Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3829 ggr
[Emmla]
0

Jag ska skaffa möss!!

Hej! jag ska skaffa möss jag är väldigt glad, jag fick nyss tillstånd av min pappa!

Men jag undrar, jag har kollat på en bur i djurafffären och den verkar bra men jag har hört att om lillfingret går igenom så är det för brett mellan bur gallret, halva mitt lillfinger gick igenom och där jag 12 år, och har inte så stora lillifingrar. rymmer de då….?

kan man använda musli som bas i fodret?

ska man ha vatten flaska, skål eller båda?

ehh… kanske kommer fler frågor snart men skulle bli jätte glad om någon kunde svara på dem!

[IsabelleA]
0

Om mössen är vana vid vattenflaska så går det bra, annars kan du ha både skål och vattenflaska för att vänja dem vid vattenaoutomat.
Vet du hur brett det är mellan gallret? en mus bör ha mellan 0,5 - 0,8 (tror jag det är) mellan gallret för att inte kunna rymma.

[Emmla]
0

ok, de sa i djur affären att (och det är en bra djuräffär) att de inte viste hur mycket det va i mellan men de hade möss i den buren förut och att de aldrig hade rymmt, men ja, vad ska man tro?

[SarahOhrn]
0

#2 Dom kan väl mäta? Dom ska ju kunna ge den servicen åtminstone..

[Emmla]
0

aaa.. det har du rätt i jag ska fråga nästa gång jag går förbiGlad

[Emmla]
0

en till fråga hur stora blir engelsk typade (på bredd och längd)

vad kostar tammöss hos uppfödare?

Muszimba
0

Hos uppfödare kostar en mus i snitt 75-100 kronor. Då har den en stamtavla vilket de från en Zooaffär inte har. Då vet man minst 4 led bakåt på papper och sedan kan man få lite koll bakåt vis SVEMUS uppfödarregistrator om den är registrerad i SVEMUS. en engelsktypad mus blir ca 15 cm lång med lika lång svans.

[Emmla]
0

aha tackKyss

rekomenderar ni det här receptet?

3 delar havre, kross eller gryn3 delar vete, kross eller gryn3 delar råg, kross eller gryn3 delar korn, kross eller gryn1 del hirs1 del bovete1/2 del linfrö1/2 del solrosfrö1/2 del sesamfrö1/8 del alfaalfafrö1/8 del quinoafrö

Terato
0

Japp, det är det där receptet jg kör på, Eva Johanssons. Jag har skrivit om det till decilitrar och matskedar för att göra det lite enklare.

2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Det ska alltså vara rätt lite fröer. AXAs grynblandning innehåller endast havre, vete, korn och råg så om du vill kan du byta ut de fyra översta ingedienserna till 8 dl Axas grynblandning! Det blir alltså exakt samma sak.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

#0 ditt 12åriga lillfinger… hihi… kan du mäta tjockleken på det?

#8 eva j. baserar sitt recept på mitt… Tungan ute

hon bad personligen om att få mitt recept på blandning och gjorde om det lite grann… hon nämner inte mig någonstans i sina texter då jag bett henne att inte göra det (eftersom jag många gånger blir sårad när/om texten får en negativ vinkling till mig)

astöntigt att jag nämner det, jäpp, men jag har feta bekräftelsebehov Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[SarahOhrn]
0

Duktig Groda! :) *klappar på huvudet*

Bekräftelsebehovet tillfredställt?

[Emmla]
0

hahah lol

#9 vadå längst ut eller på mitten?

#8 hur många möss är receptet beräknat till?, jag ska bara skaffa två möss så jag vill inte göra mängder, så att det blir gammalt.

föresten kan man ställa maten i kylen? och en till grej ska de ha hundmat dagligen? jag trodde det bara var tillägsfoder, jag tog bort det ur mitt recept.

[SarahOhrn]
0

#11 det beror ju helt på hur mkt dom äter men ta bara och blanda sen när de är slut blandar du nytt =) jag balndar en hink i taget

MP160
0

#9 det där var ju nästan lite gulligt Skrattande

Bim
0

Vad duktig du är Grodan! :D

[Emmla]
0

#12 ok…så det blir inte gammalt så lätt va?

ska man ha hundmat i basfodret??

Glad

[Emmla]
0

hur stor bur måste man ha till två möss? jag är som vanligt orolig för att de kommer ha tråkigt fast jag har ett stort akvarium Rynkar på näsan

[Emmla]
0

på…

60 cm långt

40 cm brett

40 cm högt

[Emmla]
0

på…

60 cm långt

40 cm brett

40 cm högt

[Emmla]
0

Förvånadohhhhh noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!!

grodan byt genast tillbaka till din gamla Avatar!!!!!Skrikandes

Digitalis
0

Mina två musor delar ett akvarium på 60x35x35. Storleken har ingen betydelse när det gäller hur tråkigt/roligt de kan ha. Beror ju på vad du har i buren :P Mina har haft så mycket klättermöjligheter att de knappt lagt på sig något hull, så nu har jag minskat ner på inredningen.

