Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1261 ggr
Banankaka320
0

Sand som bottenmaterial?

Funderar på att föda upp fodermöss men min morsa tål inte muslukten, jag vet hur det luktar om man inte städar varje dag och har fel bottenmaterial. Men jag tänkte om man har dem i ett akvarium med kanske 5cm sand, en fin sån chinchilla sand, så borde det väl inte lukta så mycket? Är det någon som testat?

Då skulle jag rensa bort bajs med en sån spade varanann dag.

jossehhh
0

det är väl mer kisset som luktar vad jag har fattat, jag tror inte sand är så bra mot lukt heller, men jag är inte säker

Banankaka320
0

Ja det är kisset som luktar, men det luktar betydligt mer på papper och trä.

MP160
0

Jag personligen skulle absolut inte använda sand som bottenmaterial. Min hamster har ett sandbad med chinchillasand och hon kan nysa rätt duktigt om hon nosar runt för mycket där. Kornen är ju sååå små så jag tror det sklle bli väldigt jobbigt att ha i hela buren.

amaira
0

Chinchillasand? jag vet inte riktigt hur den ser ut, men det bör inte vara för fin sand! Liiite mer grovkornig sand går nog utmärkt. Men tror du inte att det blir dyrt?

Bajset behöver du som sagt inte bry dig om. Dessutom strör de ut det överallt, så du skulle få sitta i timtal varje dag och plocka små bajskorn, haha. Det är kisset som behöver tas bort. Och det är hanarna som luktar, kan vara bra att veta.

Sand kan kanske vara bra, för det blir så "tydligt blött" när de kissar i det, och därmed lätt att ta bort. Men jag skulle främst försöka bygga upp en kisslåda åt dem, och tömma den ofta.

Risken är väl kanske, att om du tömmer den för ofta, slutar de använda den och söker upp en annan plats.

Jag hade sand i en kisslåda ett par gånger, med fågelsand jag hade över. Det funkade utmärkt, med nästan för utmärkt, sanden sög upp kisset så otroligt bra, att det blev en rykande åtgång på den. Därmed dyrt.

Men du kan ju alltid prova. Bara inte med för fin sand, som sagt. Det lär knappast vara bra för dem. Och så beöver de förstås mycket annat i buren också, så de inte behöver leva i en öken. Skrattande

Stephanie
0

Jag kan garantera att det inte blir bra..! Jag har provat ha sån sand i toaletterna, och dels är det svårt att rensa den och dels "smulas" det sönder och alla sandkorn blir nedkissade. Det luktar apa och man måste byta all sand hela tiden Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Banankaka320
0

Okej tack så mycket alla :)

Hm, men vad föredrar ni som bottenmaterial?

Spån funkar inte för mig och inte heller papperspellets

Charlie2006
0

#6 Jag använder toa-lätt dels för att jag är allergisk mott spån själv och dels för att spån dammar för mkt för möss. Men toa-lätt funkar jätte bra, drar inte in så mkt lukt (har en hane här hemma) hos musen. Men sen är det ganske mkt dyrare än spån. Fast ska testa torv, som jag tror är ganska bra Glad.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Vattnadal
0

För mig går toalätt bort. Det dammar så jag nyser av det (allergiker), samt att det luktar illa i min näsa.

Jag kör allra helst med kaytees aspspån, i andra hand nickos alspån (som eg är flis) från imazo.Båda dessa är dammfria, tar bort lukt jättebra. Spåent älskar mössen mest, det är toppen att gräva i och boa med. Fast det är bra mycket dyrare, vilket känns när man har många burar.

Har i fattiga perioder kört granngårdens balar med spån, fast då får man städa ihjäl sig…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Charlie2006
0

#8 Asså? har aldrig dammat har hemma, då jag själv är allergisk mott damm/spån tycker jag det är bra.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Banankaka320
0

Ja jag tycker med toalätt luktar för mkt papper och dammar mycket.

Ska kolla upp de ni båda nämt :)

Vattnadal
0

#9 Jag är allergisk mot damm och nyser när jag städar burar med toalätt. Nyser mycket mer av det än vanligt kutterspån tom.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ivanhoe81
0

det med chinchilla sand ni vet väl att den går att återanvända, bara sätta ugnen på 225grader och ha den inne 10 minuter per cm (minst 20minuter)

jag gör så med min sand som jag har till mina gerbiler (och hade till min hamster som jag omplacerade) inga problem där

MP160
0

#12 Du får nog förklara lite mer ingående där, lät intressant :) Kanske i en annan tråd så vi inte sabbar för ts, men förklara gärna!

Banankaka320
0

Ni sabbar inte för mig :D Jag är också nyfiken

ivanhoe81
0

läs tråden "chinchilla sand", har skrivit mycket om sättet jag gör det på

LillyB
0

Jag hade sand till mina natalpälsråttor ett tag, både hanar och honor. Men det var verkligen ingen hit! Det luktade väldigt snabbt, var svårstädat, det blev sand överallt, deras färskfoder blev sandtäckt, tänk er tex att doppa en gurkbit i sand - inte bra. Natalungarna jag hade då tyckte ju såklart att det var fruktansvärt kul att gräva i sanden, men de nös väldigt mycket då dom gjorde det så jag tror inte att det är bra.

Toalätt har jag haft till råttor och det var ett bra underlag förutom att det luktar illa. Det luktar unken gammal källare liksom.

Får snart hem ett par mushonor och då kommer iallafall jag köra på alspån eller aspspån, hade det en gång till råttorna också och då försvann deras lukt helt och det var lättskött, så det är en klar vinnare som lag litar på då det kommer till mössen. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ivanhoe81
0

jag kör med stabens stallströ visst det är kutterspån men det är inte dammigt som de små spånbalarna man kan köpa med lövspån

jag är allergisk mot spåndamm men stallströt reagerar jag inte på (konstigt att alla säger att sådant är dammigt) flis vill inte jag ha (för stora bitar vill ha spånkänslan då det är perfekt att gräva i fast jag blandar det med toalätt för uppsugningen och dokumetstrimlat papper (de älskar det)