OT: Schampo-probs
Alltså, finns det något bra schampo egentligen? Mitt hår blir fett nästan direkt, är inte nytvättat länge alls. Och få schampon+balsam gör håret lätt att kamma.Det börjar bli dyrt det här att köpa skitschampon som inte duger…
Har ni något ballt tips på bra schampo?
Har även hört om "Balsam-metoden"… nån som kör med den?
Märken jag provat Herbal Essens, Wella, Barnängen, Swartzkopf, Respons, V05
.. ända schampoo jag kan använda är "Head'n' sholders" el. "XL" (finns hos frissan)
jag kör no poo
Funkar jättebra, jag hade alltid fettigt hår innan, nu mår mitt hår så jäkla bra, knappt slitet alls och inte fettigt alls heller

Kanebo! Världens absolut bästa schampoo. Dyrt men otroligt drygt, så blir inte så mkt dyrare i längden.
Kör typ balsammetoden jag med, och mitt hår blir inte alls fett lika snabbt längre 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
åh, då vill jag också köra balsam-metoden… gillar ändå balsam bäst…
vilket schampo använder man som "slut-schampo"? och vilket balsam bör man använda? har fint, tunnt o långt hår… (slitet, torrt o färgat enligt en del schampon men då blir det fett nästa dag… dock mjukt att fläta…)
Kika på forumet på lockig.se, där ska det finnas en lista på godkända schampon och balsam ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Välkommen i gänget… hörde dock att man skulle tvätta det 2 ggr med schampo under en dusch, för att tvätta det en gång var som att discka en stekpanna med kallt vatten utan diskmedel… men tror ni det hjälpte? Inte då…
golf.ifokus.se

Sen är GLISS det enda schmpot jag kan anväda utan att mitt hår blir strävt I duschen t.o.m, liksom så det känns som att håret är vänt åt andra hållet… (testa att dra med fingrarna längs ett hårstrå nerifrån och upp, så känns mitt hår med andra schmpon om jag känner uppifrån och ner)… Igår när jag duschade använde jag inte gliss, då hade jag 2 andra… orkar inte duscha idag innan jag ska till friskis och jobba, för jag tror jag ska träna efter, så det blir så mycket duschade, så ska nog våga håret med en vågtång så det inte ligger platt slickat mot skallen så det delar sig å sådär… har dock inte kommit till det stadiet än, men vänta någon timme eller 2… då jäklar…
golf.ifokus.se

Finns ju tusentals schampoon o balsam, men de som jag o kilen använder just nu är head and shoulders. Mitt hår blir lite för torrt, men har jag balsam varannan dag så blir det perfekt=)
Qui dormit, non peccat
Sunsilk har jag. Ett för färgat hår och ett som enligt förpackningen ska göra det nytvättade håret nytvättat längre.
Schampoonera 2 gånger sen 1 balsam. Lämna i balsamet en liten tid och om man orkar kan man se till att det inte kommer in på rötterna för det tynger ner håret. Balsam räcker att ha på topparna.
Skölj hela tiden ordentligt, det tar längre tid än man tror att få bort alla rester av schampoo eller balsam.
För att få det extra glansigt avslutar man tvättningen med kallt vatten. Kallt vatten "stänger" hårstråna och gör dem glansigare.
Jag tvättar dessutom inte mitt hår mera än max 3 gånger i veckan. Och mitt hår är sällan fettigt.
#6 tack!
#8 känner igen det där… också kört med gliss, men funka inte heller i längden
Jag ska testa balsam-metoden! 

Vad är balsam-metoden? :S
golf.ifokus.se

Snaaaabbt :P Jag ska gå och duscha nu ju ;)
golf.ifokus.se
ojdå… missa… håret ska bli bättre, inte fett så snabbt, men på sajten lockig.se verkar det som om metoden mest går ut på att få lockigt hår… dessutom tycker de att man ska ha gele i håret… det vägrar jag… ska se om det hjälper med att köra balsam till rengöring, utredning och fuktighetsbevarande och om det RÄCKER!!! 

