Träsaker
Hur rengör ni träsakerna till mössen? Undrar om det finns något man kan göra för att förlänga livslängden på dem, för det är så tråkigt när man måste kasta dem. Mössen tycker dessutom mer om träsakerna än saker i t.ex. plast har jag märkt.
Mvh Therese

Det finns tex kistor, tunnor och lite annat som är av trä och då med hål i så att mössen kan leka med dem som att gå in igenom dem och upp på dem. De är faktiskt långlivade. Den ena träleksaken har jag säkert haft i ca 2 år och ändå tvättat den flera gånger om. Annars har jag mindre trädgrenar/kvistar som är ca 1-1,5 cm tjocka för att mina möss ska få kunna gnaga bort bland annat barken och annat..
Jag tvättar mina träsaker me vatten:) Inte hela tiden.. men några gånger i månaden.

Vissa av mina träsaker tvättar jag varje vecka pga det kan vara hus och de pinkar i det för fullt. annars 2 ggr/månad.
Ok, det låter bra. Är det skillnad från material till material? Har sett saker som är gjorda i lite grövre trä och annat som är väldigt tunt.

Ja, jag har i olika tjocklekar och träslag. Om man ser till "trästockar" som man kan köpa i en del zoo-butiker, är lite olika beroende på vilket träslag de är av. Just nu har jag 2 olika, 1 gammalt i björk och 1 nytt som är av något annat träslag. Björkstocken är tyngre än det andra och mer hållbart. Det är hål rakt igenom på längden och 3 hål på andra hållet, om man säger genom kortsidan men ändå inte.
Mina träkistor och tunnor är av ett hårdare materiel än tex trähusen.

#0 Jag spolar oftast av mina trä saker som mössen har i hett hett vatten, men då o då så tar jag lite Yes diskmedel eller grösåpa utspätt med vatten o duschat lätt på dom värst nerkissade ställena - låter stå en liten stund o sen så sköljer jag av i hett vatten länge. Har fungerat väldigt bra för mig.
Jag kör med grön såpa för det mesta. Men undviker träsaker så gott jag kan och slänger dem såfort de inte går att få rena eller är väldigt gnagda på.