"Flottiga" möss
Har haft möss i drygt ett år nu, och har nu sett något hos mina som jag inte har gjort innan. Upptäckte för några dagar sedan att ett par stycken i en bur såg väldigt flottiga ut i pälsen.. tänkte att de kasnke hade snorklat i maten den dagen och att det var därför.
Men nu har jag sett fler möss som även de har samma flottiga päls, det är liksom en mus här och där, i olika burar. De "drabbade" mössen har inte haft kontakt med varandra, inte vistats på samma ytor innan de rengjorts ordentligt. Det är både besläktade och obesläktade möss, och rör sig jut nu om kanske 5 stycken.
Så, min första tanke är näringsbrist eller ohyra, men ja, ohyra hittar jag ingen.
Just nu får de labpellets som grund samt egen mus blandning. Färskmat får de dagligen, allt från brödkanter, gröt, väkking, till grönsaker, barnmat, kött, pasta och annat smått och gott.
Någon som känner igen det här?
Känns verkligen inget kul att mössen plötsligt ser så "taskiga" ut :s
(ska även kika in i artiklarna och rota)
Uppdaterar med lite mer info, som jag skrev i en annan tråd. Det är främst black tan och agouti möss det rör sig om, utan vita tecken i de närmsta leden. Hur är det föresten med pEW hos möss, maskerar de eventuella tecken som egentligen finns hos musen, precis som hos iller?
För övrigt är mössen mellan 6 månader och 11 månader.
Har kollat efter ohyra, eftersom jag ser rätt så kasst, tog jag till mikroskop, men kunde inte se något, men å andra sidan är det inte så enkelt att få ett "hudavskrap" på en mus heller. Är van att kolla öronskabb på iller, men vet inte hur mycket skabben som går på möss skiljer sig? Sitter de ytligt ovanpå huden/i pälsen?
jaadu… Det där med flottig päls har jag haft problem med och gick till vetten och fick advocate mot skabb, advocate är inget jag rekomenderar dock, är det skabb du har på mössen så fixa stronghold direkt. Mina muslingar vart som du förklarar, flottiga, men jag såg inget röra sig i pälsen på dom utan dom var bara lite röda i nacken. Fick tipset att ge redigt med nyttig mat vilket funkade först men flottet kom tillbaka ganska fort, så då for jag till vetten. Flottet fortsatte dock att komma tillbaka, men så fick jag ju inte heller stronghold heller, så det kan ha varit därför.
Så yeah, prova att ge dom massor med nyttig mat, bomba dom med god mat! Hoppas det löser sig för dina små
Det är inte bara färgen som gör att de framstår som flottigare än de andra då?
Mina flickor har blivit blankare i pälsen sen jag blandade nytt torrfoder. Jag har också börjat titta misstänksamt i nacken på dem för att pälsen "delar sig" ibland när de rör sig. Det KAN ju vara något i maten som ökar talgproduktionen. Mina två släta är agouti resp blue agouti. Cirkus är blue texel så där är det knepigare att avgöra hur pälsen beter sig.
//frida
Jag har sett dem och sett förändringen, det beror inte på pälsglans eller så, de ser ut att vara doppade i frityrolja eller så och sedan avtorkade.
Paulina
Näe så ser inte mina ut.. Sök på flott eller flottig här på forumet och se vad som kommer upp. Det låter så konstigt att det om det handlar om bakterie- eller virussjukdom bara drabbar vissa färger. I olika grupper.
//frida
ja som Aviendha säger,, de ser ut att ha doppats i olja verkligen. Inget rött i nackar eller någon annanstans heller. Stronghold har jag hemma, men ja, jag är skeptisk till att ge ett sådant starkt preparat till såpass små djur om jag inte är säker, och nin merfarenhet med skabb bhos iller iaf säger at de är väldigt smittsamt, så jag tycker att fler borde få det.
En dum fråga, kan de få fetare päls av för fet mat? eller om de får överskott av vitaminer?

Stronghold är helt ofarligt även vid överdosering (vilket det oftast blir då det kan vara svårt att ge dom mindre än en droppe).
Jag hade duttat med stronghold i nacken på alla mössen, är det ohyra försvinner det, är det ngt annat som inälvsparasiter etc så tar det det med.
#7 jag vet att stronghold är ofarligt vid överdosering, MEN det är ett starkt preparat och jag och en vän har båda fått allergiska reaktioner på det. Dessutom så är det ett receptbelagt preparat, även om jag har det hemma, är det för att min veterinär litar på mig att jag enbart använder det om det verkligen finns skabb.

Fast du kan ju aldrig veta om det ÄR skabb någonsin utan att en veterinär gör ett skrapprov och inte ens då syns det alltid så det blir ganska mkt moment 22 av det.

