Cert och Ck, vad är det?
Jag har två små "pappersbitar" som jag fick på sista utställningen. Jättefina, med ett litet sidenband på. Men vad betyder de???
När får en mus "Certifikat", och när får den "Premier kvalitet"? Har letat på Svemus hemsidan utan att bli klokare.
"Cert", det står väl för certifikat, antar jag. Man kan få ett certifikat efter tre Ck. Ck? Vad är det? När får musen ett sådant och vad är det förkortning av?
Undrar amaira som inte fattar nånting 

Här har du kriterierna för att få dom olika utmärkelsena
Poängbedömningsgränser:
Poäng i standard:
0-49 underkänd
50-74 godkänd
75-84 bra
85-89 pk (premier kvalitet)
90-100 cert
Dom är till för att till slut ge musen en titel… dom ska vinna 3 eller 4 för att erhålla olika titlar.
- Premier (Pr)
3 PK eller kombination Cert och PK - Internationell Premier (Int. Pr)
3 PK eller kombination Cert och PK, varav minst 1 givet av utländsk domare. - Grand Premier (Gr. Pr)
4 PK eller kombination Cert och PK - Grand Internationell Premier (Gr. Int. Pr)
4 PK eller kombination Cert och PK, varav minst 1 givet av utländsk domare. - Champion (Ch)
3 Cert. - Internationell Champion (Int. Ch)
3 Cert, varav minst 1 givet av utländsk domare. - Grand Champion (Gr. Ch)
4 Cert. - Internationell Grand Champion (Int. Gr. Ch)
4 Cert, varav minst 1 givet av utländsk domare
Så beroende på om musen får ck eller cert så kan den sen vinna en titel. Men vad jag förstått så är det inte så utbrett då man inte "hinner" få så många man behöver, mössen ställs ju ut under en ganska kort tid och för tillfället har antalet utställningar inte gjort det möjligt. (men vi hoppas att med ett större intresse för att ställa ut, flera aktiva så kanske det kan bli något för framtiden att sträva efter?)

Och nej jag tror inte att du kan "byta ut" tex 3 ck till ett certifikat. CK står för certifikatkvalite… fast riktigt vad det står för hos mössen vet jag inte… då det är poängrelaterat…

Om jag inte minns fel är CK förkortningen av Certifikat Kvalitet.
När en mus har kommit upp i ett visst antal Cert och CK, så får man som musägare skicka in en anmälan om titelregistrering, dokumentet finns på Svemus hemsida under dokument. När man får musen registrerad som titelmus, är jag osäker på hur det går tillväga. Har inte varit med om det.

CK står för certifikat kvalitet.. det jag undrade lite över var vad just certifikat kvalitet i sig innebär.
Då man är hundmänniska så har man hur det fungerar i botten när man tänker. För att få en titel behöver hunden vinna cert, ett visst antal. Och blir då champion. Och cert delas det bara ut en per utställning o kön (för varje ras) Att hundar som sen placerar sig bakom den som vinner får CK, betyder bara att dommaren tyckte att dom hade varit värda certet om inte den andra hunden/hundarna varit med o placerat sig före. Så CK´t i sig har man inte så stor nytta av när man sen ska få en titel på sin hund.
Men om jag inte helt missförstått det jag läst på Svemus hemsida så kan man även räkna in ck man fått på sin mus för att kunna få en titel. Sen finns det lite olika titlar som kräver lite olika antal cert/ck osv …

Precis, ett visst antal Cert och CK ger vissa utmärkelser och de är olika beroende på hur många man har fått av Cert och CK.
TACK! Detta ska jag skriva ut och spara.
*klokare*

Och vi ska inte glömma att man även kan få titlar på mössen man ställer ut i petklass. Lika viktigt att berätta om det känner jag. Petklass är ju kanske ialla fall där de flesta ställer ut sina möss. Och en sån titel är lika mycket värd i mina ögon.
Och här ser man också att ett AB faktiskt är ett mycket bra pris. Vilket kanske glöms bort lite - för alla vill ju ha ett A *ler* Men ett AB kan ju överstättas till ett CK för standrad o det är ju jätte bra.
Titlar för Pet Class
- Brons Pet (BP)
1 slutbetyg A och 2 slutbetyg AB. - Silver Pet (SP)
2 slutbetyg A och 1 slutbetyg AB. - Guld Pet (GP)
3 slutbetyg A. - Grand Pet (Gr. P)
4 slutbetyg A, varav det sista taget efter 18 månaders ålder. - Internationell Brons Pet (Int. BP)
1 slutbetyg A och 2 slutbetyg AB, varav minst 1 givet av utländsk domare. - Internationell Silver Pet (Int. SP)
2 slutbetyg A och 1 slutbetyg AB, varav minst 1 givet av utländsk domare. - Internationell Guld Pet (Int. GP)
3 slutbetyg A, varav minst 1 givet av utländsk domare. - Internationell Grand Pet (Int. Gr. P)
4 slutbetyg A, varav det sista taget efter 18 månaders ålder samt varav minst 1 givet av utländsk domare.

Fast nu heter CK inte CK längre, utan PK, för premier kvalitet. Det var för förvirrande, tyckte många. Titeln man får av 3 CK är ju Premier, och för att inte förvirra till det, blir då CK PK istället.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Så man kan byta ut alla CK till PK i texten då… fixar på engång så det blir riktigt *Ler*
Jag fick PK, CK och Cert ;)

Malin; PK och CK är samma sak. CK har bytt namn till PK.
Va..:O :O :O :O :O :O :O Näää
Men hur kunde det då stå--:P Åh.. men varför har dom inte bara ett pris som står för samma sak xD Haha
Jag fick en CK rosett . och ett premier kvalite papper. Men jag fattar inte xD Om det nu är samma sak.. vilket räknas det som PK eller Ck? :P haha
Men jaha .. ja nu fattar jag bara för det. Men byttes namnet nyligen? För jag fick ju rosetten Ck för typ nåra veckor sen xD
Kan en mus få både Ck och Pk på samma utställning??? Min Nolaxara fick det…?
Isånafall så har Min Morakullan´s Nolaxara blivit svensk premier!! Gud va kul det skulle va:P
- Svensk Premier
2 PK eller kompination Cert och PK.
öh, nä… nu luras du väl… det krävs väl flera utställningar för att få FLERA kvalitetslappar vare sig det är PK el Cert?
All den information som mandymoo lagt ut finns på SVEMUS hemsida. Den ligger under dokument - Aktuell utställningsinfo. Länk - pdf

Du har fått ett pris - bara det att rosetterna fortfarande var tryckta med ck… rosetten är egentligen bara ett extra pris från klubben kan man säga - det är själva lappen sen där det står premier kvalitet som är det du sen använder om du får flera och vill anmäla till Svemus det o få titeln….
Så man kan kort säga att rosett o lapp hör ihop…
Jaha.. nu fattar jag:) Tack mandymoo