Svansföring
Vad betyder det när svansen på mössen pekar rakt upp? När jag leker med dem så brukar det bli så. Det ser väldigt lustigt ut. När de går undan så "fäller de ner" svansen, men när de kommer fram och leker så åker den upp igen. De har den inte så hela tiden, utan då och då. Skulle vara kul att veta vad det betyder.
Mvh Therese
Ja, det är inte så ofta de har svansen rakt upp faktiskt. Jag tror det är ett rätt neutralt läge, samt ett "på-väg-upp"-läge dvs musen håller svansen rakt upp när den ska till att ta sats eller klättra upp någonstans.
Svansen används ju mest för att hålla balansen. När de rör sig normalt, dvs bara går rakt fram på en jämn yta, så hålls svansen i normal position - dock ej alltid släpandes i marken.
Ibland kan det även vara så att möss som springer för mycket i hjul inte kan räta ut svansen i normal position och då håller den rakt upp eller upp över ryggen. Då behöver musens kropp andra övningar (än att springa i hjul) för att räta ut musklerna igen.
#1 - Då förstår jag vad det kan bero på. Det är troligtvis för att de är på väg att klättra upp i min hand eller upp på min arm etc. För det är när de närmar sig mig och när de har framtassarna på mig som svansen åker upp. Tack för infon!