Ohyra OCH rossel??????
Jasper kanske har ohyra, för han kliar sig ofta och rycker till.
Jag har varit osäker på om det har varit ohyra, men detta händer nu ofta så jag tror han kan ha ohyra..
Sen också så har han börjat fnysa till ibland. Det låter ungefär som en liten liten nysning. Är det Rossel eller?
Sen undrar jag om han kan ha ohyra och Rossel på samma gång??

Du kanske skulle ta Jasper till en veterinär så att någon fick lyssna på honom och titta om han har ohyra. På så sätt kan du få rätt medicin till honom så snart som möjligt.
Det är inte omöjligt att en mus har ohyra och rosslar samtidigt, men jag säger som mandymoo, gå till en veterinär. Är han sjuk eller har ohyra är det bäst att få medicin så fort som möjligt.

En mus med ohyra får oftast nedsatt kondition och får lättare sjukdomar.
Många djuraffärer säljer möss med löss eller skabbkvalster, de vet helt enkelt inte bättre.
Skabbisarna är rätt svåra att se. Ha bra belysning, blås i pälsen och titta både på huden och pälsen. Pälsen ska vara tät, inte bli tunnare i nacken. Huden ska vara ren, inte röd och irriterad. Det ska inte finnas små prickar, skorvor eller mjäll i päls eller hud. Ser du inget, titta igen, med förstoringsglas.
Jag röstar för ett veterinärbesök jag med. Be veterinären att ta ett litet pälsprov och kika i mikroskåp, så syns nog ev ohyra!
Jag har sett skabbisar och gnetter i mikroskåp, de är rätt läbbiga och fula när de blir stora!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Okej, tack för svaren.
Då ska jag ringa veterinären idag och fråga lite saker.
Jag får ta honom till veterinären när barnbidraget kommer denna månad.

Jag ringde just till veterinären, roslagstull.
De sa att det skulle kosta ungefär 490 + 250. Sedan sa hon att jag skulle ta med mig en tusenlapp. Asså, menade hon bara att jag skulle ta med mig det eller att det skulle kosta ungefär det? 
Sen sa hon också att om det inte blir bättre till helgen så ska jag boka tid.

Om du kommer in akut så kostar det en hel del så då ska man nog ta med sig en tusenlapp…. så det man ska göra är att boka en tid så att man slipper akutavgifter.
Sen om du har någon annan veterinär som du känner att du litar på så kontakta den och hör om du kan få komma dit, så att dom kan få titta på den. Brukar inte bli riktigt lika dyrt som på dom lite större klinikerna…
Och att titta efter ohyra, ta skrapprov o lyssna på musen om den rosslar - det ska även andra veterinärer kunna.
Och vänta inte till helgen… det tycker jag var ett konstigt svar från dom.

Jag vet tyvärr inte i Stockholmstrakten
#7 Märsta, din veterinär 300:- i besökavg.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Visst är oftast dom små privata klinikerna billigare än dom stora?? Eller är det bara som jag fått för mig?

Jag ringde just till Märsta.
Det var ju billigare än Roslagstull. Hon sa ngt om att det kostar 70 kr per gång.. fattade inte riktigt
Så sa hon att man skulle få med sig ngt medel, men då ska man tydligen använda spruta. Det kan inte jag göra!

Soffiz. Veterinären menade nog en sådan spruta som är UTAN nål. Medicinen ska nog ges i munnen eller läggas i nacken.
#11 Troligen får du med dig Baytril hem + en 1 ml spruta utan nål. Har hon Baytril hemma så får du med dig en 10 dagars kur så du behöver ej gå till apoteket.

Jaha! Okej :P
Men jag ska nog boka tid till den veterinären. De verkade bra, för hon ställde en massa frågor om honom och hans betéende.
#14 Hon är lugn med djuren.. Ingen stressad veterinär som ska hinna med allt på kort tid..