Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 1376 ggr
Grodan
0

Stamtavlemöss!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

K var inne i en zoobutik (i Stockholmsområdet) och frågade om de hade möss. De sa då att de inte kunde sälja några möss för folk vill bara ha stamtavlemöss nuförtiden.

Sånt glädjer mitt musideella hjärta så innerligt! Kyss

Allt slit börjar ge resultat.

På bilden en råtta, men vattdöfack

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

imsuchadiva
0

jag tycker mössen är lika mysiga, oavsätt stamtavla eller inte Kyss

MP160
0

Skrattande

Digitalis
0

Jag ser nästan aldrig möss i djuraffärer längre. Råttor är däremot vanligare nu än förr såsom jag upplever det.

//frida

Ceciliaolucifer
0

Vad roligt!! Då har ni uppfödare verkligen åstakommit något Skrattande

Terato
0

#1 Japp, möss bryr sig inte om stamtavlan! ;) Det finns förstås även jättemånga möss utan stamtavla som är mkt trevligare än de med.

Men vore det inte underbart om också de mössen hade en stamtavla? En stamtavla är toppen att ha, särskilt när man avlar.

Stamtavla minskar risken för avel på djur med tumörer, aggressivitet osv. i bakre led. Så det är ju synd om det finns en massa toppenmöss med toppenbakgrund som inte har någon stamtavla tycker jag. Jag vill ha mycket information om mössen. Och det kan man få genom en stamtavla! :)

Över huvudtaget höjer stamtavlan musens status och det är mycket viktigt för musen som sällskapsdjur.

Så det är ju skitbra att många börjar att efterfråga stamtavla. :D

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Ja, det handlar ju inte om mössen, utan om synen på mössen!

En mus med stamtavla betraktas inte längre som en "slit-och-släng-produkt", eller ses som "mat" och inget annat. Det blir ett DJUR!

Och det är ju precis vad musen är, ett djur. Ett precis lika stort djur som alla andra djur, sin mindre storlek till trots.

Ett däggdjur som alla andra däggdjur!! Den kan jämföras med en hund eller katt eller häst eller you-name-it. Vad gäller djurets känslovärld och behov,  och värde som levande varelse.

Det är ju just det som gör musen så helt unik och bedårande!! Det är ett riktigt djur, sin lilla storlek till trots. Ett riktigt djur, som kan krypa ner i din ficka!

Försök pula ner en häst i fickan, den som kan, hahahah Kyss Skrattande

Att möss med stamtavla efterfrågas, ser jag som just detta: att musen börjar ses som det fantastiska lilla djur som det är.

Ett musliv har inte hög status! Inte heller hur man behandlar och sköter en mus.

"Vem bryr sig!" är en alltför vanlig attityd. Man kan till och med finna denna attityd i djurgymnasier (har jag hört här ibland, vilket upprört mig förskräckligt!).

Eller föräldrar som "kastar åt" sina barn en mus och säger "sköt den", och sen inte bryr sig, för en mus har inget värde ändå (gäller inte bara möss för den delen). Hur ska ett barn kunna göra det?

Djurkunskap måste man LÄRA SIG!!!

ivanhoe81
0

stamtavla är inget jag behöver, det jag vill veta är ungefärligt födelsedatum och det vet ju de som bla jobbar i djuraffären (om det är en seriös affär) sedan verkar det vara stamtavlan som är dyr men det är jag det

jag köper gärna från en seriös djuraffär (det finns en 10-12 mil enkel resa efter E18 från mig och jag köper inte djur utan att få hålla i dem (de som bits med en gång säger jag nej till, men de från den butiken är så kelsjuka pga att personalen brukar kela med dem varje dag tunn söndagar då butiken är stängd för djurens bästa)

för mig är en mus ett djur vare sig de har stamtavla eller ej, de är lika mycket värda vare sig de har det eller ej i mina ögon

eftersom att jag inte avlar så bryr jag mig inte om stamtavlor för 5 öre mössen kan vara lika keliga eller elaka vare sig de har tavlor eller ej

Grodan
0

#7 Jag håller absolut inte med dig!

Stamtavla är ett papper. Vem som helst kan regga sina möss och ge dem stamtavla. Eller bara ge dem stamtavla. Och stamtavlan är ett värdebevis.

Att en person satt sig ner och skrivit information om djuret ger djuret ett högre värde än ett djur utan papper.

