Ful i pälsen, parasiter?
För snart en vecka sedan fick jag med mig hem två hannar hem från zoobutiken. Än så länge bor dom tillsamans utan problem, men jadå, är berädd om dom börjar tjafsa.
Dom är långhåriga båda två men lilla Tottes päls ser lite ful ut. Som om den vore flottig, typ? Inte alls lika följsam som Teos päls, utan Tottes "delar på sig"? Han äter lite mer än Teo tror jag också, så jag funderade på inälvsparasiter? Eller vad tror ni? Kan man göra något själv eller bör jag kontakta vet?

Om du har möjlighet så lägg gärna upp bild så kan vi se och avgöra om han är sjuk eller liknande :)
Om du är väldigt orolig och misstänker starkt att han är sjuk så ta han till vet.
Kan fixa en bild lite senare ikväll eller imorrn, vill inte väcka dom nu. 

JA, jag vill se bilder på båda pojkarna 
Hoppas han inte är sjuk. Du har ju haft nog med dina tjejer nu tycker jag…
Jag håller tummarna!
#2 haha… inte väcka dem… de är ju inte som hamstrar precis… bara ropa att du har lite godis så är de vakna… 
.. men .. så synd på en sån fiiin mus .. 

Han ser ut att vara lite tunn i nacken, och en aning röd i huden. Tyder på skabbisar, tyvärr. Väldigt vanligt på grossistdjur, då varken butiker eller grossister ser det.
Om jag var du skulle jag behandla mössen mot ohyra! Ivomec och liknande preparat har fördelen att ta både inre och yttre parasiter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 jupp, jag förstår… han har tunn och gles päls i nacken… om du blåser undan pälsen så att du kan se huden, hur ser huden ut då? röd och irriterad? något sår någonstans? försök också att titta mikroskopiskt noga länge på ett litet område i taget för att se om det finns små små vit-genomskinliga prickar (ovala). hittar du en sådan kan du försöka fokusera blicken på den och blåsa - förutsatt att musen kan sitta still en längre stund - ett tag för att se om den rör sig… (det är inte alla som kan se såhär bra, det krävs lite träning och teknik för en del och en del kan helt enkelt inte alls - inget att skämmas för… men om du kan det så kan du se skabbkvalster!)
Ajdå.. Aja, det får man väl räkna med.. Behandling av alla musar små då antar jag? 
#10 Så stilla vill han inte riktigt vara, men han har inga sår iaf, det ser jag. Dock rosa-röd aktig i huden. Blir till att ringa vet igen imorrn då.. 
#12 du kan nog vänta med det…
Du verkar vara en duktig musägare och du har ju redan medicinerat mössen en gång, om jag nu inte tänker fel. De var kanske väldigt nersatta i kondition när du tog hem dem och då behöver de god mat och omvårdnad för att bli helt kurerade, så ge dem tid. Mata på dem ordentligt och se om han inte blir finare i pälsen med bra mat.

Hmm va tråkigt…
Riktigt gulliga var dom iaf 
Hoppas du får en tid hos vet imorrn, ska oxå ringa och boka tid för jag tror vovven åkt på urinvägsinfektion igen… suck.
Kanske springer vi på varann igen
hehe!
#13 Du tänker rätt, har redan medicinerat tjejerna med baytril när dom "pratade". Pojkarna är födda v 40 sa dom i affären, så ynka 4 veckor när vi tog hem dom. Tänkte att "Jamen då har dom ju inte varit i affären lika länge som tjejerna var (dom var ca 7 veckor när jag köpte dom) så då kan dom ju inte hunnit bli sjuka än!" Men ja, så vare med det.
Okej, bomba med nyttig mat blir det då. Har en gegga fryst med lax, ärtor, ris, gröna linser, ägg ink äggskal, blir det bra till imorrn? Vad mer kan man ge dom små liven?
#14 Ajdå, stackars vovven! 
Provar med nyttig mat som Grodan tipsade om, men vi ses säkert igen ja, haha 
blir jättebra… oj, du kan ge dem så mkt… lax, ärtor, avocado, andra grönsaker, kyckling kött mm
Okej, tack Grodan. 
