Toa lätt osv. och lukt?
Funderar på att byta bottenmaterial hos mina muspuslingar (igen!), har testat det mesta, och byter till nått nytt vid nästan varje städning.
Det jag har varit mest nöjd med har varit hampa-strö, har läst att andra haft problem med att den dammar, men jag kan inte hålle med ang. den jag använder. absolut dammfritt. Men, den säljs bara i 20 L påsar, och med många musburar blir det många dyra påsar vid varje städning. Alspån har jag provat men inte gillat, och en halv miljon andra saker. Just nu har jag spån till dem, men jag gillar det inte, för det första är det fult, för det andra luktar det verkligen apa på oerhört kort tid. (som jämförelse testade jag spån vs. hampaströ. Spånet började lukta illa efter ca 3-4 dagar, medans hampaströet knappt luktade trotts att jag väntade 2 veckor med att byta. Hanar i båda burarna)
Testade toalätt i nödfall när jag fick min första mus, trodde jag skulle avlida av lukten, men nu i efterhan har jag funderat på om det inte bara var så att jag var ovan vid lukten av han mus, och därför reagerade så starkt på lukten?
Finns tyvärr inte så stora möjligheter att få tag på nått annat än toalätt, hampaströ och spån, inom de närmsta 10 milen där jag bor.
Så, långt snurrigt inlägg… men vad anser ni om Toalätt med hänsyn till fräschet och lukt?
Körde toalätt ett bra tag i brist på annat. Lukten från själva pelletsen är ju inte den mysigaste, men går att vädra bort om man låter påsen stå öppen och rör om lite då och då. Städade ungefär varannan vecka till mina honor utan att det luktade, till hanar vet jag inte hur det funkar. Men det var nog hårt att gå på och inget riktigt grävmaterial direkt så heller. Nu kör jag med wellpapströ och tycker det funkar helt okej förutom att det börjar lukta snabbare än med toalätten. Skulle nog inte rekomendera wellpapströ till hanar, kan tänka mig att det luktar nog väldigt fort.
Kan du inte testa att blanda toalätt och hampa då, det drygar ju ut det och blir inte lika hårt som bara toalätt?
#1 det kan vara ett alternativ! Ska testa det!
Men du Sara, testat att dryga ut spån med hampa då? Jag tycker inte att spånet luktar så mkt, men iofs har jag kanske en snälluktande hane.
Paulina
Jag har slutat med toalätt efter att en av mina mushanar fick "bumblefeet", sår under baktassarna, som aldrig läkte.. Spån kan jag inte ha i timm mina rödögda möss då dom reagerar med igenstängda/ihopklistrade ögon. Nu kör jag alspån till dom rödögda och alspån+spån till dom andra. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag började med alspån och tyckte att det funkade bra förutom att det gick åt ganska mycket vid varje städning. Sen testade jag lövträspån vilket är drygt i jämförelse, och roligt för mössen att skyffla runt i. Dock så började det lukta betydligt snabbare, så nu kör jag på alspån+spån. Har bara honor.
Kan inte rekommendera att man har toalätt enbart. Det blir för hårt.
//frida
alspån har jag testat, men gilllade det faktiskt inte…. har tidihare även blandat hampaströ med spån.. funkade ok, men ändå inte riktigt som jag ville ha det…
finns det inget super bottenmaterial som möss och musföräldrar älskar? :P
Kaytee aspspån har ingen klagat på hittills.
Hur ofta är det rimligt att man städar oberoende av lukt? Jag kan förstå att det är jobbigt för de som har hanar eftersom lite kiss luktar förhållandevis mycket, men annars? När min bur med tre honor börjar lukta så är det dags att städa efter några dagar. 7-9 dagar får det gå mellan städet. Sen brukar underlaget se ofräscht ut tycker jag. Att vänta två veckor för att det inte luktar betyder inte att buren är ren.. Om det inte är en väldigt stor bur!
//frida
#7 haha nu missförstod du mig nog… jag gjorde ett test, för att se hur länge respektive höll sig. här städas burarna minst en gång i veckan, och ofta oftare än så för att jag tycker att det är kul att göra iordning och ge mössen nya saker.
Och lukten stör väl inte mig, jag har okastrerade illrar ;) men jag tycker att det ser så trist ut i buren med de olika materialen jag testat (förutom hampaströt), och ja med risk för att ta till lite anthropomorphism så tycker jag att det är trist för mössen att det luktar apa efter 3 dagar ;)
#7 då inflikar jag med att jag menade storstäd, alltså böt allt i buren och skrubba rent varannan vecka, smutsigt underlag byter man ju oftare som i hörnen och i sovhus osv. :p
#8&9 Oki, då är jag med!