När vi dessutom pratar om stamtavla på mus från en uppfödare etablerad till en klubb (SVEMUS, Finska musklubben, Tyska musklubben, Polska musklubben, Australiensiska musklubben, Amerikanska musklubben, Holländska gnagarklubben mfl) så pratar vi om ett seriöst avelsarbete bakom varje individ.

En uppfödare i en klubb har avelsvett. Det innebär att man inte avlar på defekta, sjuka eller aggressiva djur. Visst kan det hända att en och annan uppvisar defekter, sjukdomar och dåligt temperament, men i många generationer har man selekterat bort detta, vilket leder till väldigt stabila linjer.

Du kan släktforska många led bakåt och få reda på massor om släktingarna.

Så för mig är det så att stamtavlemöss är mer värda än möss utan stamtavla. Stamtavlan står för att djuret är seriöst uppfött och att det finns en person som fött upp djuret. Denna person kan du vända dig till när du behöver hjälp och råd i frågor gällande stamtavledjuret. För uppfödaren är ofta mycket mån om djuren den fött upp och vill veta allt - det är ju även viktigt för den framtida aveln.

Terato
0

Precis.

Sen är det ju också så att detta värde är olika för alla människor. Ur avelssynpunkt så är ju en bra mus med lång och bra stam rena guldgruvan.

En som bara vill ha en mus till sällskap behöver inte mer än en trevlig mus.

Och det är väl det ivanhoe81 menar.

Men för tammusen överlag, så innebär stamtavlor och registreringar en högre status och också ett högre värde på tammusen. Det håller du väl ändå med om, ivanhoe81?

teratos.r8or.se

ivanhoe81
0

för mig kvittar det för i mina ögon är alla möss lika mycket värda men ur avelssynpunkt då är det bra med stamtavla det kan jag hålla med om

jag vet ett ställe jag inte köper från (en affär om inte ser skillnad på hona och hane och sagt att alla gnagare utom gerbiler är ensamdjur)

för att vara ärlig så är vilda kelsjuka möss lika mycket värda som en kelsjuk mus med stamtavla (där jag växte upp var de vilda nästan lika tama och kelsjuka som våra burmöss, iallafall mot mig men inte mot resten av släkten min)

men som du skrev #9 så är det sällskapsmöss jag är ute efter och då struntar jag i hur släkten är bara den är kelsjuk och go (tillochmed de med stamtavla kan ju få en flock med "svarta får" ju)

[SarahOhrn]
0

#10 Ja men möss BLIR ju inte lika mycket värda när det inte finns några papper eller seriösa uppfödare. Då blir dom slit o släng djur! Även om DU tycker det.

Okej, vilda möss är ju en HELT annan sak. Men grejen med stamtavla är att man får värde i musen som husdjur. En stamtavla i sig är inte dyr…. Men du verkar inte förstå vitsen!

Och även om det bara är sällskap kan et ju va bra att veta om sjudomar o liknande bakåt, så dom inte dör 2 dagar efter man köpt dem osv. Det ger möss mer värde över huvud taget! Så bara för att DU tycker dom är lika mycket värda (självklart är dom det!) så blir dom inte så behandlade av alla.. Men en uppfödarmus blir otast bättre behandlade då man väljer sina köpare. Sen finns ju andra positiva saker som att koppla ihop rätt mus med rätt person osv som Amaira skriver mycket om! :D

ivanhoe81
0

det som jag ser på en stamtavla är namn och färg och kullstorlek hur många skriver in sjukdomar i stamtavlorna? Jag har inte sett en enda en som skrivit någonting om det

för mig är möss lika mycket värda att göra skillnad på dem är som att göra värdeskillnad på dig och mig typ att du eller jag eller någon annan är värd mer än någon annan ne du det håller jag inte med om alla levande djur och människor är lika mycket värda och har rätt att få ett bra ställe att bo på

[SarahOhrn]
0

#12 Det står också hur många som överlevt eller dött. Man kan kolla med uppfödaren vad som finns bakåt.. Man kan "släktforska" lätt osv.

Det är väl inte det vi menar, att vi göra skillnad på möss med o utan stamtavla Men vi vill göra ALLA möss värda lika mycket! Möss som säljs för 5 kr blir lätt mat eller slit o släng djur. Men du verkar ju inte förstå så det är väl ingen ide att förklara en 34572847 gång. Jag har ALDRIG sagt att några möss är mindre värda…..

ivanhoe81
0

det är så jag uppfattar det då du skriver att möss med stamtavla blir mer värda oki får kolla i de papprena jag har och se om de vill ge mig någon mer info än namn, och färg för jag har inte lyckats fått ut något mer av papperet som är lika mycket värt som toapapper i mina ögon (tror jag antände ett då mitt toapapper var slut)

UlrikaD
0

#14 Det där är lite att håna folk som verkligen anstränger sig för sin uppfödning, vilken djursort det än gäller. Jag föder inte upp möss men jag föder upp chinchillor och guldhamstrar och jag anser att stamtavlor är otroligt viktigt.

