Startkit
Funderade på om vi uppfödare kunde göra enkla och billiga startkit för nyblivna musägare, innehållandes
- en mushane eller två mushonor
- en praktisk och lättstädad bur
- en bra vattenflaska (som det inte blir stopp i så lätt)
- ett bra hjul som musen/mössen inte kan skada sig i
- roliga och lättrengjorda leksaker
- en påse bra mat
- en påse aspflis
- en flaska grön såpa

- en bra musbok
Vad tror ni? Och hur gör man för att hålla ner priset?
snabbräkning: mus 75 kr, bur ca 200 kr (ev begagnad), vattenflaska ca 30 kr, hjul ca 100 kr, leksaker ca 100 kr, mat 2 kg ca 30 kr, aspflis 3 liter ca 50 kr, grön såpa 13 kr, musbok 70 kr - 668 kr
Här kostar en mindre dunabur utan inredning 300:- med inredning tror jag zoo tog 400:- ngnting.
Men jätte bra förslag. Då jag sålde kattungar så fick köparna ett startset av sandlåda, sand, 1-2 kg foder, sandspade, matskål, vattenskål, invand trasa som luktade *hemma*.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Smart ide! men bur för 200:-? Var finns det? Skulle vara jättebra! Snacka om att få fart på intresset och verkligen stöd för dem,de nya musägarna!
Bur för 200:- är nog inte orimligt. Här i Stockholm går det att köpa den där Habitrail Safari-buren (http://www.petstuffresale.com/Pet_Stuff/Small_Mammals/habitrail_safari600.jpg) för 275 till exempel, så en "enklare" och mindre utspejsad bur borde gå att hitta billigare kan man ju tycka…
//Lina

Ja just det de finns ju, mitt huvud tog fram en sådan mindre dunabur sak… blanda mat själv i egen påse??Eller var det du räknade med? Gerodan?
Jag tänkte väl att man kan få ner priset om man köper några stycken burar eller köper lätt begagnat ELLER gör själv! För att göra en bur behöver jag en bra genomskinlig plastlåda, såg, borr, nät och nitmaskin kanske. Det lär ju gå på under 200 kr. Tror en genomskinlig låda med lock kostar 80 spänn på Bauhaus.
Typ sådana här lådor, från Curver

eller lådor från Rubbermaid

Här en jättebra sida om hur man kan bygga burar, Tyvärr på finska, men man förstår av fotografierna! 

Vilken bra sida
synd att allt annat är på finska men babbelfish kanske kan översätta??
vem e babbelfish? bra namn annars…

babbelfish är ett översättningsprogram som översätter från vissa språk till bl a engelska…

jag gillar för mycket ben hahaha
Har dere Lidle butikk i sverige?
Der får man kjøpt plast bokser, med røde og blå lokk til 199kr Det er en stor boks og inni den inneholder det en litt mindre boks og en minste boks. Den største egner seg flott til bur for 3-4 mus og den har hjul. Den midterste boksen egner seg for 1-2 mus og den minste boksen kan man bruke som transport bur.
Jeg har selv kjøpt to slike sett med "bur" bokser og er veldig fornøyd, skal kjøpe fler så fort de får det inn igjen.
Jeg har borret hull i lokket og det kan tas av og på med smarte "klype" fester på sidene.
Vannflasken henger jeg i ett av hullene, med en trixie vannflaske som har ett smart hull feste på toppen hvor man kan feste stål tråden i.
Så en slik pakke ville kostet her med slike bokser
bur boks ca 70kr
mus 75kr
drikkeflaske 30kr
løpehjul 80 kr
flis/spon 10kr for 3 liter (kjøper 400l her for 100kr)
mat 40kr 2,5 kg (kjøper 25kg her for 350kr)
leksaker 50-100kr
såpe 15 kr
Så en 370-400kr ville det da kommet på med dette tilbudet =)
det är väl billigare i norge också? 
du glömde boken! 

Ja synd att sidan var på enbart finska…
gillade sättet att göra duna burarna högre *ler*
men mest tipset om att sätta fast Vattenflaskan genom att använda en magnet som här algskrapa till akvariet

