Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1091 ggr
BMEXX
0

Nybörjar frågor

Hej har länge velat på vad som ska bli nästa djurköp men så kollade jag lite här och vart störtkär! Men har några frågor:

1, Hur är deras dygnsrytm?

2, Är de gallerbitare?

3, Är de rastlös/"springiga" när man har dem uppe (vet att de är olika från individer men på ett ungefär)

4, Finns det någon runt hälsingland/sthlm/sundsvall som ska eller har en kull?

5, På ett ungefär brukar priserna från uppfödare ligga?

6, Något ni tycker jag borde tänka på.. har haft en massa hamstrar innan.

Lär säkert ploppa upp fler frågor som jag kommer med sedan:)

// Pabblo

MP160
0

Spännande att du funderar på möss! Underbart mycket djur i en så liten kropp :)

1. Dom är mest aktiva på natten men kan vara vakna lite till och från hela dygnet, enligt min erfarenhet. Har du en speciell tid du tar upp dom och leker med dom så lär dom sig det efter ett tag och är oftast vakna och på alerten då :)
  2. Som dom flesta andra burdjur kan dom börja gnaga på galler ja, om dom får det tråkigt. Har du mycket inredning, leksaker, hus och tar ut dom regelbundet så är det nog ingen större fara dock. Du kan också skaffa Dunabur, som bara har galler i taket, akvaruim eller terrarie för att vara på den säkra sidan och för att gallerburar med tätt galler kan vara lite svårt att hitta.
  3. Som du säger så är det induviduellt, men engelsktypade möss kan rent allmänt vara lite springigare och nervösare än svensktypade.
  4. Det finns en del uppfödare i och runt stockholm vet jag, resten har jag ingen större koll på tyvärr men dom hör säkert av sig själva. Runt stockholm har du iaf Grodan, KerstinL och Kent bl.a här på iFokus. Dom är himla trevliga! :)
  5. Ungefär runt 75-100 tror jag, ta kontakt med någon uppfödare och kolla!
  6. Maten, maten maten och maten! Finns massor med bra Artiklar här om utfodring. Läs dom :D

Kommer du på nått mer, fråga på bara! Skrattande

BMEXX
0

Tack så mkt för svaren:) När det gällde gallret så var det mest om jag skulle ta min gammla galler bur eller köpa en ny duna men ja få se hur det blir:)

Håller på att läsa en massa Artiklar och lite på andra sidor nu. Men som jag har fattat det så äter de ungefär som en hamster(?) Ska de ha nå annat basfoder?

// Pabblo

Charlie2006
0

#2 En mus ska inte ha samma basfoder som en hamster då det är "socker"(dom färgade sakerna) i hamsterns, som inte ska finnas i musens. Linfrön, pumpafrön, hirs, undulatblandning, bovete, sesamfrön, quinoa och dom 4 sädeslagen samt lite nötter är ett bra basfoder (är ny inom musägandet men vad jag förstå/har läst är det en bra blandning) :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

BMEXX
0

Jo det skulle var det bästa men blir det inte lite dyrt och blanda själv?

Läste på en sida att man kan ge dem musli som torrfoder, är det bra? och isf vilken sort ska man ta då?

Sedan en ny fråga som jag börjde fundera på, går de att ha dem ensamma en dag eller två eller måste man fråga någon lite snällt om de vill titta till dem.

// Pabblo

Charlie2006
0

#4 Det beror nog på hur många möss man har hur dyrt det blir. Om man bara har några få blir det nog inte så dyrt. Själv har jag valt att blanda själv då musblandningar som finns i ex djuraffärer inte tillför rätt blandning dvs allt finns inte med och det är fel saker i.

Osockrad müsli ska det vara isåfall, vet dock inte vilken müsli sort som är bäst :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Binajis
0

Evelyn här på Mus.ifokus finns i Sundsvall och jag kan hjälpa till att ta hem möss från Stockholm :)

Evelyns hemsida: Evelyns Muslingar

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

BMEXX
0

Okej tack så mkt:)

Skickade ett mail till en uppfödare i Ljusne och undrade om hon hade några på gång. Blir det hon så kanske det är smart och höra vad hon brukar ge men ska kolla på det där med att blanda eget för de kan man väl ge till hamster med, möjligen lägga till eller ta bort nå om det behövs.

Litar heller inte riktigt på dessa färdigblandningar.

// Pabblo

Charlie2006
0

#7 Blandar även till mina hamstrar, men dom kan inte äta linfrön då det är giftigt för dom ;), Även behöver dom lite ärtplator, morötter, torkat johanesbröd, solrosfrön m.m i sin blandning (lite fetare basfoder än musens) ;).

Min hemsida

//Frida

MP160
0

Ang. musli kan det vara lite knepigt, de med torkad frukt eller bär har jag hört att det är mycket socker i, i själva frukten/bären. Men en naturell musli, utan varken socker eller salt kan bli en bra grund, ja. :) Märken vet jag inte, du får titta på inehållsförteckningen. Färdigblandat foder är ett, enligt mig, STORT nono, du vill nog lägga lite pengar på en bra torrfoderblandning hellre än att behöva gå till vetten ofta. Färskmaten är minst lika viktig. :)

BMEXX
0

#6 oj missa helt dit inlägg, få be om ursäkt:P länken funkar inte men jag hittade den ändå, ska kolla nu:)

#9 nej efter det jag har läst och vad ni har skrivit så blir det nog någon egen blandning, få dra in lite på helgs godiset till mig själv;)

// Pabblo

Grodan
0

Dygnsrytmen tycker jag möss & råttor anpassar rätt väl efter aktiviteten i hushållet. De vill umgås med människor och är vakna när det händer saker omkring dem.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

BMEXX
0

Okej en liten påminnelse om min fråga i #4 :)

// Pabblo

Muszimba
0

Om man är borta 1,5-2 dygn så är det okej. Bara man har sett till att de har bra med vatten och färskfoder som gurka och liknande.