Hampa skulle jag gärna testa! Om så bara för att det är hampa >:P Hur får man tag i det? Kostar vad för 20 liter?
//frida
Jag har haft toa-lätt till mina möss. Men tycker inte om lukten i det. Så nu använder jag wellpappströ till mina möss ist.
Mycket billigare, fräschare, och framför allt så tycker jag det verkar skönare för mössen att skutta om kring i/gräva i.
Har 6 hanar & 8 honer i mitt sovrum på ca 3*3m. Efter drygt en vecka så börjar mamma tycka att det luktar lite när hon kommer in i mitt rum. Själv känner jag inget förns när det nästan gått två veckor.
#10 jag betalar 39 kr för 20 l. det jag köper kommer härifrån http://hampaprodukter.se/wp/?page_id=33
Håller på och stödar burar nu, och ska testa lite olika varianter, blandar toalätt och hampaströ. so far ser det snyggt ut och mössen gräver som idioter :)
HAHA!
Jag som har pygmemöss,4st i ett 100x40x50 terrarium tyckte att toa-lätt stank efter en veckan så never ever igen ;)
Jag kör på aspflis och det är super, kostar 79kr för 25liter? Det dammar inte, är snyggt, luktar ingenting när dom kissar på det. Dom älskar att pyssla med det. Finns även här uppe i sthlm 100liter för ca 250kr?. Något för Hanna att ta med sig nästan gång kanske ;)
Jag har aldrig låtit mina möss gå på toalätt, utan har det enbart i illerns toalåda.Tycker det är för hårt för mössens tassar. Samt uppsugningsförmåga nästan noll… (det är ju faktiskt bara papper!)
#12: Var köper man det, direkt från de eller typ på zoo, granngården, annat?
Btw, vadå dyrt :P Kom igen när du köper Toa-Lätt i 10 literssäckar för 30 spänn… x)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#12 What #15 said!
//frida
Hampaströ finns i en del djuraffärer, där har jag köpt mitt iaf :)
Paulina
#15 nja.. det går åt en säck hampaströ på 2 burar, och jag har 6 burar, och byter minst en gång i veckan ;) så det blir en del till slut ;) Hade åtminstonne velat kunna få tag på det i stora säckar istället.
Wellpapp kanske kan vara bra förresten? Läste om det på ett hästforum, skulle visst vara bra till hästar (dammfritt, luktar inte…) så det kanske kan vara bra till smådjur också… Billigt är det också, en bal för runt 70-80 kr om jag inte minns fel. Nån som provat det?
Blev väldigt sugen på att testa själv, drygt att släpa hem Toa-Lätt säckar i tid och otid. Undrar vad den söta killen i kassan tror om alla Toa-Lättsäckar jag köper jämt, höhö :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Oj, det lät riktigt billigt! Har inte sett det någonstans dock.. Men det kan ju vara värt att testa.
Paulina

#19 Antar att det är stl-strö du menar? 10kg kostar 48kr. Finns på vissa Granngården-affärer. Naturnära i Göteborg har det med.
Har testat det ett tag till guldhamster nu. Nackdelen är att det ser ganska ofräscht ut i och med att det är olika färger. Det går inte att gräva i särskilt bra och särskilt mjukt är det inte heller.
Det funkar ganska bra till hamstrarna i och med att de kissar på låda, men skulle det kissas på själva well-pappen så luktar det ju jätteilla direkt.
Har blandat det med spån till gerbilerna och det funkar ganska ok också.
Tycker wellpappströ funkar bra, mina möss gräver som tokar i det och tycker inte det är hårt? :o
#19 läs mitt inlägg #11
#23: Oh, missade det. Kanske värt att prova då :)
Du råkar inte ha en bild på hur det ser ut och på en bal? Tänkte om det är lätt att släpa hem eller inte, jag är väldigt sugen på att testa men är utan bil. Går en bal att ta på cykel tro?

Själva påsen är väldigt mycket mindre än en säck toa-lätt och väldigt mycket lättare också. Jag tar en sån under armen på bussen.
Oh! Blir nog en sväng förbi Granngården då :D
wellpappsströ… låter som det som finns i buren när det är dags att städa… hehe… alla kartonger o grunkor som blivit söndertuggade
kan säga att kombinationen toalätt + spån + hampaströ fick tummen upp av mössen…. super kul att gräva i, och tunnlarna håller formen bättre. Dessutom ser det fortfarande rätt så snyggt ut. Vad gäller lukten har jag inte märkt av något direkt ännu