Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 699 ggr
Tallullah
0

tama møss

Nu har jag altså fått mina två mustjejer som jag køpte i Jønkøping..och jag ventar en liten drektigmus hona som jag køper tillbaks av Imsuchadiva nesta vecka..

Jag håller på med dom ganska mycket och dom leker i den øppna burdelen jag lagat till dom…Jag vet ju at ni som har hållit på med møss lenge vet hur møss ska bete sig..lugna snälla møss skriver ni om…men snälla møss..vad är det ägentligen? Jag har aldrig haft møss som bits,men jag har haft møss som inte riktigt lugnar sig i handen..och dessa två jag har nu är nog såna…och jag har ju lest om tasssdarr och vad det betyder,men än så länge har jag inte märkt tassdarr på mina nya møss…men det kommer kanske? Eller finns det møss som aldrig blir riktigt tama?

ivanhoe81
0

det kommer när de känner sig helt trygga, tog hand om några mushonor i somras de börjar få tassdarr först nu (ta ca 5-6 månader för dem eller henne som enbart finns kvar här efter mina möss som ville gå över regnbågsbron mellanhänder jul och nyår)

det beror på individen hur lång tid det tar, mina senaste har redan fått det (och de köpte jag igår förmiddag, en av dem satt och putsade sig och njöt i min hand nyss)

Vattnadal
0

Är de temperamentsavlade så ska de ha lugnet, tryggheten och tassdarret automagiskt, tycker jag i alla fall.

Jag hanterar mina musungar väldigt lite första veckorna. Mest koll på kön, färger och så. När de är 6 v brukar jag börja tycka mer om temperamentet. Finns det inte där då, kanske det kommer, men är de riktigt bra finns det där. Även om de bara lyfts upp en gång i veckan för att buren ska städas.
Bra möss behöver inte "tämjas", de är tama, älskvärda och kontaktbara även om de knappt hanteras.

Sen kan de allra flesta möss tämjas om de hanteras mycket. Inte riktigt alla blir hyfsade, men större delen, skulle jag tro.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tallullah
0

Okej…jag får pyssla med dom mycket så dom blir vana vid handtering…men jag tror nog ochså att det skiller sig lite mellan møss som blir avlat før temperament,kanske i fler generasjoner,och Imazo møss som man kan køpa i varända zooaffär…