Jag har gjort en megabeställning av burar via jobbet en gång. Den gången gällde det safariburar. Minns inte hur många vi tog hem, men vi fick extra rabatt hos grosisten och Lena fick inte samma påslag som vanligt då burarna hämtades direkt utan att behlöva packas upp. Kan ha varit 150, eller så för dem då.
Finns intresse, så kan jag säkert fixa lite affärer och ta med burar till nästa träff/utställning. Fast det bör vara 10-20 burar, om det ska gå att få bra pris.
Safari eller miniduna är fasvoritburarna här hemma.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ja det skulle ju vara jättebra hoppas det finns fler som vill!!
Skulle behöva pojkburar..
Låter som en bra ide med ett startkit, särskilt om köparen är ny på möss!
Själv har jag gallerburar som är 50x80x50 till mina möss o de var inte billiga… Men värda varje krona!
Ringde Curver nyss för att höra om de har kvar den
modellen fast i
genomskinlig plast med blått, grönt eller rosa lock. Men det kunde de inte svara på. Curver-lådor säljs i Sverige på Bauhaus, K-rauta och Coop.
men K-rauta finns det ingen i närheten där jag bor… snyft…. dock såg jag på deras hemsa att de har den lådan jag vill ha…

Jag tror jag har dom ganska nära…. jag kan kika *ler*
Grodan: Vad kostar den du vill ha? vi bor inte så fasligt långt från Arninge där K-rauta finns. Vi har buss som går förbi Arninge mot Danderyds sjukhus.

åh, vilken fin… synd bara att den ser extra gnagvänlig ut… (hjulgrejerna som går upp där inne t ex)

det var väldigt låga upphöjningar, mjukt runda…. sen tror jag de flesta backar/boxar har upphöjningar i sig på botten … kan ha fel..
Det jag tror är mest gnagvänligt är nog att det är mjukare plast äm i tex dunan

#21 har provat en nästan likadan men utan hjul…Kan säga att den tyckte mina hanar var JÄTTEGOD!!!!

Jo det är nog nackdelen med boxarna i mjukplast…..
Det är en av de saker jag tittar noga på när jag kollar på sådana lådor, att det är slätt inuti och inte några buktningar, skvarvar etc som mössen kan börja gnaga i. Det vill säga helgjutet! Eller i a f utan kanter. Förstår ni vad jag menar? *flin*

Nej inte alls… *ler*
Har du titta i dom här Curver då???? Är dom plana… för jag kan säga så att även den jag hittade nu som jag ska packa om flyttkartonger är helgjuten i botten … inga skarvar… men inte helt plan *ler*
Har sen andra i lite hårdare plast men fortfarande mjuk… utan lock då… men dom är inte heller helt plana i botten…. itan det är vågor på botten.
Ja, de är plana.

Var och köpte 3 Curver, två mindre och en större…. igår får se om de är ok att använda till att gör transport och stationära burar av…
rusta har ett hamster-start-kit… inte superbra, men bra pris…

http://www.zoovaruhus.com/Hamster.htm
Zoovaruhuset har ganska billiga burar, kanske kan vara något för er som bor i Stockholm? 
#31 Vart ligger detta zoo?

#32: Den ligger nästan granne med IKEA i Kungens Kurva.
#33 Buss, tunnelbana? Fanns en miniduna där för billig peng, zoo här tar 300 - 350:- för sådan.

Tänkte du på den för 199kr Mymlan???
Det är en Bernie o alltså inte en Duna… den är ingefär lika stor lite rundare i formen o i en mjukare plast än Duna´n
Men visst var den prisvärd. Kanon bra pris.

Mymlan, det är T-bana mot Norsborg, hpl Skärholmen och gå av bakåt i färdriktningen för att komma till busstorget. Sedan är det buss 173/740 mot IKEA, hpl Ekgårdsvägen. För 173:an är det efter IKEA, för den andra 1:a hpl efter du hoppat på. Man ska ha IKEA bakom sig och MC Donald snett framför sig på vänster sida och snett emot MC Donald på höger sida av vägen efter rondellen in en bit i området hittar du Zoovruhuset. Du kan ju oxå kolla innan på deras sida under kontakt, så hittar du adressen.
#35 Liknade en Duna, synd man ej kunde förstora bilderna. Jag törs ej ha gallerbur till mössen dels på risken de tar sig ut samt att mina katter kan ha tur enligt dem att kunna kroka fast mössen genom gallret. Eller så är jag bara väldigt "Tänk om det sker"

Mymlan. Om du inte behöver buren idag/imorgon, skulle vi ju kunna träffas vid Fruängen och åka dit tillsammans du och jag. Jag slutar Komvux vid 11:30 på onsdag och pluggar strax intill Fruängens Centrum. Buss 173 går därifrån oxå.