//frida

[Emmla]
0

# 20 ha ha, ok,

ny fråga: vilka storlekar på duna finns det? mini…………..stor…

MP160
0

Jag tror det finns 2 storlekar på dunor, miniduna på ca 55 x 40 x 30 cm och maxiduna på ca 70 x 45 x 30 cm

[Emmla]
0

aha, tack för svaret Skrattande

men maten blir inte gammal så lätt va?

Glad

[Emmla]
0

aha, tack för svaret Skrattande

men maten blir inte gammal så lätt va?

basfodret är rått va?

Glad

[Emmla]
0

ojdå förlåt för att det blev två

[SarahOhrn]
0

nä torrfodret blir inte gammalt.. det dröjer nog! hundmat har jag INTE i mitt foder. nu har jag dock lite ratcomplete som jag vann på en utställnings till mössen annars har jag inte nåt sånt.

[Emmla]
0

ok XD

[Emmla]
0

spelar det någon roll om man har hela korn, kross eller gryn??

dör möss lätt om de får fel foder? är dem extra känsliga när dem är små?

[Emmla]
0

Förvånaddoh! kom nyss på att jag blandade i en msk istället för en tsk av quinoa och alfalfa!! kommer de dö nu???Gråter

MP160
0

#28 Mössen dör inte av fel foder om det inte är något direkt farligt för dom att äta då, men fel foder kan därimot leda till sjukdomar som dom sen ev kan dö av, beroende på sjukdom. :p

#29 nej det är lugnt, dom dör inte av det. Glad Alfalfa har jag för mig är lite laxerande dock, så kolla så dom inte blir lösa i magen. Fast jag vet inte säkert. :p

[Emmla]
0

hehe ok vilken tur…

[Emmla]
0

Några frågor till,

1. Vad är det för skillnad på svensk och engelsktypade möss?

2. I djuraffären rekomenderade dem att jag skulle ge mössen vitaminer, bara utifall att om det skulle bli sjuka så skulle de inte få vitamin brist iaf, är vitaminer nödvändiga?

3  Är det farligt om de äter upp kartonger som är färgade? tex mjölkpaket.

4 Är det farligt om man har rivet tidngspapper som bo matrlal?

[Emmla]
0

5. Hur gamla är hon möss när de är könsmogna?

[SarahOhrn]
0

1. Engelsktypade är större och lite annorlunda utseendemässigt, dock inte märkbart om man inte kan det. :) Mer än storleken.

2. Nej, tror inte det! Jag har iaf inte det till mina..

3. Tror inte det, mina får mjölkpaket!

4. Trori nte det heller,k n ju inte va bra med trycksvärtan men mina får det ibland under bottenmaterialet. Dom gillar o dra upp det :)

5. Dom blir könsmogna redan vid 5 veckor ungefär. Men bör en para dom då!

[Emmla]
0

1 hur länge lever engelsktypade och hur länge lever svensktypade?

[SarahOhrn]
0

#35 Jag tror att det varierar o är ganska lika men ju större en mus är ju kortare lever dom.. Så engelsktypade har ju större risk att bli stora och dö tidigare. Som jag har fattat det! :)

[Emmla]
0

hmmObestämd vad synd

[Emmla]
0

hmmm… så färgade kartonger är inte farligt?

det är väl inge farligt för möss att äta (eller boa med) hö som möjligen har varit i kontakt med kaniner?

Digitalis
0

Hö i sig är inte farligt för möss. Däremot kan det ha sprungit vilda möss i höet innan det förpackades och därmed riskerar de framför allt att få ohyra. Så länge man har uppsikt och är beredd att ta dem till veterinären om man märker att de kliar sig och/eller får sår kan man gott ha hö till dem. De tycker om att boa med sånt.

//frida

[Emmla]
0

ok!  Skrattande

om jag har haft min kanin i famnen, måste jag då tvätta tröjan innan jag tar ut mössen och gullar med?

kaninerna springer lösa i det rummet mössen kommer vara, fast buren är på en hylla ungefär 1 m upp så de kan inte nå varandra.

Muszimba
0

Du behöver inte tvätta tröjan du haft när du gullat med kaninen innan du gosar med mössen. De är inte allergiska mot kaninen eller rädda för lukten.

[Emmla]
0

ok :)

men man ska tvätta händerna för att det inte ska smitta?

