Vad behövs?
Tänkte skaffa mig möss och undrar vad buren ska inredas med?
Kommer använda ett akvarium som mina roborovski bor i nu (robarna ska flytta till en annan bur, så dom kommer såklart inte bo tillsammans med mössen) så allt är redan fixat och klart med galler obs..
Så nu undrar jag vad jag ska ha i som vad för hus (trähus eller ett hus av hö eller ska dom ha hö ihuvud taget)?, vattenflaska eller vattenskål? behöver dom sandbad? många olika höjder? Kommer såklart inreda med kvistar så dom slipar tänderna sen ser det snyggt ut också :).
Sen undrar jag om dom kan ha kutterspån eller ska jag använda mig av toa-lätt?
Tacksam för svar
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
jag använder mig av stallströ från granngården/xl-bygg (men det är ju inget att rekommendera då det är barrträd) som jag blandat med dokumentstrimlat papper det älskar mina små töser iallafall och drar pappersremsorna fram och tillbaka i buren
de behöver inga sandbad, vattenflaska eller skål beror på vad de är vana vid innan, olika höjder är nog jätteroligt för dem att klättra till
jag har både trä och plast hus till mina men de antändes dem inte utan sover i en äggkartong som de gnagt upp botten på ordentligt så hus behövs ej
* lämpligt strö/bottenmaterial till buren
* matskål och vattenflaska
* hus och bäddmaterial till huset
* inredning och leksaker att klättra, hoppa och springa på
* en bra torrfoderblandning
Som strö passar aspflis jättebra men kan vara svårt att få tag på, andra bra stöer är spån eller flis från lövträd. Kutterspån finns det delade meningar om men rekomenderar inte detta då det dammar och är oftast gjort på barrträd. Toalätt kan man använda men skulle nog rekomendera att blanda ut det med något annat strö också då toalätt blir ganska hårt att gå på om mössen vistas mycket på botten. Själv använder jag Stl-strö som är bitar av kartong, tycker det funkar elt okej vad gäller lukt och så.
Rekomenderar vattenflaska då vattnet i skål blir smutsigt ganska fort och man kan behöva byta vatten flera gången om dagen.
Trähus, gräshus och kartonger är poppis här hemma, skulle inte använda plasthus då det kan bli kvavt och för fuktigt i dessa. Hö kan man ge sina möss men dom har inget direkt behov av hö, som tex kaniner har. Men hö kan vara kul att boa och leka i, man bör dock lägga undan höet i … 42 dagar har jag för mig att det var, för att ev ohyra dör ut. Som bäddmaterial kan man ha rivet toapapper, hushållspapper, tidingspapper osv.
Tack för hjälpen
.
Såhär blev buren/akvariumet.
Har försökt fixa så det är några olika höjder, med hängmatta, sten, huset obs.. Nu är det bara den lille som fattas :). Är ju inte världens största bur kan man säga 30 x 50 cm är den, men har försökt göra det bästa av situationen och när jag har råd blir det ett betydligt störe akvarium/terarium.
Just nu får det bli toa-lätt då det och kutterspån jag har hemma. Men när jag har tid ska jag försöka fixa aspflis som jag kan blanda ut med toa-lätt eller nått. Samt har rivet toapapper som bäddmaterial.
Hur tycker ni att det blev? ska jag sätta in något annat?..
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
det ser ju jättebra ut enligt mig jag skulle kunna tänka mig att ha det så i min bur ju jag har ju lite större bur hos mig (100x50x55cm)
vart bor du om du inte bor förlångt bort från mig så kan du få köpa ett 200liters akvarium åt mig för 300kr som jag gav för det (110x45x40cm bred x djup x höjd) jag bor vid norska gränsen i värmland
#5 Tyvär bor jag för långt bort, bor mellan Göteborg och Borås. Annars skulle jag gjärna köpt det.
//Frida