Puss & kramtråd
Jag är så full av glädje och entusiasm nu, så jag måste skapa en sån här töntig tråd för att dela med mig.
Hemkommen (och även utvilad) efter en glad och trevlig muskurs med "högt i tak". Äntligen fick jag den där känslan igen
nämen är det redan slut, ska alla gå nu? nä, gå inte…
Den känslan som SKALL finnas varje eftermiddag då man packar ihop sina möss och åker hem, men som för mig uteblivit ett tag. På SM fanns den bappsolut inte där…
Så jäkla fetskönt!
Jag vill ge många stora PUSSAR & KRAMAR till alla goa musmänniskor (museliten)!
Men men, har jag missat muskursen? 
Hm… alltså…
GODMORGON!!!!

Har det inte stått i flera veckor som artikel på mus-ifokus startsida typ?
Nåja, du kan få en lite puss ändå 

Aaah, förstod lissom inte att det var en kurs lixom ;) kändes som att det var ngt som redan varit för länge sedan. hehe..

Fantastiskt trevlig kurs! Och mycket trevliga människor med lärorika åsikter och erfarenheter. Ett gäng söta möss på det och dagen var upplyftande istället för uttröttande.
//frida
"nämen är det redan slut, ska alla gå nu? nä, gå inte…"
Haha, detsamma här! Samma känsla.
Den känslan som SKALL finnas varje efter Hade även Elin törs jag säga, för vi planerade reddan nästa kurs (färgbestämning) på väg till bilen, och vi ville ha den MEDDETSAMMA!!
"På SM fanns den bappsolut inte där…" Nej, jag instämmer, den fanns inte där… Saknade mycket på SM-utställningen. Saknade det här med alla vackra och bra möss och ägare som aldrig syntes, aldrig fick blomma, och det här UPPLYFTANDE, som gör att man går därifrån BERIKAD. (fast det VAR roligt att vara domare)
Vi (hoppsan, nu tar jag åt mig en del av äran) - SVEMUS har förmågan att ha helt ljuvliga sammankomster ju, oavsett vad de handlar om, utställning, kurser, eller träffar, som verkligen lyfter både glädjen och musintresset hos en.
Det får inte gå förlorat!!
Och så en PUSS OCH KRAM till alla underbara människor som var där!!!
Jag är sååå glad och imponerad över all den KÄNSLA för djuren/mössen som finns hos "oss", hos alla som var där.
Och så ETT STORT TACK till duktiga Grodan som är fenomenall på att anordna träffar med hög klass!! (och god lyx-mat, mums)
Och ETT STORT TACK till Elin, som, som alltid, imponerar på mig med sin oerhörda visdom och kunskap när det gäller djur och djurhållning, samt förmåga att kunna dela med sig av det.
Det finns resurser inom SVEMUS - det såg jag i går … Det väcker hopp inför framtiden. *glad*
Jag hade sååå kul och trevligt i går!
Som helt ny i svemus och gänget så kände jag mig ändå så välkommen och som "en i gänget"
Tack till alla som var där och puss&kram
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️

Det var verkligen en underbar dag. Och detvar riktigt trist att den var slut faktiskt. Fast jag har inte mycket att jämföra med i musvärlden, men det var helt klart bra nu i alla fall.
Det var otroligt intressant att få dömma möss av olika slag. Även om jag var den enda som vart biten :-) Men det är väl braatt öva på det med om man vill bli dommare.hihi
Som amaira säger så är vi redan taggade för nästa kurs. Och den ser jag verkligen fram emot. Två lärare som båda ärotroligt duktiga på färger kommer vi få. Så en kurs om färger väntar jag starkt på. Och har jagtur blir väntan inte lång.
Tack alla som var med på kursen igår. Det var oerhört trevligt att träffaer alla och få diskutera möss med er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
uuuh, jag massade också den :(
Åh, det låter ju alldeles underbart kul! Nu blev jag jättesugen på att delta, även om jag knappast är erfaren nog att kunna tillföra något till övriga deltagare :)
Paulina
Jag önskar jag hade kunnat gå!!!! :) Men kommer det en färgbestämningskurs ska jag verkligen försöka komma, det behöver jag lära mig! :D *hoppas hoppas*

#12: Var många nya med kan jag säga. Och alla har alltid något att tillföra. Om inte annat så lär sig alla på att man pratar och frågar saker.
Audiatur et altera pars
#14 Ja, lärdomen man kan få genom att prata med andra är ovärderlig! :)
Paulina
#6 Jasså, har ni redan kurs på gång.
Är det samma som jag pratade om - Standard och färgbedömning?
Tänkte mig den till våren. Gärna med TH…
Ev om många är i 08-området i trettonhelgen kanske man kan ha en liten färgkurs då?
#10 Ah, nu blir jag nyfiken. Två lärare som båda ärotroligt duktiga på färger kommer vi få. Så en kurs om färger väntar jag starkt på. Och har jagtur blir väntan inte lång.
Nu måste ni ju faktiskt berätta vad ni snackat ihop er om här!

en stor bamsekram till mina vänner och ett stort tack för att ni står ut med en danskjävel som kan va grinnig iblandt.

