Fråga - Upfödare
Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.
JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.
Inte bara av möss, utan hamster, osv.
( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)

Bara en tanke, vet inte riktigt hur det funkar med musuppfödare. Men de flesta uppfödare vill ju att djuraffärer ska sluta sälja djur överhuvudtaget och bara sälja burar, tillbehör, mat osv. Jag är en av dem.
Varför inte satsa på en otroligt välsorterad djurtillbehörsaffär istället?
jag vill bara att oseriösa djuraffärer ska sluta sälja, men de som bryr sig och inte köper in djur från grossister utan från uppfödare som ekorren vill göra är ju seriös
och ska det inte finnas djur på djuraffärer så bör ni uppfödare finnas överallt och inte bara typ i stockholm, göteborg, skåne norrland etc. Har inte hittat någon här i värmland men parva i karlstad så är djuren snälla, goa och friska och de pysslar om dem
så mycket det går och gör alltid hälsoundersökningar så att de inte är sjuka

#2 Man kan ju inte kräva av en uppfödare som bor tex i Stockholm att flytta till norrland för det inte finns några uppfödare där.
Då får väl folk som bor där med intresset börja föda upp istället.
Var får parva i Karlstad sina djur ifrån då? Om de inte får från grossist så måste de ju få från uppfödare och då finns det ju uppfödare där.
jag vet inte vart de får ifrån men det enda jag vet att det är från uppfödare (har nämligen frågat)
visst kan man inte tvinga någon att flytta men ni som inte vill att djuraffärer ska ha djur bör ju tänka samma sak till köpare att vi inte ska tvinga att flytta landet runt pga att det inte finns någon uppfödare inärheten av oss
visst jag skulle kunna tänka mig att föda upp men jag har inte intresset med att få fram perfekta djur utan jag skulle typ ha en flock med honor på 6-7st som bor med en hane (mitt ex hade så när hon bodde i stockholm och de fick typ bara 2 kullar åt gången det räckte enligt den hanen)

Det jag menade var om någon vet en BRA och SERIÖS uppfödare i Helingborg trakten.
Jag undrade för jag vill vara förberädd på allt ( ex: vart jag ska beställa prudukter osv. ink Djuren).
Det var därför jag undrade..
Jag tycker att man borde få sälja djur i en affär, OM DE ÄR SERIÖSA. dvs, det JAG tänker vara ifall, om jag får tillstånd för butiken osv…
Jag har diverse djur jag föder upp, men inte i någon stor skala.
Det är ju där du har problemet, en hemma uppfödare har inte möjlighet att producera så många djur du behöver. Du behöver alltså flera uppfödare av varje djur för att du ska få ihop det.
Hälsningar Malin

Jaa, det vet jag :) ( att jag behöver mer av 1 / djur ). Det var därför jag frågade :)
Som sagt. jag föder upp lite diverse djur men är inte inriktad på något direkt.
Just nu föder jag upp sebramöss, pygmémöss, natalmöss och tammus.
Ibland hamstrar också men inte just nu.
Hälsningar Malin
Men att sälja djur i affär som en vara tycker inte jag höjer dess status. Snarare tvärt om, hur seriös uppfödaren än må vara…
/Anneli

Mitt problem som uppfödare är att när man väl har sålt till en affär, så kan man inte påverka vart djuren hamnar, och då kan man inte heller hålla koll på sin uppfödning vilket i sig är ett förödande slag för ens engna linje.

* Inlägg *
Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.
JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.
Inte bara av möss, utan hamster, osv.
( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)
P.S: Snälla, inga kommentarer om att ni inte gillar djuraffärer, det kan ni gärna ta i en annan tråd :)

Du måste förstå att det blir kommentarer, alla vi som sysslar med smådjur har ju oftast en stark önskan om att kunna få djuraffärer att sluta sälja djur, och därför är ju du med ett sådant här inlägg, ett strålande tillfälle att försöka få dig att inse varför det är så fel.
Istället skulle jag och säkert många fler vilja uppmuntra dig till att starta en djuraffär UTAN djur, dvs bara sälja mat, burar och tillbehör, det är ändå det en djuraffär tjänar på, inte på djuren. Dessutom leder det till att du kan ha mindre personal (inga djur som behöver skötas om), mindre utgifter (behöver inte ha utgifter för burar, inköp av djur, deras mat och bomaterial).
Och ovanstående leder i sin tur till att du kan ha möjlighet att hålla nere priserna vilket kommer att ge dig mer kunder.
Jag har avtal med 2 affärer i Malmö som rekommenderar mig till kunder som frågar efter råttor, i gengäld brukar jag rekommendera de affärerna när mina kunder behöver burar mm.
Om du vill satsa på en djuraffär så skulle jag rekommendera att du istället för att försöka få köpa in djur att sälja från uppfödare, (vilket kan bli svårt för det är ganska få seriösa uppfödare som vill sälja till djuraffär), hitta uppfödare som du kan skicka dina kunder till, dina kunder behöver ändå införskaffa allt annat som djuret behöver.
I Skåne överlag, finns det gott om djuraffärer både med och utan djur och jag tror inte det är den enklaste marknaden att ta sig in på.

Och jag måste lägga till en sak ang "Parva" till Ivanhoe:
Det är väldigt vanligt att djuraffärer kallar grossister från uppfödare. Så ofta som jag har frågat i en butik var djuren kmmer ifrån och fått svaret; uppfödare, ibland tom "privat uppfödare", men när man frågar vidare visar det sig att den uppfödaren heter Åkello (den största grossisten här i Skåne). OM Parva nu köper från en uppfödare så finns ju inget som hindrar att du köper direkt ifrån den uppfödaren istället?
Och har man ingen uppfödare i närheten är det oftast inte ngt större problem att hitta transport om man bara har lite tålamod:)
Hej Ekorren_Perro. Nej, jag vet ingen uppfödare i Helsingborgstrakten. Vill bara säga Lycka Till med dina planer. Och att det är bra av dig, att söka seriösa uppfödare och inte automatiskt svälja de stora grossisternas.
Det finns bra djur från djuraffärerna, och det finns bra djur från uppfödare. Det finns dåliga djur från djuraffärer, och det finns dåliga djur från uppfödare.
Ska djuraffärerna sluta sälja levande djur, så börja ge er på de oseriösa butikerna, de som tar illa hand om sina djur. Kräv hårdare regler till att börja med, gå inte på någon enstaka som verkar seriös och BRA.
Tycker jag. Fast nu blir det förstås diskussion igen, starta en ny tråd för djuraffärers-sälja-eller-inte-sälja-djur-policy istället, tycker ni inte? Frågan är inte dum i sig, bara valet av plats för frågan. Tycker jag.

jag har frågat grossist eller uppfödare och de har sagt olika uppfödare beroende på djurart, sedan har de bara 1 kull åt gången inne av alla djur inte som jag sett en del affärer har 30st av en art som dessutom inte delar på könen på parva i kd är de noga med att göra det
det är svårt att få transport från vissa uppfödare, dessutom blir det svårare om de vill träffa en innan de säljer till en speciellt om man bor säg 30-40mil bort
jag tycker som amaira att satsa på att få bort de oseriösa djuraffärena som inte tar hand om djuren eller låter dem få ha minst 1 ledig dag från folk i veckan
jag tycker att ekorren gör rätt med att han vill sälja djur från sig då jag vet att han bryr sig om djuren enormt mycket även om jag tycker att han borde öppna en där det är lite mer glest av seriösa affärer