Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 745 ggr
[Tassy]
0

Underligt beteende vid bristande kost?

Hej allesammans!

Jag har fått en klurig fråga om en gerbil som är fixerad vid händer på ett udda vis (nafsar och försöker äta på handen väldigt fixerat).

Det jag spontant kom att tänka på då var råttor som har saltbrist som blir slickiga (vet inte om det är en myt). Så nu tänkte jag kolla bland andra smågnagare om det finns liknande beteenden vid till exempel mineralbrist eller liknande. Därföt landade detta inlägg på mus iFokus.

MP160
0

I min värld är det rätt självklart att när djur slickar på händer eller gnager på naglar så är det nått som saknas i kosten, mineralbrist tex. Men jag har ingen aning om det är så eller inte dock.. Nu vet inte jag vad gerbiler behöver i sitt  torrfoder, men har ni kollat upp om det är nått som saknas i kosten?

Både mina möss och mina råttor kan ibland gnaga och slicka på mina händer och naglar men inte på det sätt du beskriver… så första tanken för min del var mineralbrist, kan ha fel.

[Tassy]
0

Det var min första tanke också, så jag ställde följdfråga om vilken kost gerbilen får samt rekommenderade en mineralsten.

Då var jag inte ute och cycklade iallafall Glad

Tack för svar!

Camillhe
0

Jag vet inte ang möss men ang råttor så är nog vanligaste orsaken till att dom slickar på händer, att dom vill putsa oss, inte pga saltbrist. Jag vet absolut ingenting om gerbiler men behöver dom verkligen mineralsten? Ger man det till råttor kan det vara riktigt riktigt skadligt om dom äter för mkt.

[Tassy]
0

Gerbiler får inte äta salt över huvud taget då de inte klarar att bryta ner det. Övriga mineraler vet jag inte riktigt hur det ligger till med.

Jag har blivit putsad av gerbiler vid ett flertal gånger, det liknar inte detta på något vis (vad jag kan bedöma utav det ägaren beskriver). Denna gerbil är helt fixerad och på hela tiden.

Grodan
0

Med många djur stämmer faktiskt slickandet med salt och/eller mineralbrist.

Det gäller att se över foderstaten ordentligt. Samt även "tala om" för görbisen att den inte får nafsas!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tassy]
0

Jovisst ska man tillrättavisa den lilla gynnaren, dock kände jag att jag vill ha mer kött på benen först innan jag rekommenderar tillrättavisning. Om gerbilen hade varit livrädd till exempel kan det bli så fel. Men ja, då hade den nog snarare huggit ordentligt och haft tydligt kroppspråk som pekar på att den är rädd, men ja, så tänkte jag iallafall :)

Tack för svar!

Grodan
0

åh, men man kan ju putta till lite lätt… inte vara hårdhänt… det är ju ett djur… man kan också lära den att ta godis fint ur handen - den får bara den goda maten när den är försiktig…

[Tassy]
0

Givetvis :)

Dock kan gerbiler tolka en putt som att du muckar med den, de brukar nämligen starta gräl så. Vi brukar köra med att blåsa dem lite lätt i ansiktet, en mjuk puff. Detta kan dock skrämma en som redan är rädd.

Grodan
0

precis… blåsa kan man göra… orkade itne skriva en hel artikel om hur man kan tillrätta visa ett djur på ett snällt sätt eftersom vi bägge vet vad det innebär…

jag kan inte koppla att en gerbil som går fram och nafsar på fingrar är rädd… tvärtom, den är inte rädd… en rädd gerbil håller sig väl undan från händer? å andra sidan vet jag ingenting om just görbisar

Solaika
0

En riktigt rädd gerbil kan mycket väl attackera handen.. men oftast gömmer de sig i sina gångar.. förutsatt att de har nånstans att gömma sig då.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

jo visst kan de attackera, men då brukar de ju verkligen attackera, inte slicka och nafsa fanatiskt? :)

Solaika
0

Nej.. det beteendet låter knasigt. Jag har bara träffat hamstrar som gjort så innan.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

vet du bakgrunden till beteendet på hamstrarna?

Solaika
0

Näe, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig brist av nåt slag eftersom det är djuraffärsdjur som gjort så på mig.

Does it become a walk?

/Ida