågeri för deras ägares snålhets skull.
Det finns mjukisdjur som är bättre lämpade för snåljåpar.
Jag vet fortfarande inte om jag fått svar på min fråga 

Mvh Stephanie 

Jag tar också mina möss till vet. har varit dit flera gånger med dem. Men det jag menar är bara att har man kompetensen så är det ju bara bättre för musen att göra lidandet kort, innan man kommer till vet. om det inte finns i närheten eller är öppet…. Jag har inte kompetensen men skulle nån av mina möss få problem en kväll/natt finns inte ens chans att jag tar mig till vet. eller jo om sambon är hemma kan jag ta mig till göteborg en timme bort men då är det beroende på om han är hemma, annars är det kört. Och HADE jag då kompetensen skulle jag ju göra det hemma om jag visste att det inet fanns något att göra åt..
Men en hund däremot är en aning SVÅRARE att göra något åt hemma och kanske klarar dom lite mer o lite längre än en liten mus..
Jag lägger gärna pengar på mina möss och dom är värda MYCKET för mig, men det är inte det vi menar här…
Nä jag skulle ju inte skriva mer här så ska inte läsa heller då måste jag kommentera! Hehe.. Den här tråden är ju inne på ett helt annat ämne nu.
Hoppas du får svar på din ffråga Stephanie! :)

Steph i # 15 har Grodan svarat dig, Men för att klargöra, man får länka till bilder på döda möss men inte lägga in bilder på forumet.:)
För övrigt så är det helt ok att tråden har vänt och delvis handlar om andra saker. Olika medlemmar för en diskussion.
#67 Jo, jag såg det, men jag hade mer tänkt mig ett klargörande i form av "Ja, man får lägga in länkar på döda möss, bara man varnar för länkens innehåll" eller något sånt
Ett tillägg till regeln.

Mvh Stephanie 

#46 + #47 Underbart amaira! Tack för de orden! Precis som du pekar på är detta ett öppet forum och där ska vi inte diskutera saker som kan missuppfattas, vara kränkande samt känsligt för många. Dessutom handlar mus-ifokus om mus som sällskapsdjur, där vi behöver följa vissa estetiska regler. Jag anser inte att bilder på döda djur, filmer på hur djur plågas etc passar på ett forum för sällskapsdjur.
Jag har själv ett stort intresse för musens anatomi och sjukdomar, men väljer att sköta det privat. Vi har i många år haft diskussioner privat mellan uppfödare om avlivning och sjukdomar och jag anser att det är där det hör hemma: privat eller i kurssammanhang.
I framtiden har jag tänkt anordna en kurs i sjukdomar, men en sak i taget. Först kommer färgkurs i april.
#68 Det går jättebra och som jag nämnde är det inget nytt. Jag har flera gånger fått ändra i inlägg som visat hemska filmer om djur som plågats till döds, samt själv länkat till hemska bilder på möss och annat. Så vi har inget FÖRBUD mot hemskheter, bara inte DIREKT på mus-ifokus. Utan som du säger med länk och VARNING om att bilderna/filmerna kan vara obehagliga. Många gånger när vi har sådana inlägg kan jag själv faktiskt vara en av dem som INTE klickar på länkarna - för att jag helt enkelt inte klarar av att se djurplågeri. En film var direktinlänkad hit och jag råkade klicka på play. Såg inte många minuter men har fortfarande mardrömmar om filmen. Och om jag då, vuxen kvinna, upplever det så starkt - hur upplever då inte ett barn det?
Vi ska skriva en liten mus-ifokus regelbok. Få regler har vi och de få vi har bör respekteras.
ni som kullar bort små musungar, tar ni dem till veterinären?
#70 du kan ta det i tråden om att kulla