Två hanar
Får jag presentera två hanar som bor hos mig och som är mina favorithanar.
Sanders Black Beauty - Eppu
Han är importerad från Finland (med hjälp av mandymoo som hämtade honom från andra sidan Östersjön, TACK!). Han är den lugnaste, tamaste, snällaste lilla mus som jag träffat. Tassdarr och alltid en godmodig och tillitsfull attityd. De senaste månaderna har han vuxit och fått massa som en mushane bör ha. Han är ingen lillkille längre…men fortfarande så behaglig i temperamentet…
Han är ju black satin berkshire med pannfläck. Men jag ser att han blivit en aning brun/röd framför öronen. Inget som syntes när han var ung. Vad är det?

Sen är det Tetris. Vattnadals You've Been Around. En vacker och godmodig herre som är 10 månader gammal. Pappa är den omtyckta Rapunzels Reunion.

Så fina dom är båda två. Helt underbara. 

Det röd/bruna är tanstrån, inte önskvärt alls, men ganska gulligt!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Alltså, inte önskvärt på en svart mus, eller någon annan self-färg som bör vara enfärgad och inget annat
, om man vill ställa ut sina möss i standard.
Men det är ganska vanligt (tror jag, i alla fall hos mig) och vill man avla enfärgade möss, så ska alla sådana här tan-hårstrån (vita/gula eller röda/bruna) bort ur aveln.
Men som Elin säger, visst är det gulligt!
Denna lilla svarta dam är "full" av tanfärgade hårstrån lite varstans där tanfärgen skulle varit om hon varit tan.

Dina två hanar är praktfulla!
Jättefina! Det är något visst med mushanar när de är fullt utvuxna och har sin maskulina prägel och utstrålning. De imponerar, tycker jag.
vad fin Sanders Black Beauty - Eppu är på all Ceropegia :)
Intressant! Visste inte att det var vanligt med "tanstrån" hos dem som inte är tan. Eppu har något strå även vid magen.
Men jag kommer att använda honom i avel ändå eftersom han är så otroligt härlig i temperamentet. Den allra bästa musen jag har på det sättet. Han vet inte vad rädsla och springighet är 
Han bor just nu med en hona sedan igår. Hoppas ingen stöter sig på det…jag avlar än så länge nästan enbart på temperament och lär mig färgavel genom att se resultatet av mina temperamentsparningar (och genom att läsa teoretiskt också).
#8 Det finns inget att stöta sig på! 
Färg är det som går lättast att "sätta på" i sin avel. Ditt val tyder på långsiktighet istället för "snabba resultat" med kortsiktiga mål. Vad är det som säger att det ens är svart som du vill ha ut längre fram?
Själv värderar jag temperament högst av allt = anser att det är viktigast. Vem har någon glädje av en vacker mus - om den springer när jag kommer, biter när jag tar den, hoppar högt när något händer, osv. Sånt gläder ingen, inte ens musen.
Att ha djur handlar (för mig) om att ha en relation. En relation som ger oss båda känslomässigt utbyte på något vis.
Ja, det här med att få fram möss som vinner i standard är inget jag siktar på idag. Men med mer erfarenhet kan man börja kombinera temperament och snyggt utseende. Men ska man börja nånstans så väljer jag temperamentet absolut.

Börja med temperament, friskhet och fundera om du har bra grundtyp. Jobba sedan vidare på detta, och fundera på detaljer som hårlag, färg od när du är nöjd med grunden!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Precis de tankar jag har. Tack Elin.
Varför skulle någon stöta sig på det? Vi vill ju ha massor med små Epusar här i Sverige!
Vad är det för hona han sitter med? Är hon lika bra som Epu! Hur ser hans stamtavla ut förresten? En bra matchning och välpresenterad kull med huvudsyfte lugnt och härligt temperament och alla är sålda innan de är 4 veckor gamla! Jag är själv intresserad! 
(mina 30 burar är redan 31 nu… hihi)
Han sitter med VD Benten, en mycket trevlig agouti-tjej e: Rapunzels Reunion, u:VD Heathen. Eppu har inte så lång stamtavla men hans pappa är Sanders Lord Fabulous, ag/br och mamma Sanders Mustaleski, ba/be enligt stamtavlan. Sen finns det bara uppgifter om farfar, farmor och mormor.
Jag ställde ut båda på Minnesutställningen och deras resultat kan läsas på min hemsida. Direktlänk till Benten och till Eppu
#7 Heter växten Ceropegia? Jag tror att vi kallar den "Plättar i luften".
#15 ceropegia heter den "Hjärtan på tråd" annars kallad ..flåt mina floristkunskaper som sätta in ahahhaahhaha
Ja, Hjärtan på tråd var det nog! Plättar i luften är en annan lite lik växt.
precis :)