Köpes: 1-2 par afrikanska dvärgmöss!
Har kikat runt lite här och tillslut bestämt mej för att göra slag i saken.
För ca 3 år sedan så arbetade jag på en djuraffär som hade ett par afrikanska dvärgmöss. DÅ bestämde jag mej för att vi skulle ha sådan så småningom.
Jag vill så klart ha ett eller två avelspar, så helst vill jag då börja med två helt obesläktade invidider, eller så långt man kan hoppas på.
Nu har jag inte tänkt bli någon storuppfödare, utan vill gärna vara med hur det blir med dessa småttingar. Jag har kattuppfödning, och tidigare hållt på med både hästar och hundar. Tänker mest ta någon kull kanske, sen sära på dem, och sen återigen ta kull om allt går bra.
Nu kan jag inget om möss uppfödning, så får plugga på lite. Jag håller på o ska hämta det stora akvaritet nu till veckan, och börja inreda det. Det måste ju vara rymningsäkert både för möss och för att katterna inte ska komma in.
Så om någon kan ge mej tips om det finns någon som väntar en kull, eller har en kull. Jag bor i Umeå uppe i västerbotten. Men transport borde kunna ordnas på något vis.
Natali Sundkvist. info@fylgias.com
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

hör med ceciliaolucifer, hon är nog den enda i Sverige som inte har inavlat massor.
Såvitt jag vet var där ingen inavel på mina linjer. Men nu föder ju inte jag upp längre.
Hälsningar Malin

Jag gissar alltså att det inte finns så stor avel på dessa med andra ord?
Jag ska prova kontakta #1 som du nämner.
Jag undrar, de man köper i djuraffären, de lär ju knappast veta i vilken utsräckning de är släkt med varandra osv?
#3 Det finns några få uppfödare, men som Tarmsaft skrev så blir det lätt inavel på så pass ovanliga djur då man köper av varandra.
Har du hittat i djuraffär? Dte är ganska ovanligt att finna dom i djuraffären och om du gjort det så fråga var dom kommer ifrån. Imazoo har nog ingen avel på pygmémöss så dom kommer kanske från en uppfödare.
Hade du tänkt dig att avla eller?
Hälsningar Malin

#4 Jo, jag vill avla. Men i väldigt liten skala och väldigt ordnade former. Har inte hittat i någon djuraffär, har inte härt med dem än.

jag kan sälja ett par stycken dock är det ett stor problem med transport eftersom dom vill ha varmt. skicka ett pm då kan vi prata mera.
Jag har ungar efter en Norsk hane och en Danskättat hona som jag kan tänka mig att sälja, föräldrarna kommer från Ceciliaolucifer. Jag bor i Gävle.
Tänk på att du kanske kommer att behöva mer än ett akvarium om du ska avla. Honorna mår inte bra av att gå tillsammans med hanarna hela tiden och föda ungar på löpande band. Finns mycket intressant och nyttig läsning om möss här på forumet, så det ska nog gå bra :)

#7 Jo, jag har två akvarium, så det har jag redan löst. Och det ena är så stort att jag kan dela av det också, så i så fall har jag ca 3 st. Det låter bra.
#6 och #7 Ska se hur jag kan lösa med ev transport. Jag känner en del som kör långt, så ska kolla.

#7 o #6 Jag har en bekant som skall neröver och hem igen i slutet av november. Hon åker till örebro/västerås och kan plocka upp både i stockhoml och gävle åt mej. Blir det för sent för er?

funger för mig….jag har ingen panik att bli av med mina små guldkorn.

Jag har hittat möss nu, så tråden kan låsas. De kommer hem i natt, ska bli spännande.
Var hittade du dom? =)
Hälsningar Malin