Menar inte att ett djur utan stamtavla inte kan vara lika mysigt, underbart, sällskapssjukt som en med stamtavla MEN till att börja med är chansen större att djuret lever längre. Samt att du slipper släpa runt den till veterinär för den kommer ifrån friska linjer.

Uppfödare gör ett hårt bakgrundsarbete för att fundera ut vilka individer som passar att para. Vilka som inte har några sjukdomar bakåt i släkten, vilka som har lång livslängd osv. Det är ett hårt jobb men det lönar sig i kampen mot sunda, friska, trevlig, bitfria djur.

Tills någon säger att det jobbet är absolut ingenting värt och man lika gärna kunde skita i det….riktigt tråkigt tycker jag.

ivanhoe81
0

jag får ju inte ut något vettigt från stamtavlorna mer än kullstorlek färg och namn något mer intressant står ju inte det står inte något ifall mormors farmor fick mycroplasma (eller hur det nu stavas) eller något liknande (det jag är intresserad av är när de är födda, hur de är i temperament inte hur deras föräldrar är för de ska jag inte köpa) jag förstår inte vitsen med stamtavlorna om man inte ska ha uppfödning och det ska inte jag ha så de flesta stamtavlor har mina gerbiler fått gnaga på till småbitar etc etc har nog med papper som ligger och dräller, bättre att få en datafil istället med mer utförlig fakta hur släkten har varit om man ska ge med stamtavlor eller en inbunden bok där man kan läsa om föräldrarna och se bilder etc

vill man ha stamtavla så kan man ju skriva ut dem själv så det inte blir så mycket till pappersåtervinningen om man inte vill ha en massa papper som bara samlar damm och tar plats

ivanhoe81
0

bitfria säger du de djur som jag köpt av parva zoo har varit mer bitfria än de som jag har haft från uppfödare- och parva har den infon jag vill veta utan att behöva ge mer papper till återvinningen

MP160
0

Men nu talas det inte om några specifika möss utan om möss i allmänhet.

UlrikaD
0

Men om det är så otroligt jobbigt med papper, ta inte emot stamtavlor då. Så himla besvärligt kan det ju ändå inte vara. Och du missar fortfarande själva poängen med stamtavlor.

Och som uppfödare kan jag lova dig att jag iallafall inte har råd att sätta ihop datafiler över alla mina bebiser eller inbundna böcker. Det kostar tillräckligt med pengar att beställa stamtavlor.

Men jag tänker inte försöka övertyga dig om att köpa djur med stamtavlor om du nu tycker att det är så jobbigt. Men jag tycker du kan sluta nedvärdera de människor som lägger ner otroligt mycket tid och arbete för att se till att de som köper deras bebisar får med så mycket fakta som möjligt. Det finns folk som uppskattar det.

Och om du inte får ut någonting av stamtavlor så är det upp till dig. Om jag tex har ett djur som dör helt oväntat då kan jag gå igenom stamtavlan, söka upp de individer som ligger bakåt och se ifall det eventuellt funnits fler sådana fall. Och kanske t.om få reda på varför just mitt djur dog.

Eller om tex min chinchilla har problem med tänderna. Då kan jag också söka mig bakåt. Finns det fler individer bakåt som har det, då är det ju troligtvis ärftligt och då kanske det inte ens går att rädda min chinchilla. Finns det absolut ingen med några sådana problem sju generationer bakåt då är det troligtvis inte ärftligt och någonting som man förhoppningsvis med veterinärshjälp kan ordna.

Det är en otrolig skillnad!

amaira
0

Som musälskare spelar det ingen roll om musen har några papper som följer med eller inte. Musen är densamma! Och den har samma värde.

Som uppfödare är stamtavlor ett värdefullt hjälpmedel.

Som "nyfiken" är det roligt att kunna gå tillbaka och se varför min mus är si eller så.

Men framför allt - för er som "ser ner på stamtavlor" - så är detta papper något som SKYDDAR MUSEN!!!

