Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 722 ggr
amaira
0

Till "dig" - att välja på.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag visar bilderna såhär, för det är enklast så, även fast det är en "lite privat" bildvisning. Ni får alla njuta av lite söta musbilder Skrattande Kyss

Här är ett gäng.

Livia är blå/tan. Blek tanfärg, både för att blågenen bleker tanfärg, och för att hon inte är färgavlad. Hon säljes ihop med Nosa eller Nelly. Nippertippa är min (och givetvis bäst i kullen).

Livia är söt, gullig, lite engelsktypigt nervig. Utseendemässigt har hon för smalt/snipigt  huvud/ansikte (om man nu skulle ställa ut henne i standard), annars är hon okej.

Hon är inte en av mina "människorälskande" möss, jag har ingen sådan till salu nu. Hon kommer inte frivilligt upp i handen som det är nu, men väl uppe i handen är hon helt okej.

Hon är en "okej" mus, men jag har som sagt ingen mus  som har "liten-hund-anlag", vilket är vad jag vill ha hos mina möss.

amaira
0

Nelly är räddast av dem alla.

Nu föder ju jag upp temperaments-möss, så när jag skriver "rädda", så menar jag inte "vettskrämda" eller svårhanterliga eller något sådant.

Jag har bara höga krav, och mina möss ska gilla MIG, de ska gilla människor och gilla att vara med människor, de ska KOMMA när de märker att jag kommer in i rummet.

Försöker de gömma sig när jag kommer, är de rädda, oavsett hur de sedan beter sig i min hand.

Nelly är cinnamon, dvs chocolate-agouti och född 22 november. Livia är född den 14 nobember.

Här är Nelly, och Livia till höger.

amaira
0

Här är Livia omgiven av Nippertippa och Nosa.

Livia säljes ihop med Nosa, Nelly, eller Kavaletti och/eller Kaya (se nedan)

Nosa är lite bättre än Nelly. Nippertippa lite bättre ändå (fast inte "perfekt" så som jag vill) och henne behåller jag tills vidare i alla fall.

amaira
0

Av Kaya och Kavaletti är Kaya klart trevligast, en härlig tjej. Dock har hon en liten "defekt". Hon har "krulliga och lite korta morrhår. Utan att på något vis ha lockig päls.

Det är en recessiv mutation som jag fått in, och det finns verkligen ingen anledning alls att spara på den. Mössen behöver sina morrhår, det är deras "ögon" många gånger. Så hon bör inte avlas på.

Dessutom håller Kaya på att bli en tjock dam.

Kavaletti har fina morrhår som är helt okej. Och hon håller ett bra hull, utan problem. Men hon är lite räddare, lite blygare.

Littlem
0

Tyckte Livia var himla söt även om nu är lite "blek" färg standardmässigt sett :)

amaira
0

Javisst, Livia är gullig! Skrattande

amaira
0

De jag har visat här nu, kan du blanda och välja som du vill ibland.

Jag har några till att välja bland, men inte ihop med Livia. De är lite yngre, och jag återkommer lite senare med dem, måste gå ifrån ett tag nu.

amaira
0

En bild till på Nelly hade jag ju.

amaira
0

Sedan har jag 5 små knappt tre veckors ungar efter Haha (se andra tråden om Haha). De är lite olika argente-varianter, vilka vet jag inte riktigt än, de beöver bli lite äldre för att jag ska se säkert.

De är födda 17 december, efter Haha - Kaspar-Björn (bror till Kavaletti och Kaya). Haha är ävn mamma till Kaspar och syrrorna. Så de här småungarna är inavlade, en mor-son-parning.

Parningen är genomtänkt med syfte, och verkar slå ganska bra igenom. Nöjd med ungarna med andra ord.

Men som i alla kullar, är mössen olika till temperament, blyghet, rädsla, osv. Den här i min hand är en tuff men vänlig liten rackare, som jag kommer att behålla.

De är ganska (men inte helt) lika i färgerna (vid första ögonkastet).

amaira
0

Färgerna är argente, champagne-argente, och eventuellt någon blue-argente. Tre honor och två hanar. Två av honorna kan du välja en eller båda av. Vill du ha en av dem, väljer jag ut den bästa åt dig.

amaira
0

De två hanarna är inte till salu. En är min och en är tingad redan.

Här är den räddaste honan. Hon sitter såhär, alldeles still, för hon tycker det är för läbbigt att röra sig, det kan hända något farligt om hon bara så mycket som andas, haha - förlåt lilla mus.

amaira
0

Sedan har jag de här tre små dammtussarna.

En ska jag ha kvar själv, sedan är det samma sak här, vill du ha en av dem, väljer jag den bästa åt dig.

Här kan du blanda mellan dessa och de små ovan. Jag säljer inte en äldre och en liten ihop, när de inte är vana att gå ihop från början. Inte när de är såhär små (även fast de hinner bli ett par veckor äldre innan de ska resa ut i stora världen)

amaira
0

En närbild.

Dessa är födda 11 dec och efter Hörru - Kompis-Björn, båda agouti.

amaira
0

De är lite blyga de här också.

Såhär ser mamma Hörru ut. Hon är en otroligt fin och trevlig musdam, kullsyster till Haha. Mina H-damer tycker jag oerhört mycket om, de är jättebra, tama, trevliga och fina möss.

Det är möjligt att Hörrus småtjejer också får den här röda lystern i sin färg, när de blir lite äldre. Rött hos möss brukar djupna med åldern i sin färgnyans.

MP160
0

Gud, så hiimla fina små damer amaira! Kyss

amaira
0

Tack Maria! Ja, de är ena riktiga gullnosar Kyss mina små hjärtan Skrattande.

Grodan
0

Blue Tan… Evelyn i norrland behöver ju snälla, friska o rara sådana till sin Blue Tan avel… Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Hej Grodan! Jag vet, jag har bra kontakt med Evelyn.

Den här blå-musen har sin färg från hennes avkommor. Men hon är ingenting för Evelyn, då skulle hon dra ner på sin kvalitet, istället för upp.

Evelyn behöver få in orädda möss, samt inte blåfärg som kommit till i chocolate-avel. Evelyn har dessutom möss med ett otroligt vackert huvud, med bra bredd. Livia passar helt enkelt inte in i Evelyns avel på något enda vis. Hade Livia gjort, skulle hon redan "vara på väg" dit, haha! Skrattande

amaira
0

Ja, kan inte låta bli att påpeka lite extra… de här musungarna är alltså 20 dagar på fotot, i allra värsta "popcornåldern" Skrattande.

Jag har inga popcornungar, tycker det är urjobbigt om de bara skvätter runt och inte går att hantera.

Här sitter de antingen stilla, går runt litegrann, eller som den raraste, kommer upp i min hand (mest för att jag ska ta hem henne igen).

I buren, på hemmaplan alltså, är det mera kvicksilver i dem, men de hoppar aldrig någonsin ur handen på mig.