Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1038 ggr
Astrogirl
0

försäkring

Är det någon här som har sina små juveler försäkrade för att täcka vet. kostnader tex? Är det Agria som gäller eller?

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

dreamiz
0

Jag har inte mina möss försäkrade. Jag kollade med Agria o det kostar ca 24 kr i månaden i premie, per djur, o sen är det en självrisk på 600 kr per djur o per period. När jag varit hos veterinär med mina möss har jag aldrig betalat mer än 500 o det priset var för en operation. Så därför har jag inte mössen försäkrade.

mandymoo
0

Jag känner också att det inte är värt det man betalar i premie.

Har vi inte en gammal tråd om det? Och där pratade vi om att det kanske inte var någon mening med att ha enskilda djur försäkrade - men att dom som hade många möss hemma däremot kunde vara intresserade av att ha alla tillsammans… så att om det hände något så att dom vart av med allt avelsmaterial på engång så fanns det en försäkring.

Astrogirl
0

ja jag kollade lite uppgifter, och det verkar inte "löna" sig…..

"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

mandymoo
0

Nej tyvärr så är det så när det gäller mössen.

Men det är en jätte fin tanke o när det gäller många andra djur så ska man ha en försäkring.

[Angel88]
0

För mina djur kostade det bara 280 kr pär år. och 500 kr kan du glöma för en operation, för när min hamster skulle opereras skulle det kosta mellan 5000- 6000 kr. Min kanin har denna försäkring hos agria, mina möss ska få det. det mässta jag kan få i själlv risk är ca 1000- 2000 men då är mina djur försäkrade till 10000 kr. och för det känner jag mig säker, jag tycket att man aldrig ska ha ett djur oförsäkrad…

jag menar inte attt verka vara elak när ja skriver detta, jag hade oxå fått höra att det bara skulle kosta max 1000 kr för en operation på min hamster, men bara för att veterinären skulle titta på henne kostad det 600 kr. jag fick tyverr avliva henne för det va typ bara 30% att hon skulle överleva en så stor operation som hon behövde. och ja hadde inte 6000 spän på mig just då.

Mymlan
0

#5 Alla veterinärer har olika priser. När jag åker in till veterinären i Märsta så tar hon ca 900 - 1000:- för operera bort en tumör i juvret. Marsvinet är bara 1½ år. O jag har inte henne försäkrad alls.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Angel88]
0

Då va hon väldigt billig. Men blåstjärnan är väl kända för att vara dyra… dom andra veterinarena ja ringde till sa bara avliva den det är ju "bara" en hanster. dom menar att det är inget att bry sig om bara för att dom lever så kort.

mandymoo
0

Om du har en premie på 280 kr/år är inte det bara för 1 år? Och vilken självrisk har du på den premien? Det får man inte glömma bort.

Att vi skriver som vi skriver beror på att saken diskuterats förrut och att det då kollades upp premier o självrisker. Och jag tror att vi alla var eniga om att det inte var värt att ha möss försäkrade. För om djuret var så dåligt att det skulle vara aktuellt med en operation - ja då klarar sig oftast inte djuret ialla fall. Den enda operation som möjligen är aktuellt att låta en mus gå igenom är kastrering av hanar - och det täcker ändå inte försäkringen.

Och Mymlan har rätt, kostnaden är väldigt olika beroende på vart man går.

Och samma sak här - det är inte av elakhet jag skriver att även om en operation skulle kosta flera tusen kr på en mus, och man har en försäkring som täcker, och man har betalat ca 300 kr på en årspremie o sen ca 600 kr i självrisk - så frågan är ändå - är det värt det? För det är väldigt sällan en mus klarar sånna operationer. Vilket gör att man kanske får lägga ut ca 1000 kr o sen dör djuret ialla fall efter en kort tid… o kanske inte alls mådde bra sista tiden.

Så då kommer inte bara kostnadsfrågan in utan även - vad är mest vänligt mot djuret.

Mymlan
0

#7 Ja hon är inte så fasligt dyr. Hon är lugn med djuren. Öppet 08.00 - 20.00 ti, on och torsdagar.

mandymoo
0

#7 Ofta är det inte enbart därför veterinärerna rekommenderar att man avlivar dom här små djuren. Utan just för att det ofta inte lyckas med att operera dom. Ta tex tumör på en mus - det går inte att operera. Djuren är så små och det blir ofta efterproblem som gör att djuret ialla fall inte klarar sig. Och då lider djuret mer - så att avliva direkt i dessa fall är mest humant mot djuret.

Det är inte så att veterinärerna inte bryr sig.

Mymlan
0

Bara lite allmänt inte riktad till ngn.

När ett djur blir sjukt så är kanske en avlivning det bästa för djuret. Man får ställa frågan till sig själv är operationen för djurets bästa eller för mitt eget Ego bästa.

mandymoo
0

Stämmer Mymlan det var just det jag vill ha sagt - att frågan är ju hela tiden vad som är bäst för djuret. Och att välja att operera - för vem gör man det - djuret eller sig själv?

Och jag vet att det är så lätt att tänka sunt när man inte har något djur sjukt… att det sen när man har det o man måste välja är bra mycket svårare…. men det är ändå så sant att frågan är för vems skull man tar vissa beslut

[Angel88]
0

#11 Det beror på hur djurett mår och vad det är för djur. Tex en hamster ja hade för några årsen, hon bröt benet och jag hade tänkt avliva henne. men hon var så himmla pigg och åt å drach som hon skulle. Alla veterinärer ja pratade med sa att hon skulle avlivas att ja var elack mm. Men min hamster levde ett normalt liv fast med 3,5 ben. och dom sedan av ålder dom.

[Angel88]
0

oj jag menade DOG inte dom