Jag ger mina färskfoder och vatten 1 gång/dag.

BMEXX
0

#13 okej men bör man inte byta vattnet oftare?

// Pabblo

Muszimba
0

Inte om man har vattenflaska, men om man har vattenskål bör man ha den utom räckhåll för spån och liknande och byta lite oftare.

BMEXX
0

Men blir inte vattnet unket/dåligt? Jag byter till min hamster varannan dag så han har färskt vatten i flaskan.

// Pabblo

Charlie2006
0

#16 Igentligen ska dom ju ha bytt varje dag så tycker med att det borde bli dåligt.

Min hemsida

//Frida

Vattnadal
0

*vinkar* Det är jag som bor i Ljusne! Mejlade dig nyss om mina kullar. Ska försöka ta mig i kragen och fota lite av de som är till salu oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BMEXX
0

#18 jo hittade dig förut idag, och jag har aldelles precis läst dit mail, det låter bra men måste få veta om csn vill bevilja mig studiepengar först. Bilder låter perfekt;P är intresserad om allt går som det ska.

Finns det någon bra sida/artikel när det gäller musens färger? En del känner jag igen från hamstrar men sedan är de några som är lite krångligare. Menar med bilder.

// Pabblo

Vattnadal
0

Du kan ju alltid testa att söka här, så hittar du nog det mesta. Min gamling, Citronpaj, som har en del ungar här hemma nu, argente creme, är med i januaribebisens tävling.

Du är välkommen att hälsa på och kika även innan du hört något från CSN, om du vill! Bil behöver man för att ta sig hit dock, bussar finns inte i skogen.Skäms

MVH Elin

BMEXX
0

Få muta pojkvännen om skjuts med en chokladbit;) vi får se hur det blir må ju få svar den här veckan eller nästa.

Angående färgerna, jo det kan man ju självklart göra undrade bara om det fanns någon superbra sida med dem:P

// Pabblo

Evelyn
0

*vinkar lite jag också* Det är jag bor i Sundsvall och jag väntar en kull vilken dag som helst nu! :)

BMEXX
0

#22 hej hej:) var och kollade lite på din sida förut, fina föräldrar! kommer ungarna ha samma färg eller kommer det kanske andra med?

Fortfarande inget från csn, grr! får ringa på måndag eller tisdag utifall det har blivit nå fel med posten.

// Pabblo

Evelyn
0

#23 Du kanske missade det, men så här står det på sidan Glad

_"De färger som kan tänkas dyka upp är sv, sv/t, bl/t, ck/t, do/t, si/t, någon fox och ev. något annat som finns längre bak i leden än vad jag kan se på mina papper. Hårlag kommer bli sh och/eller ssh."
_

Vet inte heller om du är så bekant med förkortningarna, så jag "översätter" lite åt dig Flört

Detta kan dyka upp i kullen:

Färger: svart, svart tan, blå tan, choklad tan, dove tan, silver tan och ev. någon fox. Kan också finnas andra färger längre bak i leden (som inte syns på mina papper) som kan dyka upp :)

Hårlag: Korthår och/eller satin korthår

BMEXX
0

Haha jo det där var lite pinsamt kollade efter när jag skrev den där kommentaren och såg att du faktiskt hade skrivit detSkäms

Tack för översättningen ändå!

// Pabblo

BMEXX
0

Puttar upp den här tråden för orkar inte starta en ny bara för en fråga:)

+ och - angående eng. typade och sve. typade?

Håller på att längta ihjäl mig och inte blir det bättre av alla söta bilder folk lägger upp hela tiden;P csn har sagt att det nog inte ska vara nå problem med att få studiemedel när jag ringde dem så nu håller jag på att kolla mailen var och varannan timme utifall att de har skickat. Så få hålla tummarna:)

// Pabblo

Vattnadal
0

Grovt förenklat, och min syn på saken (det finns ju andra som tycker annorlunda, menar jag):

Svensktypade, små, ofta långlivade och tama. Avlade främst på temperament och hälsa.

Engelsktypade, stora, lite "nervigare" och dras med mer sjukdomar och är aningen mer kortlivade då de främst avlats på utseende jämt.

Jag försöker själv få fram "min drömmus", och har ett par nu. De är korsade, fast små i jämförelse med de engelska. De ska leva länge och vara friska, samt ha den typ jag gillar. Vidare ska de gilla andra möss och mig, kunna varva ner och ta det lugnt i min hand, samt att de måste kunna ta sig tid för lite ögonkontakt med mig.

MVH Elin

BMEXX
0

Okej tacka så mkt. Då tror jag det blir sve för mig.

Hade du någon sådan kull på gång nu? :)

// Pabblo

Vattnadal
0

Jag har i princip inga rena svenska kvar, men korsade som har de egenskaper jag gillar från de svnska, kombinerat med lite mer storlek och den typ jag gillar. Har några som är mer svenska dock.

Har massor av ungar, kom och hälsa på!

MVH Elin

BMEXX
0

Kommer jätte gärna och hälsar på någon helg framöver (måste övertala pojkvännen om skjuts bara) dock vet jag inte om jag är så intresserad av agouti eller argente men finns det andra färger med så skulle det vara bra:) fast är jag inte helt svårflirtad heller så länge mössen är mysiga.

// Pabblo

Vattnadal
0

Kom och titta, så ser vi vad jag har då. De med bäst temperament just nu är argente creme, som Citronpaj jag nämner ovan. Fast jag har andra trevliga oxå, tror tom jag har dove nu.

MVH Elin