Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 722 ggr
[Hamster95]
0

Lite frågor igen

Jag velar mellan möss, gerbiler och guldhamsterhona till nästa djurköp.

Vad är en bra musbur? Vad ska man ha för saker i för att de ska trivas, burtyp osv. ? Jag har en 70 cm Duna nu, tror ni den funkar?

Hur många möss bör man ha? Vill ha honor isåfall.

Jag vill ha ett lättskött och socialt djur men som samtidigt kan "leva sitt eget liv" i buren och inte är beroende av 110 % uppmärksamhet hela tiden.

[MissDiss]
0

Satsa på hamster då. Skaffa  inte ett djur innan du tänkt igenom det till 110%

[Hamster95]
0

Jag har ju tid att tänka men Totte tex. ( hamster) är ju beroende av 110 % uppmärksamhet hela tiden och det är ju ett sånt djur jag helst inte vill ha. Jag kommer absolut att ge dem uppmärksamhet men inte 24/7

[MissDiss]
0

Guldhamstrar ska inte behöva uppmärksamhet. Dvärgar är nog ännu mer självständiga. Plus att du ska ha två då och då sysselsätter de varandra.

[Hamster95]
0

Sen är jag ju sugen på ett nytt djurslag också, igentligen står det väl mellan möss och gerbiler

[MissDiss]
0

Jag tror nog mest på gerbiler i sådana fall.

Charlie2006
0

Skulle satsa på hamster isåfall, mina hamstrar kräver oxå uppmärksamhet men dom håller sig lika tamma oavsätt om jag tar upp dom varje dag eller var 3 dag, och är lättskötta, samt luktar inget imott vad en mus gör Flört.

Akvarium, terrarium eller duna är bra burar, den storleken funkar bra. Minst 2 honor, om du skulle välja hanar så måste du vara beräd på att kanske behöva sära på dom.

Möss är väll inte beroende till 100 av sin ägare, men därimot är kosten/basfodret en väldigt viktig del och du måste läsa på om den (den man köper i ex djuraffären är inget bra).

Ja du pinnar att klättra och gnaga på, olika våningar, toarullar, hängmattor, stora stenar?, något hus oxå, m.m..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ivanhoe81
0

ta bort gerbiler för de passar inte i dunor enligt mig (går inte ha ett tjockt lager med spån i dem, mellan 15-20cm tjockt lager)

mina möss är ju självständiga (även om de gärna går och klättrar på mig) även om de andra arterna är mer självständiga än möss

har möss bara tillräckligt med leksaker och föda så kan man titta till dem när man kan

Pimu
0

Jag tycker .. av dina djurval, så ska du nog sattsa på något annan än de du nämnt, isåfall natal möss eller pygmé möss ..
(de ska "som jag förstått" inte behöva så mkt omvårdnad)