Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2347 ggr
Dressan
0

skadad mus

kunde inte söka eller leta efter ett likande inlägg eftersom min dator är jätte konstig.. men men :).

Satt och tittade på tv innan och hörde Något skrik ifrån musburen..

Gick dit för att titta vad de höll på med.. och då ser jag att de bråkade..(som alltid.. fast denna gången va det värre)

Jag satte ner handen för att ta isär dem.. och då fick jag tag på den lilla gråa.. hon hade blivit biten i benet och underlivet..så nu är det blod i hela buren :/

Jag vet inte vad jag ska göra..  hennes syster håller på hela tiden.. Kan det vara något fel på henne.. eftersom hon är så aggressiv?

Eller ska man ta henne till vet och avliva henne?=/

Tacksam för hjälp

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

[SarahOhrn]
0

Du ska ju definitivt sära på dem för gott. Jga vet inte vad du bör göra men vissa honor trivs ju inte med andra, så antagligen bör du ha den aggresiva honan ensam och den andra tjejen bör du skaffa nytt sällskap till.

Men vad är det med att så många mushonor blir allt mer aggressiva och skadar eller dödar varandra, aldrig hört om innan! :S Det verkar bli mer o mer såna möss, är det för mycket "zoo-möss" med dåliga gener som kommer ut…

MP160
0

men gah vad läskigt! Hon blöder väl inte fortfarande hoppas jag? Sära dom genast, som sarahohrn sa! Hur illa biten är hon?

Dressan
0

Hon andra har redan en syster.. men problemet är att jag inte kan ha en till bur.. va tvunget att sära på de 3 ifrån de andra honorna.. eftersom de va efter de 3 24/7..

usch..

Mvh Caroline

Vattnadal
0

Dela för det första på dem, och fundera sen över den elaka honan. Är hon trevlig, snäll, mysig och tam med dig, kanske du kan behålla henne. Fast då får hon leva ensam hela livet, så hon kommer att behöva massor av tid från dig.

Jag misstänker dock att det är något fel på en mus som uppför sig så. Om de är systrar och har bott ihop hela tiden, så måste hon ha extremt knasiga hormoner, ligga väldigt högt i stressnivå eller något annat. Det är inte normalt med ett sådant beteende.

Jag skulle aldrig behålla en mus som uppför sig så.Att sälja vidare går givetvis inte heller. Var hon min skulle hon få somna in.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Dressan
0

Hon blöder inte längre.. vad jag kan se.. men hon har ont iaf..

Tycker det är konstigt att just hon är på allt och alla som kommer för nära hennes "revir" i buren.. de andra 2 systrarna är hur snälla och lunga som helst..

Sen skulle inte jag haft tid eller plats med henne ensam i en bur :/.. och jag är rädd för henne.. :/

Mvh Caroline

Dressan
0

usch.. tittade till hon som aggressiv.. vilken elak blick hon hade.. typ somom on ska hoppa på mig och mörda mig.. =/

Mvh Caroline

Vattnadal
0

Tvätta av såren med lite koksaltlösning, eller bara vatten om du inte har annat. Håll koll så att det slutar blöda och inte blir infekterat. Den skadade musen kanske ska ha ett strö som inte kan fastna i såren till de läker, tyg, tidningspapper eller så.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MP160
0

jag skulle nog också ta bort henne om hon var sådär och jag var du. Om till och med du är rädd för henne och hon inte kan bo med andra så är det snällast mot henne att ta bort henne, för jag tror knappast hon blir lycklig av att bo själv. Och att ha en matte som är rädd för henne ger inga pluspoäng direkt eftersom du blir den enda sociala kontakten hon får då. Inget illa menat mot dig såklart, jag har varit i din situation fast med en råtthane. Beklagar, det är aldrig kul när sånt här händer… :/

Dressan
0

Aue.. Försöker övertala min pojkvän att avliva en liten mus kille.. han har en halv svans.. eftersom hans brödrar börgade bita sönder toppen av svansen..

Sen så rymmde han ifrån sin bur och upp på råttburen.. så han är typ förlamad i ena tassen.. han är väldrig aggressiv.. han biter allt som kommer honom för nära.. jag tycker så synd om honom och lider med honom.. men min pojkvän vill inte avliva honom :/..

Det kan ju vara att hon är sjuk.. eller mår inte bra.. vet att råtter blir aggressiva om de tex ha en tummör.. vem vet.. hon kankse har en som växer :/..

Mvh Caroline

jossehhh
0

avliva den själv då :S?

Dressan
0

Hur? jag kan inte boka tid hos vet

Mvh Caroline

UlrikaD
0

#9 Har du en hona som är aggressiv och attackerar andra OCH en hane som är aggressiv också? Och du vill avliva båda två?

Varför är de aggressiva? Var har du köpt dem nånstans? Har du fler i den släkten?

Har aldrig hört talas om så aggressiva möss utan att det varit fel på dem från start.

#11 Varför kan du inte boka tid hos veterinär? Lyfta telefonen och ringa. Jag tror jag missförstår någonting här.

jossehhh
0

Det är ingen åldersgräns på tidsbokning, jag gick till vet med min vovve när jag va 17 utan problem :)

Dressan
0

Jag har 10 mushoner som kommer ifrån en seriöst djuraffär.. Hanan är aggressiv pga att han har blivigt dåligt behandlad av sinna brödrar..

Klart att det bara är att lyfta på luren.. men det är dock inte min mus.. och vad jag vet så äre åldersgräns här.. ska kolla om det äre eller inte.. så jag är 100

Mvh Caroline

UlrikaD
0

Om han blir dåligt behandlad av sina bröder så kanske inte bröderna har så bra temperament istället?

Dressan
0

jo.. han ena är dock död.. men han andra är underbar..Världens lugnaste mus pojke som vi har..Vi hade dem i en avdelningsbar bur.. och han hade fått in sin svans i den andra sidan av buren så det är därför :/Så efter det blev han aggressiv.. sen så är de födda hos oss.. och har alltid varigt världens goaste små möss..

Mvh Caroline