Mott i maten!
Blä! Jag satt vid datorn och kände mig lite varm, så jag satte upp håret. När jag böjde bak huvudet för att komma åt såg jag att det kröp en larv i taket! Väldigt förundrar, och inte lika äcklad som man kanske borde bli (härdad från diverse djur som äter larver/insekter) Men orolig blev jag, vill knappast ha en larvinvasion i hemmet! Det satt två till larver i taket när vi kollade efter närmre, och ett skal från en "kläckt" puppa.
Som ett longshot googlade jag på "larver i taket", och tro minsan att man hittar en hel del! Uppfattade att det troligtvis rörde sig av mott av något slag, och efter att vi hittat ett en liten fjäril i taket så var det klart! Kvarnmott om jag ska gissa efter bilder.
Sen kom ju tanken på vart sjutton de kommit ifrån, sånna skadejur brukar ju hålla till i köket, och inte i vardagsrummet som datorn står i. Sen slog det mig att tills för ett par dagar sedan stod musburen där, och på musburen står alltid lådan med mössens mat! Kollade i burken och visst hittade jag både en larv och en fjäril i den…
Burken är utslängd på balkongen, och alla larver vi hittat dödade, så förhoppningsvis blir det inget mer av det, men de har säkert funnits i maten sen jag köpte grynblandningen senast, för någon vecka sen… Kan mott larverna vara skadliga för mössen, eller är de kanske tvärtom ett uppskattat kosttillskott? Mina råttor älskade att äta mjölmask!
Proteintillskott!
Nä, men jag vet faktiskt inte om det är dåligt på andra sätt än att man får ohyra i huset?

Mvh Stephanie 

Sätt all mat i frysen som du har till djuren, dessa lever även i din egen mat ris, flingor etc även i tomma såna paket det finns alltid damm kvar av deras mat i paketen. Allt du har i skafferi ska ner i burkar med tättslutande lock. Vi fann Mott larver i ett oöppnad ris påse så de är ej 100% täta.
En mott hona lägger 300 - 400 ägg tänk vad mycket det blir om du har bara 3 mott honor. De lever i taket i springor, springor i golvlisten.
Jag fick ta hjälp av anticimex för bli av med dem, det tog 1 år innan de försvann, vilket anticimex sa det kan ta så lång tid. De hann sprida sig till grannarna oxå dessa mott.
Börja agera nu för bli av med dem. Anticimex går via eran hyresvärds försäkring så ni behöver ej betala för få deras hjälp.
När ni är in på en zoo ser ni flygande fän KÖP inget foder där, ni får hem Motten då.
Jag fick hålla på flytta runt djuren i min bostad för anticimex skulle spraya, pga djuren kunde de ej ta hela bostaden då de var här de fick ta hall, kök, wc o 1 sovrum ena veckan, veckan därpå vardagsrum o stora sovrummet. Djuren sattes tillbaka efter 3 dygn *jag ville vara helt säker på giftet så att säga dunstat* du får efter sprayning ej skura golvet på 6 veckor.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1965987
Här står det lite om Motten..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
men uck vad läskigt :s
Man ser inte äggen, de finns i maten, i tak lister ja överallt, i gardiner *jag fann deras larver o puppor där*. De är överallt..

Det är däför man alltid ska frysa maten man köper hem til sina djur. In i frysen några dagar innan man blandar det, så minskar risken.
De enda skadeinsekter jag vet som överlever frysning är små (2-3 mm) skalbaggar, svarta, med litet horn på snoken.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hemma hos mina föräldrar är allt mjöl + socker + havre och liknande i plastplåsar just för att vi en gång hade mott hemma. Det hamnar överallt.
#6 Inget som hjälpte här då vi hade kvarnmott, vi fann larver av dem i påsarna fast de var knutna och taget sprillans nya. Enda vi ej fann dem i var just strösockret.
Anticimex sa oxå nötter ska man ej ha hemma heller då de dras till dem men de går även på annat med..
Jag köper aldrig mat från djuraffärer, utan dessa mott kommer från livsmedel för människor, troligtvis från Axa grynblandning som var det senaste jag köpte för ett par veckor sedan, vilket också ger lagom tid för ägg att kläckas och bli larver och en puppa som jag tom hittade.
Jag är kanske dumdristig, men tror inte att de hunnit etablerat sig och spridit sig till köket ännu, just eftersom jag inte sett några spår efter dem där. Men de kan kanske dras till maten där nu när deras "bo" är borta, jag ska ta och slänga det jag kan avvara, tex havregryn och frysa in det andra för säkerhetsskull. Som tur i oturen har man en ekonomisk svacka just nu så skafferiet är relativt tomt 
Tyvärr har jag läst att vissa mott kan leva på stärkelsen i tapetklister, hoppas jag inte har sån otur att det är sånna motts ><
Tror ni att sånna här burkar är mottsäkra?
burk Står först att det är ventil i locket, och sen att de är tätslutande lock…
Det tråkigaste är att en rätt stor satts med hemmatorkade äpplen och morötter som jag blandar i fodret gick till spillo nu 
#8 Den tron hade jag oxå ibörjan :-(
Lägger in bild på de burkar jag köpte på ÖB, ursäkta ett ostädat, gräsligt skafferi.
Du kan se bakom till höger så är det mindre burkar..
Ser ju fint ut :)
Ska ta en tripp in till ikea imorkon och kolla in deras burkar, är mycket närmre dit än någon annan butik som kan tänkas sälja burkar. Tyvärr har jag inte råd att köpa burkar så det räcker just nu :( Får leva med att ta müsli ur frysen på mornarna! XD