Mymlan… tror vi alla är bra på "tänk om"… ;)
Ja den är lik Duna buren …. jag har en. Och den är okey… gillar dock duna´n bättre då den är hårdare i sin plast…. men för det priset så … *ler*
Nu tänkte jag på startkit, till en nybliven musägare som ska köpa sin första mus. Då tycker jag 300 kr för en bur är FÖR mycket!
Begagnat går givetvis bra! Dessutom skulle jag ju vilja göra ett startkit med BRA prylar. Bra bur, korrekt hjul i inte för liten storlek, bra mat och bra spån till samt lite leksaker och en bra vattenflaska (som inte går sönder så fort). Fast med nya saker skulle det bli svindyrt…
Överlag tycker jag burar är för dyra. Jag har väldigt få "riktiga" burar själv, för att jag är allergisk mot dem… jag lägger hellre ner pengar på mat och vård av mina djur.
Nej, jag har helt lagt öppna hjul på hyllan, för att inte mössen ska slå sönder sina svansar, bli klämda eller dyl.

Jag gillar också dom helt öppna hjulen ….. är livrädd för svansarna i hjulen där dom kan klämmas….
När man införskaffat de där genomskinliga plastlådorna, vad gör man sen?
- klipper, borrar, sågar upp ställen så att man kan sätta nät - hur gör man lämpligast på lättast sätt utan att plasten spricker?
- införskaffar nät - vart och vilket nät?
- fäster nätet med popnitar eller ståltråd - vad är popnitar? hur gör man med dem?
någon som har flera förslag?
TIPS! Genomskinliga CURVER plastboxar 30 L 59 kr på K-Rauta!

- Försöka att skära ut hål för att sedan sätt i nät var ingen hit, i locken på Curver boxarna..
- Gjorde det på en och det blev inte vackert så nu borrar jag tusen,näe, men många hål isället…..
- Har köpt nät också jättestarkt, men vill hitta annat än Curver till att ha det i beroende på att locken hade så "lättsprickig" plast.
Fick filmstjärne mössen i en plastbox med lock med hål, kan bara säga det stank skunk då man öppnade locket. Inte skulle jag vilja bo så om jag vore mus.

Har de lite mindre som transport bur och det blir INTE som en plastburk utan bra mycket större…
All sådan plast spricker lätt.
Där vid handtagen på kortsidorna tänkte jag man kunde borra, såga ut en bit och sätta nät så att det blir luftgenomströmning!

Vad jag såg när vi var i finland så hade dom borrat små hål tätt tätt för att "skära" ut en del. Tror att ingen hade i locket utan på någon av sidorna - oftast säkert för dom ändå staplade dom.
Men man såg på kanten att den inte var rak….
En annan sak är att man har en mycket varm kniv när man skär så att det "smälter" lite… gäller när man borrar också för det kan spricka då med om man har otur.

#46 - allt beror ju på hur mycket luft som kan komma ut o in o sen framför allt hur många möss man lägger i…. oavsett vilken box man har

Det med att värma något, ex vis kniv kom vi också på efteråt som vanligt lite sena;-)
Jo jag har gjort på sidorna med, men tyckte att det skulle vara trevligt då med ett gallerlock, känns inte som det skulle bli burkkänsla heller…..
haha, man ka stoppa in plastboxen i ugnen o sedan forma som man vill… *fniss*
jag har lånat borr, så snart ska jag våga mig på att ha sönder en låda… wee… saknar nu bara korrekt nät

Gå och handla silduksnätet så jag får höra hur det går för dig Gerodean, det här är ju riktigt kul!! Ugnen låter som en SPÄNNANDE ide´! Hehehehe….
silduksnät är ju till petboxar… ska ha svetsat nät ca 5 mm till curverboxarna…
bäst är att borra några stora hål och sedan såga med en bra såg… (minns inte vad den heter nu bara för det, typ metallsåg)
varm kniv - det sprack i a f
borra loss hål - blir ofantligt fult och spricker om man inte har planka under

i får fråga finnarna hur dom gjort… dom hade ju massor av sånna burar med sig till utställningen *Ler*

Säg till när du ska prova ugnen… vill vara med o filma då *ler*

När jag skulle fixa ett akvarielock i går tänkte jag kolla på den finska burbyggar-sidan. Hittade den här tråden och den här länken:
http://www.uta.fi/~hanna.j.saarinen/terrakuvia.htm
Men jag kommer inte in på den finska sidan. Får meddelande om att jag inte har rätt att gå in där. Är det så för fler eller är det nåt krångel bara hos oss?
Jag gjorde i alla fall ett lock. Det tog en stund och det blev inte så vackert, men var inte så krångligt i alla fall. Tyvärr lyckades jag göra en spricka i akvariet när jag skurade det i duschen. Har tejpat så länge och ska skaffa silikon att förstärka med….

jag kom inte heller in på sidan - vi får kika o se om den kommer tillbaka. Hoppas det för det fanns många bra tips där.