Quinoa
Jag glömde bort att dem ska kokas innan och jag har redan blandat ned en massa i blandningen. Jag sitter och har världens ångest, jag vet inte vad jag ska göra. Mössen har ätit det här ett tag nu och det har inte hänt någonting.. *gråter* Hur kan jag vara så dum? Fick höra att deras magar kan spricka.

Nevermind.. Det ordnade sig, kokar allting istället.
jag ger mina Quinoafrö både okokt och kokt… okokt i blandningen, men har funderat på om det är fel… vad har du för källa till dina påståenden om att "deras mage kan spricka"?
varför jag inte trott att det är någon fara är för att det finns Quinoaflingor att ha i müsli…

Malin_2 sa att det var farligt osv. :S

Herregud, jag har gett mina okokt =oO Kan någon verifiera detta påstående??? Snarast! Mycket tacksam för ett svar!!!
Jag har det i mina blandningar. Man gör ju gröt av quinoa så det jäser ju.
Kramen!!!

Det jag hittade om det var att när man kokar det kan dom få "svansar" för att dom groddar sig när man kokar dom.
Man kan ersätta det med couscous, ris eller hirs.
Quinoa kommer från anderna där den var en av incafolkets stapelvaror. Quinoan är precis som bovetet inte ett sädesslag utan en ört och den är släkt med spenaten och rödbetan.
Det är det lilla fröet som man äter och det används som gryn eller mjöl. Quinoafröet växer i klasar på 150 centimeter höga bladgröna örter. Gryn, mjöl och pasta av quinoa kan numera hittas i de flesta livsmedelsbutiker.
Då tänker jag - jäser frön på det sättet? Om det groddar sig när man kokar det så ser det kanske större ut för att det blir en grodd på det inte för att det jäser? Jag ser inte att det skulle vara skadligt att ge okokt… men det är bara den slutsatsen jag drar av det jag läser om det. Dom liknade det vid bovete o det ger vi ju som det är. Och man kan ha det som mjöl.

Jag har byte av foder nu i dagarna och kommer inte att lägga i quinoa denna gången. Får byta ut detta till något annat så länge. Vet att quinoa är mycket nyttigt, men får avstå tills jag är säker på att det kan blandas i okokt. Annars kan jag ju pröva att koka och ge ibland då.
Tack för svaret Mandymoo!
Kramen!

Malin_2 sa till mig att det jäser och kan få mössens magar att spricka? Jag kan inte slänga min blandning för det är jättemycket kvar OCH det var dyrt dessutom.. Jag kokade lite igår, alltihopa alltså, o det ser ut som att dem ätit. Det har iallafall inte hänt något när quinoan varit okokt men men..

Jag håller på att forska i det… har ställt några frågor så får vi se vad svaret blir. Så fort jag vet så kommer jag att berätta det för er.
det jäser inte speciellt det ändrar bara form, jag skulle säga att det är ofarligt att ge som det är… tänk på att det är MÖSS vi pratar om… det som gäller för möss gäller inte alltid för människor, i a f inte när det gäller säd och fröer… möss kan tillgodose näring i säd och fröer - det kan inte vi på samma sätt, vi människor behöver eg grodda allt från vete, ris etc innan vi äter det

Dessutom torde massor av näring förstöras om man kokar maten. Bättre att bara blötlägga isåfall.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Sa aldrig att dem kunde spricka..
Sa att det kanske inte är det bästa, kunde svälla i magen. Inte så bra.. det är så jag menar.

Det som kan vara om man inte sköljer det o byter vatten innan man kokar det är att det kan ha en bitter smak.

#12; Du sa visst att dem kan spricka ifall dem äter för mycket. Aja, nu har jag fått mina svar och jag tänker ge dem som dem är.
Förlåt då

Har då fått ett svartmail från ett av dom företagen som säljer quinoa (Saltå kvarn) - mailade till flera. Fick det här svaret:
Tack för ditt brev. Tyvärr har vi inte något bra svar på din fråga. Ingen av oss här idag har någon stor erfarenhet av gnagares kost.
Här är dock några personliga reflektioner: Vad jag tänker är att de flesta gnagare äter allehanda okokta frön, till exempel havre och vete utan att de får besvär. Då borde det kanske inte heller vara något problem med andra fröer som quinoa? Quinoa har så kallade bitterämnen i ytskiktet som man avlägsnar innan kokning (genom att skölja quinoan i hett vatten). Hur nyttiga dessa bitterämnen är för en gnagare har jag inte heller något svar på. Bovete och hirs innehåller också ämnen (bovete innehåller fagopyrin och hirs innehåller bitterämnen så kallade saponiner) som vi avlägsnar innan kokningen. Så om gnagare äter hirs och bovete, så kanske det borde gå bra?
Lycka till!
Och då våra små ju faktsikt äter både hirs o bovete utan att vi gör något åt det så går det bra med quinoa också.
HÄRLIGT mandymoo!!! Vilken jädra klippa du e!!!
samma slutsats som jag tog, i o m quinoaflingor säljs, att ha i müsli, och dessa görs på okokta quinoafrön
#15 ingen fara väl, det var ju rätt tänkt… finns ju baljväxter som absolut inte skall ätas okokta! Alla kan ha fel ibland!
Nu har vi dessutom ALLA lärt oss något! 
Ja, nu har jag lärt mig något. Tackar för tråden.

Mina möss har fått Quinoa i sin blandning i över ett halvår och ingen har mått dåligt av det än…
#18 Tycker mer jag hade väldigt fel. Och överdrivde jäkligt mycket. Och trodde jag hade rätt (som vanligt). Ska ej informera andra i fortsättningen om saker jag inte vet mycket om.. eller inte är säkert på.
Förlåt! Menar det verkligen

#16: Vad bra!
Nu är jag väldigt lättad! :)

Känner mig också lite lättad nu =o)

Och jag köpte quinoa till mina möss igår, för första gången. Det gillade de, och hälsar TACK till er. 
Det finns många sådana här "nya" frön och "saker" som jag inte köper för att jag inte har den minsta aning om vad det är eller hur man äter det. Inte ens till mig själv. Är säkerligen massor jag missar på grund av det. 

Samma här *ler*
Har märkt att det levs lite sundare här också pga av mössen … då det köps hem sockerfri müsli o du dinkel o quinoa.
En del till dom o en del till oss ;) Fy så hemskt man håller på att bli sund 

#26 - Håller med om det där med att det levs sundare. Har visserligen ofta gjort egen müsli men nu blir det med innehåll som vi inte testat förut…

#26 Jag håller också med. Inte bara köper man nya nyttiga saker, men man märker också "Nu har vi ätit mat som vi inte kan ge till mössen av tre dagar i sträck." och så.

Ja tänk att ha möss medför även att man äter nyttigare o provar nya nyttiga saker som man säkert inte alls ens märkt att dom fanns annars ;)
Ja, jag delar faktiskt ofta mat med mössen. Inte bara så att de får min, utan jag tar även av deras
. Stoppar gärna i mig nötter och sånt som godis.
Den sockerfria müslin delar vi på. Men kross-säden får de behålla själva. Fastnar för mycket skal mellan tänderna
.