Sök lite på mat så får du nog en mängd trådar att glo i… finns även någon tråd med vad mössen fick för middag i dag typ…
Jo, har sett den, men inte riktigt memorerat, men imorrn blire till att plugga musmat. Nu måste jag gå och lägga mig innan pannan slår i tangentbordet. Godnatt på er, sov gott!
Update: Totte har blivit mycket finare i pälsen, tack super mega mycket Grodan! 
Men jag har ju inte gjort något. I slutändan är det DU som varit en duktig matte! Berätta vad du gjorde och sätt upp lite fotobevis på fina pälsen? 
Jag gav dom färskfoder varje dag ett par dagar i följd i form av gegga på broccoli, blomkål, ärtor, bladspenat och lite bröstmjöjksersättning för småbarn av märket Semper.. Har säkert missat nått jag hade i nu, men yes.. Och gegga på lax, ärtor, kokta gröna linser, kokt ris och ägg + äggskal. Nån annan dag fick dom broccoli, blomkål och kokt ägg i småbitar, men det var inte så poppis, men dom åt iaf.
Anyway, det funka!
Ledsen för dom lite mörka bilderna och att färgen spökar lite, men redigerar jag är jag rädd att pälsen inte syns som den ska.
va bra 
Va bra .. att han återhämtade sig ..
Ja, gah, det SYNS juh!!! Så underbart! *glad*
Tänk att det var så enkelt med bara lite mat…
Ja, underbart underbart! 
Ojoj. Du skulle ha ett eget inlägg - eller en artikel - med betydelsen av bra mat. Med bilderna före - efter!!!
Mer åskådligt kan det inte vara.
Haha, ja det skulle allt vara ett projekt.. Kan ta mig en funderare. Annars kanske nån annan som kan sånt där med bra mat och hälsa skriva och ha bilderna som exempel typ? Är nog lite för lat för att skriva en hel artikel 
Kom o tänka på .. de amaira redan skrev ner .. igår ..
gör en artikel om de .. tycker dessutom (när man jämnför före-efter bild) att han satt på sig mera hull .. så han såg mer tunnhårig ut oxå .. han har verkligen blivit jätte fiiin .. 
!
#31 vad tänkte du på då? det amaira skrev?
just precis
Nu börjar han bli lite småflottig i pälsen igen, det börjar även Teo bli så vi ska prata med vetten medans vi ändå ska prata om mina små tjattriga tjejer.. Att dom aldrig vill hålla sig friska och fina.. Gör allt jag kan för dom små, men det verkar inte bli nån förbättring.
Dom har börjat tjafsa allihop nu, bråk bland tjejerna, där Saga rider på dom andra 2 tjejerna och Tova putsar Lea tills hon börjar pipa.. Gah vad trött jag blir. Plus att Teo fick för sig att rida på stackars lilla Totte idag så han skrekpep som en tok så blir väl till att skilja dom om det blir värre. Men skilja tjejerna blir svårt, har ju 3 så en måste ju bli ensam.. Om jag inte skaffar en till då, men hade ju hoppats på att allihop skulle kunna hålla sig friska så man kanske kunde fundera på att ta en kull, men nu äre nog ingen idé att fundera vidare. Med tanke på sjukisarna dom är.
Hur göra? Nån som varit med om något liknande? Känns så tråkigt och jobbigt att behöva gå runt och oroa sig över dom. Det ilar så när man hör pipandet så jag tror jag blir tokig. Är jag en dålig matte kanske?
puttar upp en tråd om flottig päls
MP160 uppdatera gärna… 
ja jag vill gärna höra uppdatering om hur det gick, och vad som orsakade det. Som jag förstår det behandlades de mot skabb, men ändå kom flottigheten tillbaka?