Stamtavlan, och att musen kostar pengar, skyddar musen från att "övertas" av oseriösa och okunniga människor, kanske också o-empatiska människor, som inte värderar sitt djur, som i slutänden, när det blivit besvärligt, spolar ner det i toaletten.

Sånt händer tyvärr, och inte bara med små möss! Även kattungar, hundvalpar, hamstrar - Jag vet en kvinna som berättade att hon avlivade sina hamstar på ett otillåtet sätt som innebär lidande för djuret (redigerat av grodan). Och hon anses som en bra uppfödare …

Det gick fort, hävdade hon, för när hon kom tillbaka var djuret dött! (men hon stannade aldrig kvar för att se dödskampen!)

Det går aldrig att fullständigt utesluta at ens djur hamnar i fel händer. Men en stamtavla och en utgift för djuret, utesluter åtminstone i högre grad att MINA djur inte blir utsatta för nonchalans och misshandel.

Inte undra på, när jag tänker efter, att jag har glada möss Skrattande. De kan vekrligen tacka sin lyckliga stjärna att de är födda hos mig! Flertalet av alla millioner möss som finns, har inte ett bra liv. (tänker även på försöksdjuren).

[SarahOhrn]
0

#14 Men det göer möss ett värde i allmänhet!!!! Innan har dom bara setts som mat och slit o släng djur ungefär. Sen kan man GE bort en mus med stamtavla det handlar ju inte om det, eller stamtavlan över huvud taget egentligen men det ger tammusen som husdjur mer värde.  Och det är onödigt att annonsera ut billiga djur då det kan bli oseriösa uppfödare sen om man ger bort den eller inte är ju skitsamma sen!

#16 Eh så du köper stmtavlor med mössen sen slänger du dom? DET är ju onödigt om nåt. Snacka om att uppfödaren lägger ne onödig tid, på dig! Du kan kolla bakåt genom o prata med uppfödaren o se om den har friska liner, dom blir oftast inte lika sjuk. Mina zoomöss dog alla för tidigt..

Grodan
0

Jag är oerhört glad över att det faktiskt finns massor med människor som vill ha stamtavlemöss till sällskap! Som jag skrev i #0 och som var syftet med tråden: folk har fått upp ögonen för stamtavlemössen!

Det är en glädje för mig, som arbetat ideellt för möss och SVEMUS i över 20 år. Och att se en sådan annons som Evelyn gjort om sina två mushanar. Då värmer det gott i mitt lilla hjärta.

ivanhoe81
0

hur tusan kan man kolla bakåt i tiden (har frågat papperet rakt ut men det håller ju tyst om allt) jag vill inte söka efter info etc det ska finnas med om man nu köper en sådan mus enligt mig och uppfödaren till mina första möss (som jag köpte för 25 eller 50kr st) svarar ju inte längre på mailen har väntat i över 2 månader på svar, varför slutar vissa att svara på mail när det handlar om sina uppfödda djur och säg inte att jag ska ringa uppfödarna har svårt nog att hitta någon som vill ringa åt mig pga min telefonskräck (som hör ihop med ashbergers syndrom som jag har)

ska man veta info om sådant så ska man inte behöva leta efter den

som uppfödare så har man nytta av tavlorna men jag är inte uppfödare och vill inte bli det heller så jag har ingen nytta av mer toapapper här hemma, brukar säga det till de som jag köpt möss av och bett dem att bara skriva när de är födda och det som är viktigast men har alltid fått med det där toapapperet ändå förstår inte det

imsuchadiva
0

#23 uppfödaren kanske har bytt mejladress, eller internet kanske inte funkar längre?

Kan inte så kul o veta vad tycker om stamtavle papprerna..
Jag gav ju dig ett härstamningsbevis, o tog faktiskt tid o få ihop det.. Sen blev det ju lite tråkigt när inte skrivaren funkar ordentligt, o nu de här :/

Jag tycker det är jätte bra att mössen har fått ett större värde.
Men tycker fortfarande inte om att "zoomöss" har ett så dåligt värde hos en del personer..

UlrikaD
0

#23 Anstränger du dig för att spela dum, eller är detta på riktigt? Om du inte bryr dig om stamtavlor, skit i att ta emot dem då. Ingen tvingar dig att köpa väluppfödda djur.

Köp dina djur vart du vill, plocka dem i skogen, köp dem på blocket, i zooaffären, hos kompisen. Jag har fattat att du struntar helt i hälsa, livslängd, stam osv på dina djur. Jag tänker inte försöka övertyga dig om annat.