#16: Vi pratade om en kurs redan nu i oktober :-) Kursen skulle då hållas hos Elin med både henne och amaira som lärare åt de som ville. Och kursen skulle då handla om just färger bland annat. :-) Ett bra sätt för oss som kämpar hårt för att hålla isär alla färger att få lite koll på läget.
#17: Grinig? Du var väl inte grinig? Åtminstone märkte jag inget i alla fall. :-)
Audiatur et altera pars
#18 Det låter intressant, hoppas att jag inte jobbar då om det blir nått…
Amor vincit omnia
#18 hoppas hoppas HOPPAS jag är uppe i Hälsingland då!!!! Kom med datum SNAAAART! :D

Jo, vi pratatde alltså om en grund på färger, hårlag och teckningar, inte en avancerad kurs för standardbedömning. Många vill ha en grund först, innan de går in på den TH kan ha.
Något för alla nybörjare, som vill börja, eller redan börjat, avla.
Tankarna gick runt helger, men då blev det svårt. Jag jobbar och har inte råd att ta ledigt för att bara ha kul (skillnad när jag håller hundkurser och kan ta ledigt från jobbet för då tjänar jag lika mycket som på att jobba, eller mer) och lediga helger dräller det inte av.
Det lät dock som att det skulle gå att ha kurs to-fre (start 18 eller så på to) och sen hela fredagen, en jämn vecka. Hemma hos mig, jag och Amaira håller kursen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ok, men det är då en privat kurs/sammankomst.
Det är jättekul att ni vill ha kurs. Att flera får tillfälle att lära sig och det fort, dock är det mindre skoj om bra saker inte görs i SVEMUS namn.
En kurs som anordnas i SVEMUS regi skall
- utannonseras i god tid
- vara öppen för alla medlemmar
- vara något föreningen kan stå för
- ej innefatta alkoholintag
Jag tycker sista veckan i oktober vore perfekt när jag har lov o är hemma!! (A) :D

Vad roligt att det är på G med en ny kurs! Är det ute hos Elin kanske jag inte behöver ta ledigt heller. För mig är inte problemet att jag inte har råd att ta ledigt, har massa semesterdagar kvar. Dock är det inte alltid jag KAN ta ledigt pga bristen på vikarier. Eller, vikarier finns, men de kan inte mitt distrikt och det kostar pengar att lära upp dem. :/ Men något som vore grymt är ju om vi kunde ha kursen på halloween. :) Jag hjälper gärna till med någon del på den här kursen om det behövs och datumet passar!
Älskar mina stora små vänner..
#24 Jaa, halloween vore underbart!! :D Då är jag hemma också, hihi.
sådär känns det för mig när alla kakor är slut och jag inte är mätt

#22 Jag och Amaira kan ju sanbbt knåpa ihop vad vi kan tänka oss erbjuda. Sen kan vi btala om vilket datum vi tänker köra, och givetvis kan vi annonsera ut vdet till alla svemus medlemmar. HM kanske det blir tight med, men hemsidan och här kan det annonseras på.
Om vi sen dricker lite vin eller öl när vi käkar middag efter kursen kanske svemus inte har så mycket att säga till om.
Fast gillar inte svemus det, och folk vill ha kurs ändå, så får det bli kurs hos mig utan svemus.
MVH Elin
#27 jag HOPPAS det blir när jag är hemma v 44!!! :D :D *hoppas hoppas hoppas*

#27: Låter hur bra som helst. Ser så fram emot kursen.
Audiatur et altera pars
Det handlar ju inte om "fylleslag"!!! Jag har inte ens sett någon berusad på dessa träffar!!! Och ingen dricker något alkoholhaltigt under själva kursen - vad skulle man göra det för?
Tycker det är lite trist att det blir kurser, utställningar, träffar, och sånt, som inte räknas tillhöra Svemus (händer lite då och då) - när de definitivt är i svemus anda, med svemusfolk.
Det blir ju att vi kör våra egna race. Är inte det synd?
Torsfag den 22 okt, kväll, kan jag inte. Inte heller söndagen den 25. Sedan kan jag när som helst.
Men hörrni! Har ni inte glömt nu, att minnesutställningen är söndagen den 1:a november? När är Halloween? Alla Helgons Dag är på lördagen 31 oktober. Ska vi åka direkt från en kurs i Gävle till en utställning i Stockholm?
Tja, inte mig emot, bara jag hinenr åka hem och hämta mina utställningsmöss - och lämna mina kursmöss om jag har såna med mig.

