Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 682 ggr
[MissDiss]
0

Möss - Lukter?

Hejsan! Jag hade ett par möss förut, två killar, som mamma gav bort till en kompis som har möss, för att de luktar så mycket.

Jag vill jätte gärna ha möss, finns det någon mus som inte luktar så mycket? Eller finns det något knep att hålla lukten borta?

Man städe i princip hela tiden hos dem och så fort man satt tillbaka dem så luktade det igen.. "/

Tallullah
0

Killar luktar lite mer än tjejer,men tycker inte dom luktar illa…

vad använda du før bottenmatrial?

Annars är ju natalmøss å rekna som luktfria,fast alla djur har sin egen doft el lukt..

[MissDiss]
0

Vart kan man läsa på om nataler? :)

Grodan
0

Jo, möss luktar, men det går att minimera lukten genom att

• ha ett superbra bottenmaterial
  • ställa en liten toalåda i hörnet där de kissar och städa ur den ofta (läs amairas tips i en tråd om öppna burar - minns ej vad den heter… fråga om öppna burar kanske??)
  • ha ett akvarium/terrarium istället för gallerbur - då sprids inte lukten lika mkt
  • inte ha "fasta" möbler och leksaker utan kartonger och sådant som du slänger vid varje burstädning (de flesta material suger åt sig lukt och det är då de som luktar även hur mkt du än städar)

finns säkert flera tips, men dessa fanns direkt i min lilla skalle just nu på en gång

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[MissDiss]
0

Åh tack Grodan :)

Grodan
0

Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Och så kommer jag, och säger detsamma som jag alltid har gjort. Skrattande

Hanar luktar (oavsett vad man gör eller hur man har dem, de "ska" lukta, det är deras kommunikationssätt).

Honor luktar inte. Ska man ha möss som husdjur, och inte vill ha lukt med på köpet, skaffar man honor.

Har man anlag för allergi, provar man inte med hanar.

[MissDiss]
0

Okej, tack :)

enbartmalin
0

Natalmöss är inte samma sak som vanliga möss. Natalmöss har en tendens att vara agressiva och är svåra att få hanterbara.

Hälsningar Malin

amaira
0

Men, MissDiss! Nu minns jag dig!

Det är ju inte sant som du skriver här, att din mamma gav bort de två hanarna till en kompis. Du skrev annorlunda i dina förra inlägg!!

De slogs, de dödade varandra. Sedan dog bara en, och den andra blev avlivad för att den var så skadad - eller hur var det?

Sedan hade du skaffat honor som det gick lika illa med… Det hela slutade med att du inte tyckte om möss och inte ville ha några. Ska du ha möss nu igen?

Om du ska det, börja med att TA VÄL HAND OM DEM, vara väl förberedd, väl påläst, skaffa dig kunskap, och planera KLOKT och verklighetsbaserat inför framtiden.

Lycka till. Skrattande

[MissDiss]
0

#9 Nej de blev förflyttade hem till mammas kompis. Ja honorna gick det illa för. Den honan blev aggressiv mot mig också så hon blev avlivad.