Men skriv inte så otroligt korkade saker som att du försökt fråga din stamtavla om uppgifter. Klarar du inte av att handskas med en dator, söka själv så spelar det ingen roll hur jäkla bra stamtavla du än får med dina djur. Spela inte så otroligt blåst.

Vad som hänt med "din" uppfödare kan jag tyvärr inte svara på. Om den personen är seriös eller inte har jag ingen aning. Däremot kan personen nog inte ställas till svars för din telefonskräck.

Vad vill du härnäst? Ha hjälp med att använda "toa-pappret" med? Eller fixar du det själv?

[SarahOhrn]
0

#23 Men man måste ju fråga, om din mus blir sjuk eller dör så kan du kolla upp varför. Den uppfödaren kanske inte är en av dom SERIÖSA uppfödarna i sverige? Är du säker på att det är en uppfödare o inte bara en som tagit någon kull… Jag klarat inte heller o prata i telefonen, så mail funkar med dom uppfödare jag vet! Dom flesta finns här dessutom. Men du verkar hela tiden dra upp ursäkter o saker som är fel med dig, finns väl fler som har problem och inte gnäller över det här. Vi vill bara öka musens värde och dessutom är stamtavla en stor fördel!

Vadå, ska inte behöva leta efter den? Och så köper du möss du aldrig ens kommer kunna få reda på något om om den blir sjuk… Så du tkr inte dom är värd att kolla upp linjerna för om dom blir sjuka???

De är inte alls BARA för uppfödare dom spelar roll. Dom ger ett värde och din mus kan ju bli sjuk eller dö vare sig du är uppfödare eller ej och du vill kolla upp något. MEn strunta i det då om du inet tycker det betyder nåt! Men alla älskar inte sina djur som du därför vill vi öka värdet så inte vem som helst kan köpa möss o sen spola ner ungefär.. Svårt att skaffa en pärm med stamtavlorna i? Snacka om respektlöst mot uppfödarna med o kalal det toapapper som dom/vi lägger tid på !!!!! Fy!

(DET HÄR INLÄGGET SKULLE IN KL 21:12 MEN AV NÅN ANLEDNING SLUTADE MUS I FOKUS FUNKA JSUT DÅ! :P)

[SarahOhrn]
0

Sen måste jag säga att det är fruktansvärt elakt att skriva sånt när personen du köpt några möss av (imsuchadiva) finns här på mus i fokus!!!!

[SarahOhrn]
0

Och får jag fråga varför du vill ha kontakt med uppfödaren om du inte bryr dig om o kolla upp saker???

Digitalis
0

En stamtavla säger att uppfödaren inte bara slängde in två eller flera djur i en bur och lät dem para sig hejvilt. Det är det folk uppskattar att veta.

Vill man ha en detaljerad historik om mössen bakåt i linjen är det ju bara att kika på sitt papper och fråga uppfödaren rakt ut om varje mus i linjen redan vid köpet. En seriös uppfödare har sånt antecknat och kan svara på livslängder, sjukdomshistorik osv. Detta skulle man aldrig kunna få svar på om inte stamtavlor skrevs.

Jag personligen tycker inte att mitt registreringsbevis säger speciellt mycket mer än typ, färg och uppfödare bakåt. Däremot har jag regnr till möss två-tre generationer och kan därmed forska på egen hand. En vacker dag finns en komplett stambok på internet och då är man glad att stamtavleskrivande och registrering sker löpande.

//frida

Terato
0

Det bästa är väl om man avreggar sina möss ordentligt och talar om dödsorsaken. Då för registratorn in det i Holger så att man enkelt kan maila dit för info istället för uppfödaren om man är rädd för att ringa. Bara att säga vad musen hade för regnummer och fråga om t.ex. dödsorsaker och sjukdomar bakåt.

teratos.r8or.se

Digitalis
0

Yes, det är lika viktigt att avregga vid död som att regga vid "födsel"/köp.

//frida

Grodan
0

Jag har tyvärr varit urusel på att avregga mina möss. *skämmas*

imsuchadiva
0

oj, jag hade inte en aning om att man ska avregga mössen när de dör.
Hur gör man det?

kent
0

#33 man kan sända ett mail till swemus registrator med vilken mus det gäller (reg.nr,namn,datum för avregg. och kanske varför)

om alle skulle göra det kunne man få fram siffor på medelålder i den svenska stammen m.m.

imsuchadiva
0

Okej  tack då vet jag :)