Musfrågor - nybörjare
Jo! Jag och pojkvännen funderar lite på vad vi vill utöka vår lilla familj med och har kommit så långt att vi har bestämt oss för ett litet flockdjur. Vi har sedan tidigare en guldhamster ihop men vill gärna ha flera djur i samma bur då det är mys att se dem sova, leka och äta ihop!
Då har vi intresserat oss lite för möss! Jag hade möss som barn men minns inte så mycket av det mer än att det var ett roligt husdjur.
Pojkenvännen är lite kinkig och har hört att möss luktar en hel del… Men det beror väl lite på underlag i buren, städning mm? Eller luktar de starkt bara musen liksom?
Ströet vid kör med till hamstern är någon typ av flis (se bild) vilket vi tycker är både snyggt och luktfritt. Funkar det till möss också?
Vi har hamstern i ett akvarium och anser att det är det bästa allternativet för oss därför tänker vi även ha det till de eventuella musarna.
Det karet vi har hittat och ev ska införskaffa är 95*41*42, 170 liter. Det duger väl mer än väl åt en flock på 6-8 honor?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Honor luktar inte så farligt för det mesta, men luktar lite, det gör dom ju, sen om man tycker det är en behaglig eller obehaglig lukt är nog individuellt.
Om jag räknat rätt så ska det vara tillräckligt stort för 6-8 honor men minsta lagliga mått är 0.018 m2 vid grupphållning så kan du kontrollräkna själv.
Tänk på att det är väldigt viktigt med ventilation i akvarium och terrarium.

Det där med lukten.. har 17möss hemma.. och tyckte det luktade otroligt illa.. köpte små doft saker som man sätter i någonstans.. så nu känner man inte av att man har möss hemma :)
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider

Har 6 mushonor och självklart luktar det ifall man inte städar och stoppar näsan i rakt in i buren. Men städar man och håller snyggt så tycker inte det luktar absolut någonting.
Och själva mössen kan man ju stoppa näsan i och sniffa på utan att man känner nåt.
Framförallt luktar det mindre om man har en större bur till ett färre antal möss. 

Mvh Stephanie