Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 843 ggr
jossehhh
0

Liten kille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en av killarna, 4 veckor imorgon, tycker jag är lite mindre, inte mycket men ändå lite, och jag undrar om det brukar vara så ibland? Han har inte varit så innan, det är nu den senaste veckan han inte har växt lika mycket som dom andra?

I sättet är han lite lugnare än dom andra, men klättrar ändå runt, "leker" och äter osv?

Kan han bara vara lite efter, eller har han någon bäbissjukdom?

Pimu
0

.. kan juh vara att han är lite utstött av dom andra, men jag har oxå haft så i en kull, att en varit mindre, men klarade sig jätte bra allafall ..

jossehhh
0

okej. ska jag kanske ha honom och en annan kille i en egen bur? eller lät du dom vara tillsammans allihop?

amaira
0

Oj, ja har är definitivt mindre.

Han kan mycket väl klara sig ändå, men han ska aldrig användas till avel, utan vara en ren sällskapsmus. (något annat är väl inte heller tänkt, jag bara sa ändå)

Du behöver ju ändå snart sära på könen. Den andra hanen behöver en egen bur inom en vecka.

Jag tror de här är för unga för att "mobba varandra". Kanske behöver den här lilla stackaren dessutom vara kvar lite längre med sina systrar och sin mamma? Är han så mycket mindre, dröjer troligtvis hans könsutveckling också längre.

Men ha ögonen öppna Glad, man vet aldrig.

jossehhh
0

Okej, men ska jag ha kvar honom och en bror hos mammorna då?

eller borde jag ha kvar bara honom och sen sätta ihop honom med en annan kille? Jag vill ju inte att han ska behöva va ensam :/

Han är lugnast av dom alla, inte avtrubbad och efter, utan mest lugn verkar det som, så han har ju blivit något av en favorit…

amaira
0

Ååh, nu kan jag inte svara längre.

Lugn är han troligtvis just för att han är "lite svagare" eller "lite efter" eller hur jag ska säga det. Något är ju definitivt fel, eller hur?

Det kan vara så enkelt som att ett tillväxthormon inte funkar som det ska. (tro inte på det där, det var ett exempel taget ur det blå jag vet inte alls!!!!)

I vilken mån dina hanar kan gå tillsammans "från början", vet jag ju inte. (alltså, utan att en av dem är handikappad på något vis)

Om de sedan funkar bättre eller sämre ihop, för att en av dem är lite svagare, det kan jag inte heller svara på.

Hur som helst, börja med att hålla ihop hanarna, eller just honom med sin bror. Inte med mamman. Så har de två sällskap av varandra ett tag till.

Men sedan håller du uppsikt över om han blir mobbad!!!

I det här fallet kanske det aldrig blir något bråk som du märker av! Styrkeförhållandena är så ojämna från början.

Den starka hanen kan mycket väl börja bli odräglig mot brorsan. Men kanske inte som du ser, på ett enkelt vis. Den starka kanske vill ha sin bror som värmeboll i boet (de sover sött ihop), han kanske vill bli putsad (elelr kanske till och med får lust att putsa själv). Men däremellan kan han be brorsan "dra åt helvete" (lindrigt sagt).

Då blir det inga slagsmål, inga bråk, inga pip, inget jagande. För det hela handlar om tyst psykisk terror.

Jag menar inte att skrämma dig. Och det behöver inte alls bli eller vara såhär. Man behöver bara veta om hur det kan vara, så inga djur far illa för att man "inte vet".

jossehhh
0

ja, okej, ja då väntar jag väl och ser om han kommer ikapp eller inte.

hoppas :)