Ny regel: inga möss bortskänkes!!!
Ny regel på mus-ifokus:
Inga möss får bortskänkas! Det får inte annonseras om möss som bortskänkes!
Självklart får avlivningshotad inte heller nämnas i en annons!
Bra beslut Grodan! 

Mvh Stephanie 

Inget beslut jag tog ensam egentligen, utan har fått hela 3 samtal om detta…
Kan man få en förklaring i tråden också kanske?
/Anneli
Visst, fast jag struntade i att förklara mig med flit eftersom jag tycker att det tillhör etikett, hyfs och är en självklarhet!
Håller me om att de är ett bra beslut, de som Grodan skrev ner o som vi alla har pekat på .. 
bra beslut men samtidigt så anser jag oftast att ett bra hem är viktigare än pengar
eller om man nu säg akut behöver bli av med mössen (eller andra djur) till bra hem vid säg allergi etc men såklart man kan ju alltid ta 1 kr per ben och svans ju då skänker man inte bort djuren ju
#6 Det är svårt att hitta bra hem genom att skänka bort djur… Får man inte djuren sålda, och istället bestämmer sig för att skänka bort dom, så lockar det mest bara till sig dåliga människor…

Mvh Stephanie 

Sen är det ju lite skillnad att helt enkelt inte ta betalt för ett djur. Skulle jag ge ett djur till en vän och sen när det kommer till betalningen, säga att det inte behövs. Så är det inte samma sak som att leta "köpare" genom att skänka bort mössen.

Mvh Stephanie 

#7 då förstår jag hur ni menar med att det är förbjudet att skänka bort

Tycker att det är en superbra regel, Grodan. Vet man att man kommer att ha svårt att bli av med någon mus, så en liten summa för den/dem istället för att skänka bort. Då vet man att de kommer till ett vettigt hem iallafall.
Ja, är man ute efter en mus kan man åtminstone betala ett par tior, så varför skänka? Det är väl knappast svårare o få iväg en mus gratis till ett bra hem än för 20-30 kr liksom. En symbolisk summa åtminstone, eller högre pris än ormägare köper möss för annars…
Och som alltid är värt att påpeka… Har man inte råd med ett par tior för att betala musen, så har man förmodligen inte heller råd med mat och vård…

Mvh Stephanie 

Precis!

Tack Grodan.. tycker du har rätt .. nu sa det klick hos mig..
ska göra som du säger.. och ge allt för att de ska få ett bra hem .. 
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
#14 Vad glad jag blir! 

Mvh Stephanie 

Vill inte att någon ska dö bara för någon tycker dem är äckliga.. tss.. bryr mig inte om det tar tid.. bara de får bra hem 
Mvh Caroline
Jättebra, Dressan! 

Grodan.. tack att du fick mig att tänka
.. och ni andra också 
Mvh Caroline

/Anneli
Wow!! Mkt bra regel och många många bra kommentarer! :)

bra regel Grodan!

Bra regel! =)
jaja det är bara bra:)
OT det biligaste djuren som inte borsänkes på blocket kostar 1 kr, det dyraste 12000, hihihi
12000 - vad var det för ett djur? Inga smågnagare antar jag…
en undulat eller nåt va det
Mkt bra regel!!!
#27 Jag skriver inte att det bara lockar till sig dåliga människor. Men till exempel de som letar mat till sina ormar eller liknande, letar ju efter just bortskänkes.
Självklart kan man skänka bort djur också, men man måste tänka på att kolla upp vem personen är då… Det är ju inte själva pengarna och värdet på djuret som är grejen, utan att orden "gratis" och "bortskänkes" lockar till sig oseriösa köpare.
Fast sen vill jag också påpeka att om man vill ha ett djur gratis, eftersom man inte har råd att betala för det, så undrar jag hur man då ska ha råd med mat och veterinär m.m.?

Mvh Stephanie 

Det har du rätt i,Men det kanske just är för tillfället att man inte har så mkt pengar,,men men det går att dividera hur mkt som helst om just det..
Mvh Elin
Vad stod det i #27 först? Jag kan inte läsa historiken…
att ja tyckte det va fel av henne att skriva att folk som inte har pengar är dåliga människor,,men men som sagt ja tänker inte dividera om det mer..man kan se det från så många olika sidor..men samtidigt har ju jag rätt till min åsikt och hon har rätt till sin..vet inte varför den andra historiken försvann,,

Varför är det så svårt att förstå problemet med att har man inte råd att lägga 100 kr på sin nya mus, har man inte heller råd att ta djuret till veterinär. Men man är väl ingen dålig människa för att man inte har råd? Det enda man vill ha fram är att spara ihop en buffert FÖRSt och köp dina djur sedan. Musen du köper kanske blir akut sjuk dagen efter du köper den eller skadar sig, vad gör man då?
Ska man ha djur, ska man ha en buffert innan.
#31 Sen har jag ju aldrig sagt att folk som inte har pengar är dåliga människor. Det är bara du som har läst in det själv.

Mvh Stephanie 

Det räcker nu! Diskussionerna är fruktlösa!
Folk får ha olika uppfattning, bara gilla läget.
Jag vill dock inte att några möss skänkes bort på mus-ifokus!

Tagit bort ett inlägg som hänvisade till en annons där möss bortskänkes. Snälla respektera att inga annonser där möss bortskänkes ska skrivas, länkas till här på musifokus då ett ställningstagande mot att skänka bort möss har gjorts.
" Men till exempel de som letar mat till sina ormar eller liknande, letar ju efter just bortskänkes. "
Dom jag känner med orm köper sin ormmat - i zoo-affärer.
Det handlar inte om att tycka utan att racka ner på hela grupper av människor.Det förstår jag att man reagerar på.
Bra beslut. Tycker iförsig inte några djur ska bortskänkas.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida