Rätt basfoder?
Då jag ska få hem min mus till helgen/nästa vecka så har jag varit iväg idag och köpt mat till den. Så jag undrar om ni tycker deta ser bra ut, eller om jag ska lägga till något?:
Havre, vete, korn och råg
Dinkelpuffar, pumpafrön, quinoafrö, linfrön, sesamfrön, osockrade flingor, solrosfrön (ska inte ge mycket av deta), hirs och undulatfrön. Sen har jag köpt olika sorters nötter som jag ska blanda i små mängder.
Även ibland kommer jag blanda i katttorrfoder då jag hört att det kan vara bra. Såklart är deta bara basfodret och musen kommer få mycket annat gott.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Skippa kattfodret, det innehåller taurin vilket möss inte behöver i den mängden. Annars tycker jag ditt basfoder låter jättebra.
#1 Bra att jag fick veta det, då skippar jag kattfodret
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
..fast kattfoder innehåller inte taurin på det sättet. Bra foder innehåller bara mycket kött som i sin tur innehåller taurinet. Det är i billiga foder med lite kött som man tillsätter taurin för att katten ändå ska få i sig "det de behöver" (jag anser ju dock att foder där man har så låg kötthalt att man behöver tillsätta taurin inte är vad katten behöver - de är rovdjur och bör få äta kött!)
Kollar du innehållsförteckningen på ett bra foder (t.ex. eukanuba, iams, orijen) så hittar du aldrig taurin i ingredienslistan, där finns mest bara kött och endel spannmål :)
Det är den höga kötthalten som ger hög taurinhalt i kattfoder, men mössen ska ju inte ha kattfodret som basfoder och de får inte i sig för mycket taurin av att äta en foderkula kattmat då och då! De får alltså inte i sig mer taurin av kattmat än de får av rent kött, då det är det bra kattmat består av :)

Orijen kan jag hålla med dig om, iallafall hundfodret, det är toppen. Eukanuba anser jag är ett ganska dåligt foder.
Men oavsett så anser jag att det är onödigt och dåligt att ge torrfoder avsett för hund och katt till möss. Den ev näringen som finns i torrfoder är mkt bättre att ge dom som färskmat.
Jag är övertygad om att även hundar och katter skulle må mkt bättre av att få färsk mat än processat torrfoder men det är ofta ett ohållbart scenario för de flesta hund och kattägare.
Med möss är det dock inte ohållbart utan ganska enkelt att de fom färsk mat istället, och dessutom betydligt nyttigare. Visst kan man ge torrfoderkulor (utan taurin) som godis OM de vill ha det, men jag tycker inte det hör hemma i ett torrfoder.
Vi har lite olika åsikter om vad som är bra och dåligt hund/kattfoder märker jag, men jag lämnar det då det inte var vad diskussionen handlade om :)
Jag tycker i alla fall också att det är bättre med färskfoder än katt/hundfoder till möss, ville bara kommentera ditt inlägg #1 om att kattfoder innehåller taurin som de inte skulle behöva, då jag anser att det inte stämmer :) Kattfoder innehåller taurin ja, precis som färskt kött - alltså är det inte fel att ge kattfoder då det innehåller lika mycket taurin som färskt kött :)

#5 fast de flesta märken innehåller tillsatt taurin. Och i ganska stor mängd, dvs inte bara den taurinen som finns i köttet som är nermalt.
Och det finns ganska mkt forskning på att tillsatt taurin påverkar negativt, dock krävs det en ganska stor mängd. Och vi kan enas om att ja dom kan få ett kattfoder som inte har tillsatt taurin som godis men det är onödigt att ha med i basfoderblandningen
Rå köttfärs kommer den ju få, får bara ta reda på hur ofta musen ska ha kött, så att det inte blir för ofta eller för lite kött.
Fast om musen nu skulle behövt kattfoder så skulle det få bli Royal Canin då det är vad vi har hemma, och anser att det är ett bra foder (elrfall för katter) ;).
//Frida
#6 Nja.. bra foder tillsätter inte taurin då det inte behövs då det redan finns naturligt i fodret på grund av den höga kötthalten ;) Dumt att tillsätta något som redan finns, det kostar ju bara pengar!
Lågprisfoder med en kötthalt på 3-5% (köttbiprodukter tror jag t.o.m de flesta lågprisfoder har?) kan jag dock tänka mig tillsätter hen hel del taurin - ännu en anledning att rata lågprisfoder! ;)
Taurin i överdos är negativt ja, det ger bieffekter i form av agressivitet och andra otrevligheter, men så länge mössen inte har kattfoder som basföda så är det inga problem då det som du säger ska till rätt höga doser innan dessa "symptom" yttrar sig! :) Jag har det dock ändå inte i min blanding utan ger det isf på sidan av som godis. Men föredrar ändå att ge färskt kött :)
#7 Royal Canin fungerar bra att ge. Även om de inte har så hög kötthalt som jag skulle önska så har de heller inte tillsatt taurin (har dock sett att dom gjort det i vissa hundmatssorter!).
Råköttfärs går också bra, och du kan också variera det och ge kyckling (kokt/stekt utan kryddor) och lax som är mycket nyttigt :)

fisk, kalkon, nötkött, lammkött, griskött, allt kan den få i måttlig mängd. Jag hade tillagat griskött, kyckling och kalkon men det är en del som ger det rått också. Men högsta procenten av ditt färskfder ska såklart vara grönsaker och gärna lite frukt.
Instämmer med #9 :) Allt kött går bra att ge (vad jag vet ivf, har inte hört om något sorts kött som skulle vara dåligt/farligt att ge?) och det är bra med variation :) Men glömm inte grönsakerna! Ärtor är där ett hett tips, mycket populärt (ivf hos mig ;)) och dessutom väldigt nyttigt!
Har du läst atiklarna om foder här på forumet? Om inte så finns de att läsa här:
Mata musen rätt
Varför åt mina möss upp sin muskompis?
Sockerfällan