Åååh, dumma dmma, nu vart jag lite ledsen i ögat. Jo, båda killarna behandlades med advocate när dom vart flottiga igen och mat inte hjälpte. Efter första kuren så vart dom väl ganska fina igen om jag inte minns fel men det kom tillbaka efter bara några veckor. Under andra kuren hade jag flyttat isär dom och Theo tror jag vart bra sedan, efter andra kuren med advocate. Totte fick därimot tillbaka det igen efter nån vecka igen, tror jag. Minnet sviker lite här, men det kom tillbaka iaf, det vet jag. Han vart aldrig bra och blev också väldigt krasslig runt mars tror jag. Han åt och drack dåligt och var uppburrad, rosslade och var slö, förmodligen smittad av mina tjejer som jag hade då, som rosslade. Theo började också rossla tror jag men han höll sig pigg. Så både totte och theo fick vandra över regnbågsbron tillsammans tyvärr. endast 6 månader gamla. Fy sjutton vad jag saknar dom, Totte var verkligen speciell han.
Hoppas innerligt att du inte kommer behöva gå igenom något liknande sarae! 
Det var ett förvirrat förlopp. Förlåt MP160, inte meningen att göra dig ledsen genom att putta upp tråden.
Vad jag ser så var förloppet såhär
Vecka40 -08: Totte o Teo, två långhårshanar på zoo, föds
Oktober-08: Totte o Teo flyttar till MP160, bor ihop
5 november-08: Totte o Teo har fet päls
12 november-08: Pälsarna har blivit bättre med hjälp av bra mat (läs #24 för att se VAD de fick!)
18 nov-08: Pälsarna har börjat bli flottiga igen, killarna har börjat tjafsa och vill inte bo ihop
* hanarna särade
* behandlade med advocate
* blev bra i pälsarna
* efter några veckor flottiga i pälsarna igen
* behandlade igen
* blev bra igen
*kom tillbaka igen
* började rossla
Detta förlopp visar mig, såhär på stående fot bara utan vidare eftertanke, att grabbarnas immunförsvar var dåligt och det enda som eg hade effekt var en utarbetad nyttig färskkost dagligen! Att immunförsvaret var dåligt berodde nog på någon bakterie el inre parasit som hade behövts kollas upp mer noga. Varken Baytril el Advocate är verksamt mot de vanligaste bakterierna på möss, så en ordentlig koll hos veterinär från början hade kunnat hjälpa samtliga möss. En ordentlig kontroll kan vara att ta blodprov (eller avliva en av de sjukaste) och sända in till SVA.
Mat dödar inte bakterier o smittor men ger mössens immunförsvar energi att orka fajtas med sjukdomar och då är det i slutändan lättare att få djuren helt friska när man sedan sätter in rätt behandling.
#39 måste rätta dig lite där, killarna behandlades första gången efter dom fått nyttiga maten men innan dom särades nångång, det kanske inte framgick innan, för lat för att kolla upp det just nu. fint uppskrivet måste jag säga dock, synd att jag inte har koll på datum tho…
jag skyller på dåligt immunförsvar och att jag smått gav upp och inte fortsatte med den där supermaten för jag ser nu i efterhand, precis som du skriver, att med rätt mat hade dom kanske fått leva friskare och förhoppningsvis längre. Ännu en anledning till att köpa djur från seriösa uppfödare i mina ögon, då alla mina dåvarande möss var från djuraffär. samma djuraffär, till och med. och alla hade dåligt imunförsvar, alla 5 avlivades pga sjukdom vid 6 månaders ålder. Mina nuvarande musisar är till året nu och jag har inte märkt minsta tecken på sjukdom förutom att en av dom har en kal fläck i rumpan som varken blir sämre eller bättre och hon verkar inte alls störas av den. Ohja, jag älskar att puffa för att köpa möss från duktiga uppfödare!
#40 oki… missade något där… inte lätt… jäkligt förvirrat förlopp
känns härligt att du gjort en sådan upptäckt - faktum är att det faktiskt tvingar dig till att skriva något större (artikel) om din slutsats… hehe 
självklart du har ju visat hur jäkla SKILL du e på å skriva!!! tänk på stackars liten groda som är såååå skrivtrött
Plz have in mind att jag bara översatte den senaste, haha
Men jodå, jag kan nog fixa en artikel sen, äre brådis? :p