Kanske ska skaffa möss, behöver veta :)
Har funderat på att skaffa möss efter råttorna. Dock blir det om kanske 1½ år men endå. Skulle vilja veta lite om dom, alltså inte fakta utan vad dom behövder, hur man ska sköta om dom osv. Kan dom äta pasta, kött osv? Kan dom leva 2st eller måste dom vara mer osv?
Men till den största frågan. Kan dom bo i en sån här bur(se bild)? Det är inte gallret jag oroar mig för, för det är lagomt. Men ska dom ha en sån där "klätterbur" som den bur jag visar som jag just nu har till mina råttor? Och vad ska man ha som underlag i buren? Just nu har jag tidningspapper till råttorna.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
*PUTT*
självklart kan de bo i en sådan bur, men.. jag rekommenderar det inte… trä är inget bra material att ha till bur då det suger upp lukt, frodas bakterier och är lätt att gnaga sig ur.
#2 Okej, tänkte ha den tills jag isåfall köpt ett akvarium/terrarie eller duna eller vad det nu blir :)
Är det stor skillnad på råttor och möss när det gäller det hä'r just "lukten/pinket, ganget" osv?
Om jag ens har kvar buren då, då råttor bor i den nu kan den ju som du sa bli nerpinkad så den måste hivas iväg. Har haft den nu i 1½ månad till råtthonor, det är inte förstörd men visst luktar det lite :P
ganget?
jag tycker råttors avföring luktar illa jämt, dvs hur nystädad bur de än har så luktar deras bajs… möss tycker jag inte luktar så illa förrän deras bur behöver städas… men mycket beror på vad för bottenmaterial du använder samt vad du utfodrar dem med
jag ser på den första bilden att du på buren har div skräpmatsförpackningar med foder som du ger dina råttor… på den biten måste du tyvärr tänka om helt och hållet! det där är inte mat! förresten äter dina råttor det där? jag har försökt mata mina med sådan skräpmat då jag fått sådant gratis, men de rör det inte….
#5 Det skulle vara gnaget. Oki.
Jag ger det i extrafall, sen har jag det som kattgodis också(min katt älskar sånt)
Ett tillexempel är när min mormor ska passa dom, hon kan inte "koka" ihop massa så då t.ex
Men kan vi gå tbx till ämnet nu? PM:a istället
Fast egentligen har jag ju fått svar, har också läst i andra trådar och i den här tråden där det finns saker man ska tänka på innan mus köpet. Så Medarbetare eller Sajtvärd får gärna låsa :)
Men har bestämt att endast köra med egen blandning nu, tack för att du påminde mig :)