Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 543 ggr
Kristall
0

Färgfrågor och annat...

Jag skaffade mina första möss för ett litet tag sen, två honor, och har en del frågor. (Har såklart läst på innan jag skaffade dem men alltid bra att lära sig mer ju :)

1. Vilka färger/teckningar har de? Jag som är mer insatt i kaninfärger kallar ena honan blå och andra svart tan med någon sorts teckning, men skulle vilja veta vad de egentligen kallas. ^^ (Bifogar bilder längre ner)

2. Är fodret jag ger dem ok, eller borde något läggas till/tas bort? Jag ger dem en blandning av havregryn, korngryn, vete, undulatfrön (tror jag det heter?), lite solrosfrön och andra frön, lite nötter, hirs, osötade cornflakes, valsade ärtor, hackat knäckebröd, hackat mörkt torrt bröd, osötat riscrisp, lite puffat ris, bovete, lite russin och säkert nåt till som jag glömt… Sen får de färskmat i form av t.ex. barnmat, grönsaker, mjölkprodukter och lite matrester dagligen. Ägg/kött/liknande får de några ggr i veckan.

3. Jag skulle ev. vilja skaffa en till hona som sällskap åt dem, hur gör man när man ska vänja dem vid varandra?

4. Kan jag ha en låda med torv som de får gräva i i buren? Eller dammar det för mycket? Lådan skulle bara täcka en liten del av buren då de bor i ett akvarie på ca 120x40 cm.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ena flickan, Tindra =)

Kristall
0

Tindra igen.

Kristall
0

Blue Glad

Kom på en till sak som jag skulle fråga. Blues svans är (som man ser på bilden) typ "krokig" på mitten, vad beror det på? Den var så när jag köpte henne.

amaira
0

Grattis till fina, och välskötta, möss! Kyss

Färgerna är exakt som du beskrivit dem. Till och med "någon sorts teckning" skulle jag själv säga, då jag inte vet vart den ska hänföras.

Knycken på Blues svans är en svansknyck. En del möss har såna, och det är tydligen ärftligt så man ska inte avla på dessa. Du kan inte helelr ställa ut henne (om du nu skulle vilja det) varken i standard eller i petclass, eftersom svansknyckar inte är tillåtna utan blir diskade.

axilur
0

Är det inte än väldigt mörk och fin blue?

/Anneli

Kristall
0

#4: Tack Glad

Nej, jag tänkte inte avla på dem annars heller, då de inte har stamtavla. Men tack för infon! =)