Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 2029 ggr
MrMe
0

Insekter

Hej! Brukar ni mata era sällskapsmöss med insekter, typ mjölmaskar eller kackelackor?

Binajis
0

Jag gjorde något hemskt i somras. Hittade en 4 cm lång, tjock larv när jag plockade gräs till marsvinen. Min första tanke var att låta den vara men plötsligt tränger hornen i pannan fram och jag ändrar mig… mössens lunch! Till saken hör att jag inte hade någon aning om den kanske var giftig för musmagar eller liknande. Hade inte en tanke på det!

Hursomhelst. Lägger ner den i buren och Ziba kommer fram för att se vad matte håller på med. SWISH! Så har hon grabbat tag i larven och dragit in den i ett av husen. Så fort hon la nosen på den bet hon tag i den! Helsjukt. Tyckte så synd om larven som var påväg att bli uppäten levande, mer eller mindre, så jag tog tillbaka den och högg av dens huvud. Sen fick Ziba kalasa igen… resten av gänget högg in de med.

Anyway… mössen gillade larven, uppenbarligen. Har inte provat igen, men har funderat på att köpa mjölmaskar. Så jag undrar väl också om det går att ge dom det :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

BMEXX
0

Borde ju funka.. det är ju inte direkt så att de får basfoder m.m ute i det vilda så det är väl sånt de lever på plus annat.

#1 en kompis hamster smaskade lite på sin syrsa eller mjölmask (kom inte i håg vad de var) och stoppade sedan in den i kindpåsen medan den sprattlade ett bra tag till;) evil!

// Pabblo

Binajis
0

#2 Nej, precis. Så är det ju, men kanske finns det vissa larver (detta var en fjärilslarv) som inte är ätliga… kom jag och tänka på efter, var lite nojig några dagar. Men mössen verkade väldigt nöjda :D

That's just gross :P Stackars larv, vilket öde. Eller så var det varmt och mysigt Obestämd

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

MoaL
0

Jag brukar mata min kvarvarande mus med mjölmask då och då. Han tycker att det är mumma, men man får se till att han inte tappar någon larv eller liknande, för mjölmask vill man inte ha lösa i hemmet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Littlem
0

Jag ger mian möss mjölmaskar (eftersom jag har det hemmao matar ödlorna med). Fast det är bara den ena som äter, och hon tycker det är godis!  Sitter och snaskar på den som en slickepinne :P

Dressan
0

haha.. :P.. skulle aldrig klara av att ge mina möss insekter  usch..^^ sen se dem äta det xD.. tror jag skulle dö ;P

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

kent
0

mina pygmemöss får mjölmask, dom älskar det.Skrattande

amaira
0

Om mössen äter mjölmask, behöver de antagligen mer protein. Varför inte ge dem lite mer kött emellanåt?

Om någon sedan vill ge dem mask och larver, så varsågod (så länge det inte är giftiga eller skadliga varianter, det finns sådana).

Men medan ni diskuterar frågan Flört, så ge dem lite kött, eftersom de verkar behöva det.  Skrattande

Stephanie
0

Mina råttor fick mjölmask då och då - en delikatess! Man kunde riktigt se hur vilddjuren i dem kom fram Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Binajis
0

#8 Men kan man inte använda mjölmaskar som deras lilla proteinkälla då? :)

Stephanie
0

#8 Varför skulle de behöva mer protein bara för att de äter mjölmask? Obestämd

Tallullah
0

Jag har alltid mjølmaskar som jag ger til mina møss och hamstrar…

Både pygmemøss och gerbiler tycker om dom med…

Køper man ett hekto mjølmaskar i zooaffären så har man MYCKET godis til djuren…jag ger dom även till mina høns och dom ÄLSKAR detSkrattande

MrMe
0

okej, då vet jag hur några av er gör.. tack!

MP160
0

Men åh, nu vart jag liten sugen på att prova ge mina redan ganska vilda djur lite snuskiga mjölisar Skrattande

MrMe
0

#14 Ja, gör det..

Kan passa på och fråga angående vatten i buren också. Är kanske lite dum men är det nödvändigt att ha en vattenflaska eller räcker det med bara en vattenskål?

Tallullah
0

Om du använder vattenskål,så sett den lite høgt opp i buren…på en tegelsten el nåt,så det inte kommer bottenmatrial i vattnet…

amaira
0

#15 Vattenskål räcker utmärkt, om det är så du vill ha det. Skål eller flaska, det är du som väljer.

Var bara observanta på, att möss som bara druckit ur skål tidigare, kanske - om någon har otur - inte först hittar/fattar flaskan! Så kolla att musen verkligen får vatten! Prova gärna att ha båda delarna, tills man tydligt sett musen dricka ur flaskan.

