Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 607 ggr
Trollhassel
0

Vilken fär?

Är inte så inne på musfärger men jag har länge funderat över vilken färn min fina lilla musflicka Gasolin hade. Jag har aldrig sett exakt den färgen på en mus förut och det skulle vara intressant att få veta om färgen finns på andra möss och vad den kallas. Gasolin var så otroligt vacker, men jag har tyvärr ingen bild på henne förutom i minnet.

Hon var ljusgrå, åt de blå hållet men ljusare. (ljusare och med pastellfärgad än vad blå katter är) Hon var roströd på magen och utan vitfläck.

Hennes mamma var blå tror jag och hennes pappa var roströd röd. Båda föräldrarna var rex….tror jag det kallas va? Pälsen var luddig och lite vågig.

Vet ju inte alls vad mössens färger heter, då jag är mer mer haj på katters färger men jag hoppas ni förstår hur jag medar :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

amaira
0

För att kunna svara mer exakt, behöver du också tala om musens ögonfärg. De var röda, eller hur?

Den roströda färgen på magen heter "tan" och kan finnas på alla musfärger ( tanfärgen kan vara roströd, gulaktig eller vit, som vit heter den fox).

Med tanke på att mamman var blå, gissar jag att din mus var silver/tan. För att det ska stämma, behöver hon ha röda ögon.

Om hon var korthårig och lite lockig heter pälsanlaget Astrex på möss. Var hon mer långhårig och lockig heter det Texel.

amaira
0

Silver är en blå mus med rödögdgenen som bleker den blå pälsfärgen till "ljusgrå".

Hon kan också ha varit dove (alltså dove/tan i det här fallet).

Dove är en svart mus med röda ögon, vars pälsfärg är blekt till ljusgrå av rödögdgenen.

Det kan vara mycket svårt att se skillnad på dove och silver, enklast är att titta i stamtavlan vad för färger som finns där, och vilken parning som gett upphov till musen.

Men också har det blå pigmentet en tendens att klumpa ihop sig, så musen ser lite "tickad" ut (som en agouti-variant och inte en self-variant). En silver blir alltså lätt lite mer tickad än en dove, men även det kan vara svårt att se.

Evelyn
0

amaira, silver kan väl vara svartögd också? fast det är kanske vanligare att de är rödögda?

amaira
0

Hej Evelyn! Skrattande Svartögda silver - ja, då hamnar vi i det där med genotyper och fenotyper, som vi pratat om tidigare.

I SVEMUS standard finns svartögd silver med som godkänd. Men rent genetiskt är det en omöjlighet, eftersom pälsfärgen på silver är en blå mus vars färg bleks ner av rödögdgenen pp.  Är ögonen svarta, blir ju musen blå igen!!

Här ska man inte heller tappat bort sig i den andra "silverfärgen" - högst förvirrande - som är silver agouti, och silver argente, alltså tickade varianter med blekgener … orkar/hinner inte sätta mig in i det tankearbetet just nu Flört.

Svartögd silver, ja det kan man få fram utifrån andra färger och blekningsgener på c-lokus.

Men en genetisk svartögd silver, nej det går inte.

Om Trollhassels mus var svartögd, ja, då är det helt andra (och mycket krångligare) resonemang som behövs för att leda fram till rätt färg.

Trollhassel
0

Tack för era svar! Lilla Gasolin var rödögd och korthårig :)

Hon var väldigt slät i färgen. Inte det minsta tickad.

Hon bör alltså ha kunnat vara en silver/tan eller dove/tan Astrex om jag fattar rätt :)

Fin var hon och jag saknar henne. Hon var så trevlig och älskade att pyssla om mina fingrar och nagelband. Det var hennes jobb.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler