Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1580 ggr
ivanhoe81
0

dräktig...hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har jag fått en dräktig mushona och jag vet inte hur jag ska göra

har hört flera saker om samma sak bla att jag bör ta ur honan ur flocken men samtidigt så ska hon stanna kvar då de andra honorna hjälper att passa och värmer dem

jag omplacerade ju hanarna för att detta inte skulle hända, men honorna lyckades alltid rymma från ikeas samla lådor som det var finmaskigt nät i locket (2-3mm) och inget hål i samlan

nu lyckades en av mina mushonor bli dräktig ändå (den här gången tror jag inte att det är skendräktighet iallafall, kolla bara bilderna jag tog på henne nyss)

ivanhoe81
0

bild 2

ivanhoe81
0

förresten märkte att det är försent att göra något det har redan kommit 4 makaroner

ivanhoe81
0

födda? St (ska räkna imorgon) dödsfödda 2st

alla 4 honorna ligger i en glasburk tillsammans med ungarna just nu och vill inte störa dem men jag såg en hel drös med röda sprattlande saker inne i papperstussen

imsuchadiva
0

Honan kan/ska bo med de andra. Det blir lättare för henne att ta hand om ungaran då eftersom att hon får hjälp av kompisarna.
Hon ska absolut inte bo i en glasburk. Var inte och peta i boet då kan honan blir stressad och ha ihjäl ungarna.

ivanhoe81
0

hon har själv burit in dem i den glasburken (den står på sidan en förvarburk från ikea)

jag tror inte hon blir stressad i första taget då hon la 2 ungar i min famn medan hon gick och åt mat sedan tog hon dem och bar in i sitt bo när hon ätit färdigt (misstänker att det inte är något vanligt beteende hos möss)

Camillhe
0

ja låt henne vara ifred och öka på mängden nyttig mat, ge gärna extra fett i form av avokado, nötter, riktigt smör, kanske barngröt med äggula och smör osv, samt nyttiga grönsaker. Det kommer säkert att gå bra!

ivanhoe81
0

tack för tipset, kollar in i akvariumet just nu och hon ser ut att vara ganska sliten just nu

ivanhoe81
0

nu har hon flyttat med sig de levande ungarna från glasburken till ett plasthus, väntade länge innan jag gick in i glasburken för att plocka upp de döda totalt 6döda antal levande? Det får jag väl se när de börjar springa omkring om det nu blir några kvar, kamraterna tar ju ungarna till olika ställen så att mamman får springa och hämta dem flera gånger, har sett min vita hona komma med en unge i munnen lägger ner den och lägger sig och värmer den och mamman efter och jagar bort henne och tar tillbaka ungen

är det ett normalt beteende bland möss?

MalinMalin
0

Låter som hennes kompisar stressar henne och ungarna mkt.

Hade det varit min mushona hade jag plockat ur hennes kompisar ut buren och låtit henne och ungarna vara kvar där dom är så dom får lugn och ro.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

ivanhoe81
0

oki då tror jag att jag ska göra det, det här är ju min första (och för hoppningsvis enda) kull med musungar

ivanhoe81
0

sådär nu har jag flyttat ut 2 av kompisarna lät hennes syster vara kvar och hon är lugnare just nu, systern låg inne och värmde de kalla ungarna (som jag hittade i en äggkartong när jag skulle ta de andra honorna) medan hon var ute och åt mat

jag såg 4 st ungar i kartongen, hämtade mamman och visade vart ungarna var, hon tog en med en gång sedan kom även systern och hämtade och la in i huset

men kan jag sätta ihop honorna igen vid senare tillfälle? Så de blir en flock igen

Camillhe
0

Ta ut systern också. Och ja du borde kunna sätta ihop mamman med dom andra sen igen.

ivanhoe81
0

systern stör henne inte och hon är avslappnad och ligger och sover tillsammans med ungarna och systern

UlrikaD
0

Har du kvar plasthuset så borde du kanske byta ut det mot någonting annat. Blir alldeles för fuktigt för dem därinne.

ivanhoe81
0

tror att det blir lika fuktigt i det andra jag har med tyvärr (glasburk som de kan göra ett bo i) alla trähus som jag haft har blivit förstörda, men jag har ju ett keramikhus med ju i form av en stövel

har varit och försökt hitta något annat än plasthus idag men det minsta jag hittat är ett trähus för kanin eller större (det är långt till en djuraffär med grejor för smådjur från mig) inte ens några papperskartonger hittar jag

kan förresten säga att det är en till som dött nu, hon hade burit ut en ur bot och nästan försökt att begrava ungen, måste hitta något annat hus snart om det är fukten de dör av

imsuchadiva
0

#5 Jag uppfattade det som att du hade flyttat honan + ungarna till en glas burk så hon skulle få vara ifred. Men ser nu hur du menade :P

Ta bara bort husen och ge dem mycket med bo material så gör de ett eget hus av det.

ivanhoe81
0

#16 oki då förstår jag vad du tänkte, det är lätt att missuppfatta speciellt det jag skriver (halva meningar som jag själv förstår)

aldrig att honan skulle få bo i en liten glasburk om den inte är stor som ett akvarium med ett nättak över sig

men ni har ju sagt att jag ska lämna henne och ungarna i fred och nu ska jag ta bort huset som de sover i

hoppas att det går bra med lambis mjuka 3lagrade toa-papper som bäddmaterial för det är det som de fått av mig hittills (de får det mjuka papperet medan jag själv håller mig till det billigaste och tydligen hårdaste toapapperet)

ivanhoe81
0

oki vad är det med mamma mus nu tro, hon var ute och åt mat så jag stoppade ner handen till henne och hon hoppade upp i den ner och hämtade ungarna och ligger och sover väldigt tungt i min famn just nu (och har gjort det i 40minuter hittills)

är hon sällskaps sjuk eller vad kan det vara att hon tog med sig ungarna för att sova i min hand

[TrevorS]
0

Grattis till att bli mamma. men pilla inte på ungarna som de andra säger.

ivanhoe81
0

tyvärr dog den sista på julafton, hon gav dem mjölk men låg inte och värmde dem, fick försöka värma upp de iskalla ungarna på något vis

men nu har jag problem med en deprimerad hona som verkar ha tappat lusten att leva, låg platt på underlaget och började bli kall, nu ligger hon platt i min hand istället och blir varmare men andas stötvis det är mamman

[Thiah]
0

Låter som om mamman är sjuk :(

ivanhoe81
0

tyvärr så verkar det som om det är så nu när min buffert stort sett är slut (har haft besvär efter besvär här hemma, mycoplasma hos en mushane, ohyra mycoplasma hos samma mus igen etc) vill inte mer nu…

amaira
0

Hej Stefan!

Först av allt vill jag beklaga sorgen. Vilken otur du haft.

Sedan vill jag säga, att det verkar som om något "gick fel" vid förlossningen, när din mus fick sina ungar.

Kanske var hon sjuk från början, kanske var det något annat som gick fel. Men jag tror, att allt går att härleda från det. Och dina möss, allihopa, försökte bara "reda upp det", utrfrån förutsättningar som de inte hade (givetvis), och inte du heller.

Jag tror, att någonting gick fel, och mamman därmed betedde sig annorlunda, "konstigt", "onaturligt", vilket triggade igång de andra honorna att försöka hjälpa till - fast alltsammans blev bara "onaturliga beteenden" av det hela.

Jag tror ingen har varit "dum" här, inte mössen, och inte du heller (om nu någon skulle få för sig att tänka den tanken). Såhär går det ibland, både hemma och ute i naturen.

Och DU ska inte ge upp hoppet och tron! Kyss Det finns fler möss här i världen, och de vill gärna ha en bra ägare som bryr sig. Så han får inte låta sig nerslås, när det händer tråkiga saker, för det gör det alltid med jämna mellanrum.

amaira
0

Sedan måste jag också säga, att jag är SÅÅÅ imponerad över den kontakt du har med dina djur, och vilket förtroende de har för dig!! Det är både unikt och makalöst!

Jag vet inte om du tycker om att läsa böcker, men jag skulle vilja rekommendera den här:

Vi som förstår djurens språk

Finns på biblioteket, som talbok också ser jag på länken.

Nu instämmer jag (förstås) inte med precis allt som skrivs. Man behöver inte vara autistiskt för att förstå hur djur ser och tänker.

För min del är jag tätt uppväxt med djur, och deras "bilder" av världen. Med t.ex. en ponny som "tredje förälder" gällde det att hinna se "före", om man ville fortsätta vara med på resan, haha.

Så, många av de saker som hon/författaren ser, och förundras över att "vanliga människor" inte ser, är naturligt för mig att se, och jag har ingen autism. Men kanske ett ganska väl utvecklat sinne för detaljer.

Sedan är förstås boken skriven utifrån amerikanska seder och bruk, som inte ligger helt i linje med hur vi tänker här i Sverige.

Men som helhet, är det definitivt en bok jag vill rekommendera alla! Den är intressant och klok, och imponerande.

ivanhoe81
0

tack så mycket honan måste ha varit sjuk hon dog i förgår efter att hon börjat bli bättre

jag gör allt för att djuren ska få förtroendet för mig och jag har en liten förmåga som det inte är så många som tror på, jag förstår vad djur säger ibland (via telepati och bilder som de sänder inte på dr dolittle vis) det plus att jag är ganska lugn inombords, djuren brukar lugna ner sig hos mig troligtvis för att jag alltid försöker sätta mig in i deras situation

hjälpte en kompis med en underlat igår som de har försökt få handtam i över ett år efter 1 timme med mig är han en av de snällaste fåglarna de har, förut högg han i fingrarna och vägrade vara inärheten av fingrar och händer idag är det bara stoppa in handen i buren så går han upp i den och sedan sitter på axeln så snällt, som sagt jag försöker få dem avslappnade och trygga i sig själv och låter dem få ta det i sin takt

råttor, gerbiler och möss som bits gör inget för mig, alla utom 1 enda har alltid slutat hugga mig men den enda var ju sjuk med blod i urinet och dog strax därpå