Jag tog schampo, sen tog jag balsam och anväde det som andra schaponering… får se hur det blir…
golf.ifokus.se
#14: Grejen är mest att det funkar ändå :P Bara att skippa gelen och allt det där för att få det lockigt. Jag kör bara på att tvätta med balsam iom att det funkar för att håret inte ska bli fett så snabbt. Allt annat har jag testat men jag såg ut som ett troll, så det har jag slutat med nu :P

Men mitt hår luktar inte sådär gott nytvättat nu… tror schampo är bra iallafall ;)
golf.ifokus.se
Du har förmodligen använt fel produkter.
Igår var första tvätten i balsam-metoden. Använde "slut-schampo" och inpackning/balsam - hittade bara två produkter hemma som är godkända (dvs inte innehåller ämnen som förstör håret) av en dröööööös… har pö om pö provat det mesta och slängt/gett bort efter hand de inte fungerat
problemet är att jag varit så jäkla blind och trott att schampo o balsam skall köpas i vanliga affärer (typ ICA, Coop, Vi, Hemköp mm) och det är helt FEL!!!
nästan inga av de godkända produkterna finns i vanliga affärer!!!

#19 Vad är det för ämnen man ska undvika då? Eller de kanske är lättare att skriva godkända sorter av balsam o schampoo=)
Qui dormit, non peccat
ja, det är lättare att skriva vilka balsam som är tillåtna, för det är så många ämnen som har så många dumma namn… silikon heter typ inte silikon i hårbranschen utan t ex Phenyl Trimethicone
ämnen man ska undvika är sulfater, silikoner, proteiner, mineraloljor, alkoholer o en del annat

#21 Hmm jasså de vanliga ämnena som finns i tvättmedel alltså=) sulfater och alkohol säger ju sig självt, de är inte bra för nån del av kroppen=)
har du några bra märken att tipsa om?
Qui dormit, non peccat
Asch, bara att gå till Willys så finns godkänt slutschampo och balsam där, om man nöjer sig (eller är snål nog) för att köpa Euroshopper 
#22 finns en oändligt lång lista som jag kortat ner (raderat alla frågetecken) som jag kopierat från lockig.se, bifogat dokument
#23 men usch… så som det kostar känns håret sedan också…
Inte då :D
Fast jag kan minnas fel, kan vara Eldorado… Lyckas bara blanda ihop de. Men hur som helst så funkar det här iaf :P
Grodan - hur ofta tvättar du håret?

Mvh Stephanie 

varannan dag ungefär…
men nu har jag börjat balsam-metoden o då bör det inte behövas lika ofta…

