Vilka färger?
Är det agouti och Blue?
Pm:a mig gärna, och ta sedan bort hela inlägget.
du måste länka till sidan också
japp det är blue och agouti, färgavlade av en mycket duktig tjej
vilka underbara färger!! 
Ok, länk till sidan.Hittade bilderna här.
Tycker att det finns många vackra färger på möss, skulle nog få svår beslutsångest om jag valde att skaffa några, tycker ju även att Tan och Fox är så läckert. PEW är ju oxå en favorit. De fläckiga har ju sin charm, ja svårt val.. Men jag antar att svensktypade inte finns i lika många färger?
Beslutar jag mig för att skaffa några skall de endast användas till sällskap, kan även hända att jag skulle kunna tänka mig 2 honor som är pensionerade från aveln i så fall, för att se om möss är ett djur som passar mig. Dock älskar jag att bygga "landskap" till mina hamstrar, så det är säkert lika kul med möss
Tycker dessutom om att bygga egna träsaker till djuren.
Något speciellt träslag man ska använda sig av?
Snacka om att hon kan avla fram fina färger. Man tappar nästan hakan när jag kollade på mössen på den där sidan. SÅÅ Vackra de är!! 

Ah just… det är inte vanlig blue utan extreme non-agouti blue!!!
Vackra möss… ja då förstår ni varför jag gärna åker t Polen och dömer möss… de hämtar jämt skönheter från Tyskland och Holland.
Så härligt djup i färgerna. =)
//Lina
Sån här färgsättning hadejag inte sett innan. Den gilla jag verkligen!
http://www.saskia1982.com/zilvervosmuizen.htm
Hon hade onekligen vackra djur :)
Vackra ja, onekligen. Men är dom lika trevliga som vackra?
Hälsningar Malin

#15 Nån av agoutina saknar morrhår, så någon av burkamraterna har ett stereotypt beteende i alla fall.
Dock kan snygga möss vara jättetrevliga oxå, om man avlar på temperament samtidigt som att följa standarden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det var inte ett konstaterande, det var en fråga. Där av frågetecknet efter. ;)
Hälsningar Malin
Jag vet inte hur Saskias djur är, jag har aldrig köpt möss från henne. De enda riktigt trevliga djuren jag haft är från Tyskland och Polen - de har även varit friska och haft bra livslängd.
Mina holländare från Henry van Raaij var oerhört snygga men saknade en hel del i temperament och främst hälsa. Möss från Finland har haft mkt bra temperament, men däremot hälsobiten är förskräcklig. Jag kommer aldrig mer att köpa möss från Finland!
Det här med "temperament" är ju en intressant frågeställning.
Vad menar vi egentligen när vi säger "temperament"?
Själv saknar jag numera helt intresse att köpa finska möss, just på grund av temperamentet. Hälsoproblem har jag inte märkt något av.
Å andra sidan har jag bara köpt två möss direkt från Finland, och resterande är sådana jag sett, träffat, och köpt avkommor efter.
De jag sett, och de direkta avkommor jag kommit ikontakt med, imponerar inte i tre sekunder, tvärtom. Jag vill inte ha dem.
Detsamma gäller nog de vackra mössen som visas upp här…
Extreme non-agouti, som dessa extreme blue, eller extreme black som jag också sett, har ju en sådan färg så man kan falla ner död! Ljuvlig!! Läcker!!
Men jag envisas med att säga, att om jag vill ha djur för att "titta på" (alltså, utan att bry mig om deras mående med oss!!) tycker jag man ska börja samla porslinsdjur, eller lurviga mjuka gosedjur.
*Tjurig* 
När det gäller just de här mössen, kan jag inte säga att de "mår dåligt", tvärtom. De ser lugna och nyfikna och behagfulla ut.
Nu kan man ju inte se allt utifrån foton. Men ofta ser man mycket!!
Många möss som visas upp som "Ohh så söta, vill ha!" visar en rädd mus som inte är bekväm med situationen - och ingen ser det…
En mus ska vara GLAD!
En mus ska vara lycklig när den får komma ut, komma till MIG, när den får utforska. Den ska GILLA läget!!
En mus anses "snäll" när den sitter still i handen, och ännu mer om man får undersöka den, klia den, klappa den. Och tänk den mus som man får göra som man vill med! Oooh så snäll den är!
Elelr som jag hörde en gång (och såg): "Nej, han vill inte att jag klappar, joo, nuu är det okej, nuuu gilalr han det!"
Men det var inte alls okej för musen, den må "blunda" och sitta still hur mycket som helst medan den blev kliad på sidan av kinderna och bakom öronen.
Han "gick med på det"! Han "gav sig". Han "gav upp".
Djur har ett SPRÅK!! De UTTRYCKER något! Det här kan man lära sig, om man utgår från djuret, inte från sig själv…
Jag tror att det enbart är i Sverige som vi har uppfödare som utgår från temperamentet i första hand. Och häla.
De riktigt vackra mössen får man förstås om man prioriterar färg och skönhet först av allt. Men, man får också problem, eller snarare, MÖSSEN får problem!!
Jag dömde ju i petclass i höstas. Det var visst 63 möss jag dömde, tror jag. Jag måste säga, en gång till, att det var HELT FANTASTISKA MÖSS som jag fick äran att träffa, rent temperamentsmässigt.
Vi har BRA möss i Sverige!! Och det ska vi vara stolta över!
Och - tycker jag - vara medvetna om, och se till att vi aldrig "tappar taget" om vår egen "den svenska modellen" med temperament och hälsa och mående som grundpelare.

En sak till. Det jag inte gillar med de finska mössen, är deras rädsla. Snälla är de, där finns inget att klaga över.
Men en rädd mus, som aldrig kommer till insikt om att människor kan vara något som är KUL … bryr jag mig inte om hur "hanterbara" de än kan vara…
Det är bara sorgligt…
Jo, vi bedömer ju olika, men jag vill inte bli helt dissad då jag säger att de Finska möss jag köpt haft ljuvligt temperament. Även Polska möss har varit underbara. Mina extreme non-agouti var också väldigt trevliga, dock hade de inte hälsan… (inga av dessa djur har/hade importer från England i närmare släktled)
Engelskimporterade möss däremot och djur efter Engelska importer är tyvärr inte temperamentsavlade för fem öre, då där kan man ha otur.
Men visst är det sant att vi har bra temperament på våra djur i Sverige. Det är ju något som vi jobbat hårt med och för. Vi har propsat på att temperament går före allt. Jag har noll tolerans med djur som, enligt min bedömning, har dåligt temperament. I mus-sverige är detta helt accepterat, men inom andra djurarter inte…
Säger du Grodan att dina finska möss haft bra temperament, så har de förstås det!!! Menar inte att "dissa dig". Vi har bara olika erfarenheter. Och kanske beroende på att man som uppfödare inte säljer sina bästa möss … än mindre till någon man inte känner. Du känner ju flera uppfödare från finland, gör du inte?
#24 jo, jag har hämtat möss från många olika uppfödare i Finland. Faktiskt tenderar de med lite mindre uppfödning ha riktigt trevliga djur. Och Sanders - hennes djur är underbara, både möss och råttor!
Men nu kommer inga finska möss hem till mig mer! De är bara för sjuka.