Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1700 ggr
zimzon
0

är tumörer ärftligt?

Hej!

Idag i fick vi avliva en av skolans möss pga att hon hade fått en jättestor tumör på magen. Så nu undrar jag om det är ärftligt?

Vi har nämligen två av hennes söner i skolan också och en kompis till mig har en annan av hennes söner, och vi vill ju inte att de ska få tumörer.

mandymoo
0

Jag har börjat "forska" lite i detta med tumör på mus. Letar och läser. Efter uppmuntran från Grodan.

Och som jag förstått av det lilla jag fått fram än så länge är att det finns olika sorters tumörer. Smittsamma (genom virus) och inte smittsamma…. För att veta måste man analysera tumören för att säkert veta.

Men den vanligaste typen av tumör/cancer som drabbar möss är juvertumör och den drabbar både honom o hanar.

Och även om man hittar en knöl på kroppen eller halsen så är det oftast just juvertumör. Att knölen kan sitta på annat ställe än just på "magen" beror på att bröstvävnaden sitter inte bara runt spenarna utan sträcker sig upp på halsen, på sidorna och även på baksidan av bakbenen. (Alltså mer eller mindre hela musen.)

Juvertumör är oftast en godartad form som får att operera bort på de flesta djur. MEN på möss är det tyvärr oftast elakartad på så sätt att den kan skapa mycket problem på stället, genom att bli såriga och infekterade och även spridas till andra organ i kroppen. Detta gör att man vanligen inte opererar möss för juvertumör.

Vad jag har förstått från informationen jag fått så är inte juvertumören av den smittsamma typen.

Godartade tumörer är oftast relativt små, välavgränsade och långsamväxande. De förstör inte den omgivande friska vävnaden och metastaserar inte, dvs. de sprider sig inte till andra delar av kroppen.

Elakartade tumörer kännetecknas vanligen av en snabbare tillväxttakt och har därmed ofta hunnit bli större innan de undersöks/upptäcks. De är oftast inte välavgränsade utan växer diffust ut i och skadar angränsande frisk vävnad. Elakartade tumörer har också en potential att metastasera med uppkomst av dottersvulster i andra organ och vävnader som följd.

----------

Det här är var jag ännu kunnat ta reda på och jag håller på att leta efter mer.

Jag sätter ut det här nu för att förhoppningsvis få lite hjälp att hitta mer information, så har du en bra länk så skicka den gärna så att jag förhoppningsvis kan sammanställa något mer "fylligt" om tumörer på möss. Håller också på att "förhöra" min veterinär om detta och tagit kontakt med andra.

Sen bara hoppas att det jag kan få ihop ge lite mer information om tumörer.

zimzon
0

Okej. Tack så mkt för svaret.

Det var nog elakartad juvertumör då eftersom att den var på magen och var så stor. Men en sak som jag tänkte på nu är att det såg utt som att själva tumören var typ svart inuti. Musen var tan så hon hade ju ganksa ljus mage men precis där tumören var så var det svart innanför huden. Har det också att göra med att det var en elakartad tumör?

mandymoo
0

Jag har faktiskt ingen aning om färgen har med att göra om det är en elakartad tumör. Men helt klart intressant och jag ska ta med det när jag pratar vidare med veterinärer.

Har själv intresse av det då jag också haft en mus med tumör. Men hennes satt mer på halsen o ena sidan. Växte väldigt snabbt från att bara ha varit "Oj hon har en lite knöl här" till ops den var stor den….

Om flera vill dela med sig av hur deras möss tumörer sett ut, var dom suttit, hur snabbt dom vuxit upp osv. Så har man lite att utgå ifrån.

Läste att på råttor så var det uträknat att 90% av alla har fått någon form av tumör vid 2 års ålder. Det är väldigt mycket det. Är det så? Ni som har råttor också? Är det så vanligt på dom?

Grodan
0

När knölar ser ut så, att de är svarta i mitten, kan det vara en abcess - en varböld = något som kan behandlas.

Enligt en veterinär på fd B & K Universal är juvertumörer på möss och råttor orsakade av virus och därmed inte ärftliga.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Det här med tumör/cancer är ett otroligt stort område och jag forskar som sagt vidare….  Då jag inte än fått svar från dom jag kontaktat har jag fortsatt att forska vidare och då på virus och bröstcancer på människor.

Ett virus är ju ett virus oavsett så jag tyckte det kunde vara intressant att läsa vidara om det.

Fick fram att man inte alltid med till största delen hittar virus i cancer som kvinnor får.
Men sen läste jag på ett annat ställe att dom trodde att vi mycket väl kunde ärva virus som kan ligga latent i flera generationer. Och om man skulle tro på det jag läste där så var det i flera flera generationer som det kunde gälla, och då utan att man märkte något alls. Intressant tanke men lite skrämmande tycker ialla fall jag. Men kanske om det är så, då kan det ju förklaringar på varför vissa saker bara helt plötsligt poppar upp. Både på djuren o människor.

Sen har jag alltid som lekman och inget större kunnande inom varken djur eller människor gällande vård på det sättet, alltid förknippat virus med sådant som smittar som typ en förkylning. Alltså lite mer att om jag kommer i kontakt med en som är förkyld så kan jag också bli det.
Det enda man egentligen tänkt på är att man då inte kan får penicillin för att det tar inte utan man kan ev få det för att förebygga bakterieinfektioner som kan uppkomma. Eller så får man det när man väl fått bakterieinfektionen.
Det gör att jag kanske rent automatiskt tänker på samma sätt gällande cancer. Och det "vet" man ju att så smittar inte cancer. Jag kan inte få det bara för att jag träffar en som har det,
Och det är kanske därför som jag har svårt att helt ta till mig att tumör/cancer orsakas av virus.
Kanske är jag ensam om att tänka så?

Men man lär så länge man lever och det är ju det som är så bra med sånna här forum för man kan prata med andra som har samma intresse som man själv har. Det är ju inte alltid man har möjligheten att sitta IRL flera stycken och prata om allt man funderar på. Och när man väl träffas så pratar man om så mycket och hinner absolut inte med allt.

Det finns så många med så mycket kunnande och erfarenheter som kan dela med sig, det finns massor av dom som är vetgiriga och vill lära sig….
Man kan tala om sina egna erfarenheter o sina egna tankar och funderingar på olika saker utan att man för den skull säger "att så här är det" utan man bara luftar det man funderat på utifrån saker man tagit in på olika sätt…. och det är ju det som är så bra, för hur ska man annars kunna lufta sånt få veta hur det är av dom som verkligen kan.

Man kan peppa o stötta varandra i att söka mer kunskap som man sen även kan dela med sig. Man kan få tips om var man kan söka vidare osv….

Och jag gillar att diskutera är inte heller rädd att erkänna att jag uppfattat en sak på ett helt annat sätt och vill få det förklarat igen o igen. Ibland är jag mer än trög…. men lovar att jag försöker.

Matsvin
0

Hej!

Godartade tumörer kan bli jättestora och kan växa fort. Däremot förstör de normalt inte så mycket frisk vävnad, men kan göra det.

Elakartade tumörer är samma sak som cancer, och kännetecknas inte av att växa fortare, det finns de som växer långsamt, utan av att de får dottertumörer, dvs metastaser. 

Tumörer är inget kul :-(

/matsvin.

Vattnadal
0

putt

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Denna kommentar har tagits bort.
Camillhe
0

#3 nej den siffran har jag svårt att tro att den stämmer. 90% vore helt galet. Under de senaste 3 åren har 3 av de råttor som levt här haft juvertumörer. Av kanske 40-50 råttor. SÅ visst är det vanligt men inte 9 av tio:)

Jag tror att merparten av tumörer på råttor beror på virus, men att orsaken till att inte alla får tumörer är för att de flesta har ett bra immunförsvar och troligast är att de som har ngn brist i immunförsvaret drabbas om de utsätts för viruset.

Grodan
0

#9 (vem svarar du eg?) jag upplever möss som mycket mer benägna att få tumörer än råttor

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️