Lush har underbara schampotvålar som jag bara älskar.
finns med 3 lushbalsam i listan ovan
Hihi, läste lusbalsam.
/Anneli
haha
ni som kör balsam-metoden:
hur länge ska håret vara flottigt?
när blir det någon märkbar förändring?
hur ofta ska man tvätta håret?
Synd att mitt nuvarande balsam (Garnier Fructis) inte finns med på listan, hade varit toppen, för jag köpte fel och fick 2 flaskor istället för 1 + 1 med schampoo. Hm… Ska nog kompromissa och pröva med det tills det är slut iaf, sen får det bli Coops tror jag. Har jag länge tyckt varit ganska bra.
Coops…?
jag kör med dyra balsam (trots bajsekonomi)
Ja, Coop X-tra balsam stod med på listan.
Vill egentligen ha bara axellångt hår, etappklippt, sådär sjukt enkelt att sköta. Men jag är lite rädd att jag aldrig mer ska orka spara ut riktigt långt, så jag drar mig för att klippa av det.
#35 kan du svara på mina frågor nu då… grrr***
#36 Fast jag skrev att jag tycker Coops är bra. Några fler vet jag inte, inte som står med på listan. Eller vad för frågor menar du?
i inlägg #32 har jag skrivit lite frågor
#38 Men jag har ju inte börjat än, så det kan jag ju inte svara på nu! 
aj nåvv, men du kan resörtsja o tala om för mig sen… hehe
ni som kör balsam-metoden:
1. hur länge ska håret vara flottigt?
2. när blir det någon märkbar förändring?
3. hur ofta ska man tvätta håret?
1/ Det ska inte vara flottigt ;) Men för en del tar hårbotten längre tid på sig att ställa om sig, det kan gå några dagar, några veckor, det längsta jag hört var någon som stod ut i ett halvår (alltså inte gå med fett hår i ett halvår, jag antar att hon tvättade håret lite oftare bara)
Det beror helt på din hårbotten och vilket balsam du har, hur väl de passar ihop. Om du tycker att det tar tid kanske du skall testa att byta tvättbalsam, alternativt köra ett sista schampoo igen ifall du inte lyckades tvätta ur håret ordentligt första gången.
2/ Jag kände skillnad redan efter första tvätten, men som sagt, det är olika från person till person. För en del blir det en väldans skillnad på en gång (lockigt) och för andra blir det mer stegvis allteftersom man låter nytt helt hår växa ut. Man kan ju inte laga hår som redan vuxit men man kan ta hand om det som komma skall.
Jag har tunt rakt hår men trots det kände jag skillnad i textur och min hårbotten mådde toppen (nu mår den ännu bättre) Mitt hår blir inte lika slitet och går inte av lika lätt = det har blivit lite lite tjockare också.
3. en gång i veckan brukar räcka ca. Om man vistats i riktigt skitiga miljöer så blir det förstås oftare. Eftersom jag bor i sthlm innerstad så blir mitt hår rätt skitigt så jag tvättar 1-2 ggr veckan. När jag är uppe i östersund brukar det gå en och en halv mellan tvättarna. Men så har jag rätt känsligt hår också.
#40 Nu heter ju inte jag Jeeves dårå… 
#41 tusen tack för svaren…
hoppas att det ger med sig med tiden
#42 nähä…? (men fasiken Jeeves är…) dock är du en journalistisk typ - dvs person som gärna gräver fram info om sådant som intresserar henne… så sätt igång…
*viftar m piskan lite*
#43 Jeeves är väl vad alla betjänter och butlers heter, är det inte?
Förutom han i Aristocats, för han heter Edgar.
Piskor struntar jag blankt i, må vara född i augusti, men något cirkuslejon är jag minsann inte!
Så det är heeelt av egen fri vilja jag checkade lite sidor… 
Först och främst, åsikterna om vad som är det rätta sättet att göra det på verkar vara många och skilda. Det verkar dock som om
1. Genomsnittstiden är några veckor.
2. Många tycks uppleva klar skillnad redan från början, men en del får hålla på lite längre.
3. På svenska sidor tycks de flesta anse att 1-2 ggr/vecka räcker, medan de på engelskspråkiga sidor verkar göra det varje eller varannan dag.
Vad jag förstår ska rengöringsbalsamet vara så basic som möjligt, så inga sådana extra vårdande för torrt och slitet hår eller dylikt. Kvalitetsprodukter brukar vara för "maffiga". Nyckeln till framgång med balsammetoden (CO = conditioner only på engelska) är att inte snåla med balsam eftersom det krävs betydligt större mängder för att rengöra med det än med schampoo, och att vara väldigt noga med att skölja ur håret (så kallt vatten det går). Man rekommenderas att använda en hårborste med riktiga borst (alltså ej metall- eller plastpiggar), men först när håret är helt torrt (och det ska självtorka). Blir väl till att sno vovvens borste… 
#44 KANON!!! o fanfar *truttelituuut*
du är inte bara superduktig - du är lydig o vältränad också… majgadd varför är inte min hund lika lydig… 
bra info… det där med vilket balsam som är rengörande var ett bra tips!
#45 *voff voff* 
Har hållt på med det här i… …två veckor tror jag det är nu? Iofs är inte balsamet jag använder "godkänt", ska köpa annan sort när det är slut. Tycker det funkar bättre och bättre, och kliar mindre än när jag använder schampoo. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad med balsam från listan sen, och när jag använder "slutbalsam" (har samma båda gångerna nu).
Funderar på om jag också ska börja
Mitt hår är inte så känsligt, och brukar klara det mesta 

Mvh Stephanie 

jag är tyvärr inte helt nöjd… mitt hår blir lika snabbt fett o flottigt… o att tvätta håret varannan dag har jag ju ingen lust med…
hur går det för er nånn-sjampo-tvättörs? jag är fortf. inte helt nöjd m balsam-mättodd
Jag kör balsammedtoden nu - funkar alldeles utmärkt 

