Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 618 ggr
UlrikaD
0

Mus-lag-fråga

Undrar lite över en sak. Vad jag har läst så har de flesta sina muspojkar ensamma pga att de slåss ifall de bor ihop flera.

Jag har inga muspojkar och har aldrig haft så där har jag ingen koll alls.

Men i lagen (L80) står ju så här:

"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras."

Möss borde väl vara gnagare, eller räknas de som någonting annat? Och är det då egentligen lag på att även hanar ska bo flera ihop?

Blev bara lite nyfiken.

kent
0

ja det är så att många gånga så vet dom som skriver lagen inte hur dom olika djur ska leva o  bo. dock så kan man säga att vi följa lagen eftersom man har bara en mus ensam om den slås med andra och då finns där särkilda skäl eller hur ?

ivanhoe81
0

jag hade 3 bröder som bodde ihop så det går att ha hanar ihop

ivanhoe81
0

hoppsan hamnade fel

sarae
0

Att djur inte går ihop med andra, utan slåss anses vara särskilda skäl, och då bör man snarare hålla dem ensamma än att tvinga dem sitta ihop och riskera att ha ihjäl varandra. På samma vis som att det är fullt lagligt att flytta en sjuk eller skadad individ från en grupp och hålla den ensam under tiden den tillfrisknar.

UlrikaD
0

Hade skrivit ett inlägg som inte kom med, jäkla iFokus.

Självklart förstår jag vad särskilda skäl innebär, men det måste ju också innebära att man provat att ha två ihop från början. Särskilda skäl kan ju inte gälla om man inte testat.

Det är väl ingen som tvingar två djur att bo ihop ifall de slåss, eller visar tecken på missnöje och misstrivsel? Hoppas jag inte iallafall, vilket djurslag det än gäller.

Det jag undrade lite över är om man jämför med tex dvärghamstrar som går under samma lag. Då rekommenderar man ju som uppfödare att man har två eller flera tillsammans men vid bråk så ska de ju givetvis separeras. Men man ska ju försöka ha dem tillsammans för oftast funkar det. Man hänvisar också ofta till lagen och säger att enligt den så ska de bo minst två tillsammans.

Men hur är det med hanmöss? Rekommenderas man av uppfödare att skaffa två eller säger man att det är kört redan från start?

Då borde ju lagen ändras och han-möss inte inräknas i den.

Dumt om det finns en lag om det är ett djurslag som absolut inte fungerar i par eller fler. Då borde man ju ändra på den istället.

Eller är det så att det är fullt möjligt för hanar att bo ihop men folk inte testar för att de hör om andras dåliga erfarenheter?

ivanhoe81
0

det är fullt möjligt för hanar att bo ihop om de är kullbröder (jag hade ju 3 bröder som bodde ihop utan bråk) men man ska vara beredd att dela på dem om det blir bråk eller att de försöker kastrera varandra, de mår inte alltid bra av att vara ensamma då de är flockdjur

MP160
0

#7 Som uppfödare vet man nog oftast om hanarna ur vissa linjer går ihop eller inte, så köper någon hanar ur en linje där uppfödaren vet att hanarna oftast går bra ihop så hoppas jag att dom rekomenderar att köpa två hanar men samtidigt varnar att man kanske även måste dela på dom om bråk uppstår.