Precis som Tallullah säger, funkar skål bra om det står upphöjt från bottenströet på något vis.

#11. Stephanie. Insekter, och deras "maskar" och larver, ÄR proteiner. Och åtminstone mina möss äter vad de behöver.

Kastar de sig över kött när de får det, behöver de proteiner. Har de fått proteiner så det räcker, bryr de sig inte så mycket när jag ger dem kött (eller annat proteinrikt som t.ex. mjölmask är).

Kastar de sig över fett när jag ger dem, behöver de mer fett. Kastar de sig över ärtorna, behöver de troligtvis mer b-vitaminer eller annt som finns i just ärtorna.

Har jag en bra sammansatt grundkost, är de inte särskilt intresserade av allt "extra" som jag sätter in åt dem.

Jag vet inte, det är bara min erfarenhet, det är så mina möss funkar.

amaira
0

Mina möss får t.ex. fett!!

Jag smörjer springhjulen med linfröolja. En del börjar ibland omedelbart slicka i sig oljan. Då låter jag dem "äta" det de vill ha! Vid sidan om, direkt från en sked eller något.

Med jämna mellanrum får de till och med smaka av mina Omega-3-6-kapslar! De äter vad de vill ha, sedan struntar dom i det! Några (oftast) vill inte ha alls, eller bara några slickar.

Men ibland blir mina "extra-kollar" med olika näringsämnen, extra uppskattat. Och det är honor med ungar.

Hanarna bryr sig över huvud taget inte! Ytterst ytterst sällan, men de har inte heller honornas behov av att bygga upp ett näringsförråd som ska funka även för fortplantning i deras kroppar.

Mina möss får proteiner, i grundkosten, i form av ett bra "hundpellets". Honor med ungar äter mycket av dem, de andra bara litegrann. När jag provar att ge dem kött (t.ex. kycklig - utan kryddor) bryr de sig inte längre.

När jag inte hade "proteinpelletsen" i mitt grundfoder, kastade de sig över köttet när de fick.

Liksom de älskade avokado, men inte bryr sig särskilt numera. Inte heller ärtor, eller lax, är speciellt eftertraktat.

När det är på det viset, inbillar jag mig att mössen själva vet vad de behöver. Och har jag lyckats få ihop en foderstat som funkar såhär, så tror jag att den är bra.

Feta möss? Magra möss?

Ja, det kan vara ett dilemma. Jag har ett fåtal som lägger på hullet. Liksom ett fåtal som aldrig vill lägga på hullet ordentligt. Till stor de tror jag det är genetiskt.

De möss som vill bli feta, får jag förstås tänka efter dubbelt vad jag ger dem.

Mina burar är stora, mina möss är livliga. Jag måste vara noga med att de får vad de behöver och i tillräcklig mängd! Just nu har flertalet ett bra hull.

De som vill blir för magra och de som tenderar att snabbt bli för tjocka, tar jag direkt ur aveln.

Stephanie
0

Ok, då förstår jag vad du menar, tror jag… Tungan ute Du menar att om de kastar sig över någon mat, så är det något de behöver extra mycket? Så kastar de sig över larver (vilket jag vet är proteiner) är det för att de behöver mer proteiner.

Men jag tror fortfarande att djur kan tycka att vissa saker är extra gott och därför "kastar" sig över vissa saker. Mina hundar skulle aldrig tacka nej till korv oavsett om de behöver proteiner eller inte.

Dessutom tror jag inte att det nödvändigtvis gäller samma sak med levande larver. I alla fall mina råttor fick fram ett riktigt jaktbeteende så fort de kände lukten av dessa larver, och det tror jag inte nödvändigtvis var pga att de behövde proteinet.

amaira
0

Nej, jag vet ju inte. Jag pratar enbart utifrån mina egna möss. Och jag pratar varken hundar eller råttor. Jag pratar möss. Har möss ett jaktbehov till exempel?

Och så pratar jag utifrån tillgång till ett sunt förnuft. Känner man sitt djur, så ser man ju efter ett tag, vad detta "att kasta sig över" beror på.

Det jag har sett, är ju just detta att det som ena gången kastas över, ratas en annan gång, när förutsättningarna varit annorlunda vad gäller just den näringsmässiga biten.