Mvh Stephanie 

Jag kör no-poo.. All shampoo är skadligt för håret nästan all balsam förstör håret och den mesta balsamet ger ett silikon lager utanpå håret för att det ska kännas som det är bättre kvalité och se friskare ut (glänser m.m.) Det förstör håret, kväver det så att det är allt anant än friskt..
Bakpulver är bra som avänjing till shampoo.. Min mamma har gett sig på det nu och hennes hår var innan antingen flygit eller fett (inget mittimellan) Nu börjar det få tillbaka kvalitén och se lite bättre ut.. Använder ochså bara nartuliga inpackningar eftersom dom trycker in alldelles för mycket skadliga saker i det man köper och det kostar skjortan med.. Det var snart 3 år sedan sist jag använde shampoo, 1 år sedan sist jag använde balsam (silverbalsam) och 3 månader sen jag borstade/kammade håret och mitt hår ser jätte fint ut även om jag inte skulle klaga om det var lite glansigare..
På bilden mitt hår när jag verkligen skötte inpackningarna och inte färgade håret annat än nartuligt.. (2-2,5 år sedan typ)
jag använder nog balsam som inte rengör ordentligt, blir fett för fort o inte alltid rent… så nä, ja e inte nöjd… 
skulle behöva tips på balsam som rengör bra
Jag får schamponera 3 ggr för få håret rent givetvis anv jag även balsam.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#53 alltså i tråden pratar vi om balsam-metoden…
Mitt hår klarar allt. Jag använder mig av Eldorados balsam. Och det tar väl ungefär en vecka innan det börjar bli fett nu 

Mvh Stephanie 

Jo märkte av samma sak när jag bodde i storstan och när jag jobbade i som kock.
Men nu klarar det allt. Dock väldigt torrt. Gör hårinpackning 3 ggr veckan men det hjälper inte.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
När jag haft dåligt med pengar så har jag stulit av hundens lavender shampo från dog&cat. Det är riktigt bra :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#55 hm… eldorado… får väl köpa det sen när jag kommit på grön kvist
jag kör också eldorado
idag(ja igår då) försökte jag massera länge o väl o kamma å greja…hoppas håret inte blir fett så snabbt nu… orkar bara inte läsa mig till vad jag kan göra för fel…

haha…
Håller fortfarande på med balsam-metoden, men vet inte hur länge till. Det fungerade rätt bra i början. Struntade i listan med "godkända" balsam och använde Fructis (köpt billigt på Dollar Store). I vanliga fall har jag torrt trollrufs precis efter tvätt, så någon dag då det ser ok ut innan det blir fett… Med CO blev det fett efter ungefär lika lång tid, men jag slapp trollhåret och kunde ha utsläppt hår ute för en gångs skull, utan att se ut som en old english sheepdog som åkt nedcabbat. Det var trevligt. Nästa gång testade jag VO5 för att så många amerikaner rekommenderade det, men jag vet inte om det skiljer på något i innehållet i Sverige, för det har varit värdelöst. Köpte Fructis igen, men på vanliga ICA, och då var det inte lika bra. Det första jag hade var importerat tror jag, så kanske var det inte exakt samma ändå.
jag kör också på den fortfarande… men tycker inte det hjälper… så fort jag orkar ska jag försöka höra mig för om vilka balsam som är bäst o gå igenom vad jag kan göra för fel…
Jag har haft probl med fett hår i allfall år, tills jag började med p-piller för några månader sen och håret är mycket fräschare.
Sen har jag tidigare kört med KMS som säljs hos frisörer, det har kostat ca 199kr flaskan och det gamla serierna köper Rusta upp och säljer för 10kr. Samma schampoo och skillnaden är bara en gammal serie.
Så skynda fynda :)
Nu kör jag 2 olika matrixschampoon, och gör inpackning varannan dag.
MEN, vad spelar det för roll om man sköter håret om man inte har ngt? ;) Jag har tappat kollosalt med hår pga kortison. hehe
Ja, tänkt att det ska vara så jäkla krångligt… Egentligen är jag nada road av att hålla på med hår och sånt (roligare när andra gör det åt mig!), det är bara ett nödvändigt ont. Om jag inte tyckte det var så fult (på mig) skulle jag raka av mig håret igen, som jag testade en gång förut. Praktiskt var det ju definitivt.
Måste säga att balsammetoden fungerar över förväntan för mig! 