#9 Kan säga att det går alldeles utmärkt att se skabb själv på iller iallafall. Med ett bra fickmikroskop man kan köpa själv så kan man se de små odjuren, rys!
Var nog ärligt talat gladare när veterinären fick se på dem och inte jag.
Ja, som Ulrika säger så kan man se skabb, särskilt om man har ett eget mikroskop. Vilket jag har ;) Men som jag tidigare undrat så undrar jag än en gång, om skabb på möss sätter sig under huden eller i pälsen? Sitter de under huden, så är det ju inte konstigt om jag inte ser något,, sitter de i pälsen, ja då skulle jag bli förvånad om det harnågot 0efter att ha kollat. Min erfarenhet av skabb säger mig dessutom att de isåfall bord evara flera i samma bur som är drabbade, inte bara en och en, även om vissa tar tid på sig att få det eller utveckla symptom.
Förövrigt verkar flera av dem ha blivit bättre i pälsen, fortfarand elite flottigt, men inte fullt så oljeindränkt.
S
Fet/oljerik mat kan ibland ge fet päls.
Vill du kolla efter skabb eller andra småodjur i pälsen, så sätt musen på ett pappersark och borsta den med t.ex. en tandborste. Det kan trilla ner intressanta små saker att kika på med förstoringsglas.
Vet inte så mycket om skabb, det finns olika typer, och nog finns det väl även såna som döljer sig i själva huden. Men orsakar de flottig päls? Jag tror på fodret, och att det syns bättre på exempelvis svarta möss, särskilt om de är lite långhåriga.
Mens om sagt, jag vet inte, jag bara tänker lite högt…
#12 tänk gärna högt Amaira :)
Har hittills kollat på hårstrån och "skrap" från pälsen, och inte sett nått, men jag ska prova att kamma.
Jo, det finns skabb av alla de former, både det som gräver gångar i huden, lever i öron, i päls osv Sarcoptes Scabiei heter odjuret. Men frågan är vilken som är den vanliga på möss i såfall?
Ser du något som är omedelbart fel i kosten mina möss får? ( kör hårt! jag tål kritik :))
Jag har för mig att jag läste i en gammal mustråd där ngn hade problem med flottiga möss. Det berodde på att det blev för fuktigt där dom sov. Dom hade ett litet plasthus kommer jag ihåg. Det flottiga i pälsen försvann när hon tog bort huset.
#14 yes, grodan har puttat den tråden… inga plasthur här, bara naturmaterial. Men jag hade nästan önskat att det var nått sådant som var problemet.
#14 + #15 
Enbart fet päls säger inte så mycket som du nu nog förstått. Du måste leta efter andra och flera sjukdomstecken. Nysningar, kladdiga ögon, konstig avföring, aptitlöshet mm. Om något djur (äldre än 5 veckor) är riktigt illa däran, kanske med risk för avlivning, du bör fundera på om du inte ska gå till veterinär med det och låta ta prover på det.
#16 nej, jag förstår att enbart fet päls inte säger så mycket. men saken är att än så länge är de det enda symptomet. Pigga och aktiva, äter som de ska, avföringen ser bra ut, pigga och klara ögon, intakt päls i övrigt, bra morrhår, ingen Rossel, snuva eller nysningar. Inte mycket att gå på men "tyvärr" det enda just nu. Hade åtminstonne behövt något mer att gå på, för att kunna ta dem till veterinären. Är van från iller att man behöver ha en klar plan när man tar iaf dem till veterinären, och veta exakt vad man vill att veterinären ska göra, då vanan med smådjur ofta är som den är.
oki. du får fortsätta leta efter mera symtom eller orsak… enbart flottig päls är inte tillräckligt mycket, om du nu inte har för mycket pengar o gärna går till veterinär/kontakta SVA
en hälsoundersökning är aldrig fel! hälsoundersökning utförd av SVA är inte detsamma som utförd av lokal veterinär…
frågeställningar
- kan det vara så att det syns mer på svarta/agoutis? kanske är alla lite flottiga i pälsen? det låter så konstigt att det bara är några…
- är mössen stressade? tvingar du dem att leva i grupper som de inte vill, t ex för många el möss som inte trivs ihop (t ex hanar som inte kommer överens)
- är bottenmaterialet undermåligt?
- använder du något medel vid burrengöring som kan påverka pälsen…
ja det finns många frågor du kan ställa dig…
det är inte bara svarta och agoutis som har det, utan även en chocolate even tös, så "tyvärr" är det inte så att det bara syns på de som är enfärgade. Stressade vågar jag nog påstå att de inte är, inte det minsta såvitt jag kan avgöra, (har haft en del föreläsningar i försökdjurens beteende samt stereotypier, så jag tror jag har rätt ok koll på hur jag ska kunna avgöra det), Min enda stora grupp är på 5, de andra på 4 eller 3, så jag tror inte att de är för många heller, och ingen som helst osämja. Botten materialet består av hampaströ och slt strö, samt lite spån.
Något som däremot slår mig är rengöringsmedlet nu när du nämner det. Har använt super 10 för rengöring av burarna i ett års tid, men för kanske en månad sedan började jag använda ett descinfectionsmedel för smådjur, som jag tidigare använt en del till illrarna (men ja, där är det ju främst låd rengöring och liknande, och de är ju inte direkt i samma kontakt med det som mössen är med sina burar). Burarna städas ju en gång i veckan med det… men samtidigt… tycker fortfarande att fler/alla borde vara drabbade.
Däremot upptäckte jag att en tös i en annan bur, som inte har några flottiga möss, har blivit lite kal och fnasig på en liten fläck på rumpan, som definitivt inte var där igår. Så nu blir det nog till att kontakta vet. oavsett.

Jag tycker den absoluta vanliga orsaker till flottig päls är om dom har täta hus,grottor eller bor i terrarium/akvarium som har dålig ventilation.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.