Jämna veckor jobbar jag lö-sö, men kan ons-fre (fast har fruktansvärd värk på ons).
Efter v 46 blir det valpar hemma, och inget kursigt färrän de är 4 v i alla fall.
MVH Elin
men om ni sa tors kväll-fredag kväll kanske det funkar v 44 då halloween är först på lördagen o utställningen på söndagen? :)

Jo, om det passar fler än dig och mig!
MVH Elin

Men hörrni! Har ni inte glömt nu, att minnesutställningen är söndagen den 1:a november? När är Halloween? Alla Helgons Dag är på lördagen 31 oktober. Ska vi åka direkt från en kurs i Gävle till en utställning i Stockholm?
Haha, oj, ja det blir ju lite dumt!
Är det så bråttom med färgkursen då? Vi kan ju skjuta på den annars. Det bästa är väl om alla såna här saker blir fördelade..

jag tyckar ni har bråttom…man kanske vill hinna att söka om semester oxå….
Det är klart. Hade bara hoppats när ni nu pratade om att ha den snart att det skulle matcha så även en västkustbo som mig kunde komma :) Men återstår att se hur det blir med allt då..
#30 men det har faktiskt varit rejäl fylla på några kurser och SVEMUS har fått klagomål…
jag har inte personligen med saken att göra, bara varit med på styrelsemöten då detta tagits upp…
men eftersom jag är till 150% ideell vill jag bara klargöra vad som gäller
vidare diskussion och planering om kursverksamhet bör göras med styrelsen
träffar kan man ju ha hur mkt som helst utan att det är kurs
#37 "men det har faktiskt varit rejäl fylla på några kurser och SVEMUS har fått klagomål…" Oj, ja, det har du rätt i. Och, ja, det kan jag absolut vara utan!!
Vet en gång det hänt, men då åkte jag hem över natten och såg bara dagen-efter. Men de människorna är ju inte med längre…
Men strunt samma, jag kan vara helt utan alkohol. Jag uppskattar det dessutom bäst så.
Och, ja, vi skjuter på det. Nu händer det ju så mycket annat ändå. Ge alla en chans att planera och vara med, och utlysa i HM. Tänker jag nu.
Jag håller med amaira. Ingen kurs. Men om elin vill ha någon litet stök hos sig v. 44 kan jag tänka mig att hälsa på! ;)
//frida

Att vi började prata om kurs på en gång, var för att så många på kursen sist ville ha en fortsättning på en gång. Fast jag håller med, det kan bli trassligt att hinna med. Jag jobbar varannan helg, ska få en kull valpar i november, sen blir det jul!
Om vi då satsar på att boka in kurs i jan-feb, och tar det med ro, så kan vi ju ha en träff med mys v 44. Jag ska upp i ottan lördagen (åker hemifrån straxt efter 7) så jag föredrar fortfarande torsdag till fredag.
Har troligen blodspårkurs ca 14-16 på torsdagen, men efter det är det välkommet att dyka upp, för de som vill. Vi kan laga middag tillsammans, gå en runda och kika på alla djur (de som vill kan ju ute få träffa får, höns, kaniner och hundar, förutom djuren inne). Hojtar man till innan så kan jag tom starta värmen i rummen uppe!
Fredagen kan vi ju diskutera vad vi vill, som vi brukar, äta lunch, de som vill kan ju hänga med på en skogsprommis för lite äkta lantluft, sen återgår vi till att prata och babbla om det vi vill.
Ämnen kan bokas i förväg, om det är något särskilt som lockar (så har vi gjort förr).
Finns det intresserade?
MVH Elin
Jag är intresserad, och skolschemat de aktuella dagarna är tomt, men jag misstänker att de drar igång ett grupparbete tidigare den veckan som ska redovisas veckan därpå. Grupparbeten är alltid lite kinkiga att smita ifrån. Kan jag så kommer jag upp!
//frida
#40 Är det flera som kan då så är jag eventuellt intresserad. Nu får jag se om jag kommer hem på lovet, men är intresset stort så är det möjligt! ;)

Jag är intresserad, helt klart!
Kan gärna gå igenom några bitar som ni kanske tycker är tråkiga. Eller hjälpa till att klippa och klistra med bilder och liknande.

Kommer inte att ha någon kurs den dagen heller, med största säkerhet. Ena hunden är jättesjuk, kanske kommer att tas bort, då hon har ont och börjat göra utfall och härja pga värken. Visar inte proverna något som går att bota, kanske hon får somna in snart. Den andra hunden är nyopererad efter att ha ätt snöre…
men andra ord får man komma tidigare på torsdagen, om man vill!
MVH Elin
#44 är det okej att ta med lilla Sammy i så fall? =)

#45 Om du är beredd på att vi i värsta fall måste dela av med kompostgaller. Fast Vidar brukar vara toppen med valpar, så det ska nog gå bra!
Vittra blir säkert överlycklig över en valp att leka med!
MVH Elin
#46 Ja, det är ingen fara. Sammy ÄLSKAR dock att leka med stora hundar, HÅRDHÄNT! Haha. Han tror han är en fullvuxen rottis eller nåt :p Han leker med vuxna rottweilers osv. I full fart! Haha.
I April skall SVEMUS ha färgkurs. Minns ej om vi satt något datum… kan inte öppna dokument… (för att läsa protokoll från senaste mötet)

O! Det låter ju typ hur intressant som helst!