Mvh Stephanie 

de orättvist… det är NI som borde ha fett o fult hår o jag som hade fint hår… 
det tar ju hundra år att tvätta håret nuförtiden… massera in balsam, kamma, skölja ur, massera in balsam igen… bla bla
#65 är det utan gifter å så? gör reklam för schampot så jag går på det å köper ett för den enda tian jag har
jag kör fortfarande med balsammetoden och tyvärr… den suger… men… willys balsam kostar 7 spänn så jag lär fortsätta med det
Jag har hoppat av balsammetoden tyvärr…
Eldorado ändrade innehållet i sitt balsam, och jag tror inte att det är godkänt längre. Det funkar inte alls längre i alla fall, och mitt hår blir bara fett av det. Trist!

Mvh Stephanie 

Jag hoppade av jag med x) Mitt hår blev mycket bättre med balsammetoden, men det blev så lockigt att jag såg ut som ett troll 
Alltså balsam metoden?? erm..?
Jag har ju nu lyckats misshandla mitt hår massor. Gått från mörkt rödhårig till erm…orangeblond under en enda dag. På detta har jag permanentat mitt hår men det sitter ännu kvar på skallen.
Jag har märkt att om man gör en hårinpackning med olivolija, honung, äggvita och naturell youghurt (typ grekisk eller bulgarisk). Blanda dessa och sätt i håret, det kan rinna. Sätt sedan en plastpåse eller någon sorts plast över skallen och täck plasten sedan med en handduk.
Detta låter jag vara i typ 20-30 minuter och sen sköljer jag ut det. Det känns lite lustigt efter bara en ursköljning/shampoo/balsam/torkning men efter nästa shampoonering tycker jag att jag märker jag skillnad.
#71 aha, de därför det inte funkar… det är väl den som kostar 7 spänn?
Frisörshampoo är skiten! Det är dyrare än "ica-shampoon" men det är fasiken tusen gånger drygare ås det blir lika dyrt, om inte billigare, i längden med ett dyrt shampoo från frissan. 200 kr o det räcker läänge, man behöver bara lite. Och tvätta två ggr med shampoo. Sen balsam! Perfa! :)
Loreal typ, men från frissan då.

nej nej nej Kanebo är svaret på allt. Ett BRA schampo tvättar man bara håret en gång per tillfälle med. Och balsam behövs inte alls med Kanebo
#76 Kanebo är väl typexempel på ett dyrt frisör-schampo never mind vart man köper det? :P
Jag använder Matrix Amplify Volumizing schampo och balsam. Funderar på att testa att köra lite balsammetod med det. Kunde inte se att det fanns några siliconer i det iaf, och mitt hår har ju mått bra av normal användning även om det blir fett hyfsat snabbt. Framför allt luggen! Jag har ju kort hår numera och förutom att peta i vax ibland så drar jag händerna igenom det betydligt oftare. Tvättar håret varannan eller var tredje dag.
//frida
jag är nog enbart ute efter att ha ett lättutrett hår samt inte behöva tvätta det för ofta - orkar inte med att dåliga hårdagar är VARJE dag!!!

Kanebo!
gah, vad du är tröttsam tarmis… jag har inte sett att kanebo är bättre än andra schampon. håret blir fett lika snabbt. jag vill prova balsammetoden på riktigt… jag ger fan inte upp… nu måste jag bara gå in på lockig.se igen o läsa igenom tusentals trådar… urk… bläh
men först ska jag tvätta håret i ett schampo jag köpte för 9 kr… hehe… men i mina ögon ett pris som jag kan leva med - dessutom är flaskan stor… tycker det är så svinigt att schampo kostar 25-30 spänn och balsam lika mycket, speciellt när man som jag köper, provar o slänger ideligen… men nu finns i a f inga pengar till sådant lyx… kanske sluta med gift i håret vid huvudtaget… hur gjorde man på stenåldern lixom?
varför måste du läsa tusentals trådar? De har ju en lista med sista schampoo och godkända tvättbalsam. Jag fattar inte varför ni gör det så svårt?
head and shoulders är giftigt för fiskarna!
#81 jäss, aj nåvv, men det gäller ju att läsa på forumet också för att ha koll på vad som är bra o inte…
Grodan
ja men de har ju en lista med det också? Skriv ut den då.
Om det inte är så att du är jätteintresserad och vill lära dig, men klaga inte då.
får väl klaga om jag vill?
Jo, tror ändå jag skulle behöva balsam även med Kanebo. Men även riktigt bra frisörshampoon kan va en fördel o tvätta två gånger med, det gör det ju extra rent men man BEHÖVER ju inte.. men jag känner ju frisörer som föredrar att man tvättar de två gånger=)