Mus iFokus

Mus

Etiketterleksakeraktivering
Läst 728 ggr
Aviendha
0

Gallerhjul till möss

Funderade lite kring springhjul i gallermodell till möss. Det är ju rätt vanligt, men jag har även hört om möss som fastnat i dessa.

Rent estetiskt är de snyggare än varianterna i plast, men givetvis går säkerheten först av allt om de ska ha ett sådant!

Så, erfarna musmänniskor, vad anser ni om säkerheten? Kan ett hjul vara en bra sysselsättning för möss eller är det stressande för dem? Alla åsikter, erfarenheter och tankar är välkomna :)

(sökfunktionen fungerar inte, så kanske finns det en sådan här tråd, orkade bara bläddra en liten bit så jag kan ha missat)

[Thiah]
0

Mina möss älskade sina hjul. Jag tror dom skulle blivit så ledsna om jag tog bort det.

Camillhe
0

Hjul är egentligen inte bra för ngt djur alls. Det framkallar ofta ett nästan maniskt beroende. Dock behöver möss väldigt mycket motion så man kanske kan låta dom ha hjul ibland men inte fri tillgång till det. Jag såg en variant någonstans om en springskiva istället och det tror jag är betydligt skonsammare för deras kroppar. Använder man hjul bör man vara noga med att det är tillräckligt stort så inte svansen böjs och de får fel på skelettet. (Men det är bra mkt bättre och nyttiggare för dom att få mer naturlig motion.)

Jag kan tyvärr inte heller söka men ngn kunnig musmänniska kan säkert berätta mer om springskivor och om vilken storlek ett hjul minst bör vara.

[Thiah]
0

Men jag förstår inte varför ett hjul skulle vara skadligt om det kombineras med en bra och vettig miljö. Såklart det är stressigt om det är den ena motions sättet.

Mina möss älskade hjlulet men samtidigt så ville dom klättra på alla anordningar jag fixade samt alla tunnlar och hängen och grejer….I en sådan sists  kan jag inte förstå hur ett hjul som kompliment (i rätt storlek) kan skada djuret.

Grodan
0

Det finns inte många metallhjul på marknaden som är bra för möss. Speciellt inte i en bur där flera möss bor. Det är inte vanligt att de fastnar, men däremot att de skadar svans och kropp.

Hjulen är också på tok för små. Jag anser att de bör vara minst 20 cm i diameter.

Kolla i den här artikeln för att få lite tips: Hjul till mus

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
0

Jag skriver ju varför.

Det finns ganska mkt studier på möss och hjul och vilka effekter det har. Googla gärna så hittar du massor av Artiklar.

Det finns ingen anledning för de att ha fri tillgång till hjul. Varför inte sätta in det som en rolig leksak då och då`?

Då behöver man inte oroa sig för att ens möss ska bli beroende, dominanta pga springandet, skada sig och liknande.

Digitalis
0

Jag har ett sånt där gulblått hjul. Den ensamma hanen tyckte om att springa i det, men när jag satte in det till nya honflocken verkade det inte som att de fattade vad hjulet skulle användas till. Halva hjulet var begravt i flis innan jag tog ut det.

//frida

Aviendha
0

Tack för alla svar!

Kanske kan vara kul med ett stort hjul att ha på bordet när de springer lösa eller så, en kul variation helt enkelt, för monotont springande är knappast bra för någon ju :S

Grodan
0

#7 så brukar jag göra till ensamma hanar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Aviendha
0

#8 Ja, jag har ju en ensam Vanilla som kanske skulle bli glad över ytterligare saker att leka med när han är ute på tut :)