Inte heller en häst skulle jag låta välja fritt själv vad den skulle äta, för då skulle jag antagligen bli av med den i ett kolikanfall eller fånganfall. Flört En havrebinge eller ett klöverfält - mums, vem bryr sig om näringsbehov. *raaap* Skrattande

BMEXX
0

Hehe tror att det kan var lite båda två dock har jag aldrig haft nå möss så kanske inte kan säga nå själv, men som vi människor så känner vi vad vi har brist på och blir mer sugen på det och hos musen kanske det är lite mer intesivt om man tänker på hur de lever i det vilda. Men sedan kan ju de ha sina favoriter med som de äter fast de egentlign inte ahr nå brist på det. Ungefär som vi som tycker att det är extremt gott med choklad fast vi knappast behöver mer fett och socker.

// Pabblo

BMEXX
0

Okej godis kanske var dåligt exempel ;P men ja ni fattar hoppas jag

// Pabblo

Binajis
0

Förstår hur du menar amaira, men jag tror som Stephanie att de kan gilla vissa saker extra mycket. Mina får kött och ägg flera dagar i veckan, andra dagar får de qourn och dessutom ger jag dom bra kattmat då och då. Kan inte tänka mig att de har proteinbrist Obestämd Och som sagt, istället för att ge dom matrester kan man väl lika bra köpa och ge mjölmaskar…? Glad

MrMe
0

#23 Och att ha en mjölmaskodling är otroligt lätt också!

Binajis
0

#24 Jasså, är det?

amaira
0

Jo, det låter logiskt, att vissa saker är godare än andra. Och Binajis, dina möss verkar gilla mjölmaskar.

Då har du något att använda som belöning, om du skulle vilja träna dem på något vis! Kyss 

Mina möss älskar alltid nate (våtarv) när de får det. Alla. Alltid. Så visst har de favoritmat också.

Och så behöver man ju vara observant med fodret, så de inte bara äter upp sånt de gillar (solrosfröna till exempel, om de skulle ges fri tillgång på sånt). Sen är det nog också olika på olika möss.

Ska prova med mjölmaskar till mina möss också, när det passar sig. Skrattande

imsuchadiva
0

Ni som matar med larver/insekter, du har ni död på dem innan?

Tallullah
0

Nej…dom är levande…jag ger mina hamstrar maskarna i sandbadet,,,och där sitter dom och mumsar i sig ena etter den andra…även billerna tycker dom om…Jag tror både hamstrar OCH møss mår gott av mjølmaskar…det är naturlig føda åt dom…

MP160
0

läste nån historia om när någon gav sina råttor nån form av mask eller larv, kommer inte ihåg vilken sort, dom gavs levade och nån mask hade sedan gnagt sig ut ur en råttas mage, sånna kunde tydligen gnaga sig ut ur en orm eller ödla också om dom inte dödades innan. Låter ju rätt knäppt, men jg vet ju inget om sånt. Sant eller falskt och vilken sorts mask/larv kan det röra sig om om det är sant? :s

Vattnadal
0

Zoophobaslarven har rediga käkar. Om den sväljs hel, som tex grodor gör, så kan den hinna tugga i buken på den som svalde. Fast de drunknar å andra sidan röätt snabbt i magsyrorna.

Ödlor som tuggar maten har inga problem. En mus eller råtta sväljer ju inte en nästan lillfingerstor larv hel. Ingen fara, om man nu vill ge sina mössen utmaning att jaga alltså.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MP160
0

#30 fasen var läskigt, var rättså övertygad om att det bara var påhitt att den kunde tugga igenom!

Tallullah
0

Råttor,møss och hamstrar sväljer inte levande byte…dom tar små biter och tygger i sig…zorphobas och mjølmaskar är døda när dom hamnar i magen…

MoaL
0

Mjölmask och zophobas innehåller inte sådär jättemycket protein, utan innehåller snarast mest fett. Sedan är det som alltid med insekter, det de äter, innehåller de också. Som syrsor till exempel, de kan leva länge på bara vatten, men då innehåller de i princip bara vatten också. Näringsinnehållet är i botten. Syrsor ska matas med grönsaker och frukt, samt fiskmat (för proteinets skull, annars börjar de äta upp varandra). Zophobas och mjölmask ska också matas med så näringsrik föda som möjligt för att såklart i sin tur innehålla så mycket som möjligt för det djur som äter upp dem. Annars är det ganska mycket plus minus lika med noll. Särskilt om man har dem som foder till ett djur som lever på syrsor, till exempel spindlar och många olika ödlor. Dock ska man inte ge så mycket zophobas och mjölmask till ödlor, för jag har för mig att "skalet" på larverna hindrar eller försbårar upptaget av kalcium för ödlan..

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Helena1978
0

Har inga möss men ger min dvärghamster frystorkade mjölmaskar, då han vägrar äta kattmat eller kokt kyckling etc. Kokt kyckling är guldhamstrarnas favorit härhemma.