MP160
0

#42 Ingen aning ärligt talat, om man nu inte behöver tvätta tröjan så spelar det kanske ingen roll iom att ev smitta lika gärna sätter sig i kläderna. men jag skulle iaf tvätta händerna, men det gör man väl som man själv känner för, antar jag :o

[Emmla]
0

okFlört

Muszimba
0

#42, Vad det som ska smitta från kaninen? Är kaninen sjuk på något vis, skulle jag hantera mössen innan kaninen.

[Emmla]
0

nääää mina kaniner är friska som nötkärnor!Tungan ute

en av dem har varit sjuk 1 gång men inte mer än så…

grodan sa att hon var stenhård med att tvätta händerna mellan råttorna och mössen, så jag vet inte vad jag ska tro

Zheverez
0

nu kommer nybörjare jag här å tänker säga nåt som flera säkert inte håller med om.

jag tycker killar luktar mer än honor.

ändå har vi bara en grabb.

så mitt råd är,tänk efter vilket kön du vill ha.

sen har jag hört att hanar inte kan bo ihop men det kan de flesta honor göra.

Terato
0

#9 Haha, det där med lillfingret var det nog jag som sade. Mest som en liten "fingervisning" om hur stort 7mm är. :P Man kan ju också om man är osäker ta med sig en liten linjal och mäta, alternativt fråga zoopersonalen om galleravstånget.

Jasså, där ser man! Jag gillar det receptet. Till möss i alla fall. Till råttorna blir den aningen fet verkar det som..

#47 Ett väldigt klokt råd! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Dressan
0

jag som tycker mina honor luktar mer.. fast har fler hanar än honor .. konstigt Obestämd

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

[Emmla]
0

Jag ska ha två honmössSkrattande

[Emmla]
0

åhh drattans… dt var nåt jag skulle frå…. ajuste!Skrattande

jah har plockat obesprutade frukträdsgrenar på mitt land, och jag undrar behöver man tvätta dem innan jag ger dem till mössen? till kaninerna ger jag dem bara sådär, men de kanske tål lite mer än mössen.

gllar de att gnaga på grenar?

MP160
0

Lägg grenarna i frysen nått dygn eller torka dom i ugnen, det kan finnas ohyra på grenarna och det är onödigt att ta in när man kan förhindra det. Och ja, dom flesta möss verkar absolut uppslatta grenar. :)

[Emmla]
0

Va bra, jag gillar inte ungnar, men frysen verkar som ett bra alternativGlad

Dressan
0

#53 håller med dig ;).. ugnar är läskiga ^^

Mvh Caroline

MP160
0

Agreed! x)

[Emmla]
0

ja, dem är jätte läbbiga grenarna kanske bränns upp eller nåt, om jag skulle vara en bacill skulle jag föredra att frysas hjäl än att brännas ihjäl.

Jag ska troligen få mina små muslingar i morgonSkrattande

MP160
0

#56 Åh, såpass? Vart kommer dom små ifrån? :D

[Emmla]
0

det är en vanliga djuraffärsmöss

jag har en duna fun och i den så är det massa plasthyllor käkar dem det? eller ska jag ta bort dem

MP160
0

#58 möjligt att dom gnager lite på dom men det är ingen fara :)

[Emmla]
0

vad bra! jag var lite orolig

jag har fått hem dem nu, jag försöker överyga hem om att min hand inte är ett monster från yttre värdsrymdenFlört

[SarahOhrn]
0

#60 Ta det lugnt med dem första dygnet dock så dom får göra sig hemmastadda,,

[Emmla]
0

ok,Glad

nu har jag två till frågor

Vad har möss för dyngsrytm? ungefär när går dem och lägger sig och när vaknar dem? är det olika på olika möss?

Mina möss rycker ibland på bakdelen av rygen. Jag vet att det inte var så bra förklarat men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriv det? någon som vet varför dem gör så?

jag har inga bilder på dem en, för dem vågar änu inte gå upp i min hand men de heter Hedvig och Simma, Simma är ledaren och mycket aktivare än Hedvig. Hedvig gillar mest att ligga och sovaGlad

[SarahOhrn]
0

#62 Det är olika men dom är ju nattdjur, alltså vaken mycket på natten, mina är dock uppe även på dagarna numera när dom står i vardagsrummet där vi är mycket… Men ofta sover dom på dagen o lever runt på natten! =) Tider är väl svårt o säga…

Den andra frågan har jag ingen aning om vad du menar =)

[Emmla]
0

ok

alltså dem lixom rycker i pälsen eller skinnet eller vad man ska säga, inte alltid men lite av och till, det kan vara för att de är nervösa för det gjorde så mycket när dem precis kommit.

Obestämd

[SarahOhrn]
0

#64 Låter ungefär som när det kliar eller kittlas på t ex hästar, dom rycker ju också så då. Så kanske är det nåt sånt.. Och lit nervositet kankse …

[Emmla]
0

aa, jag vet inte, hoppas de inte har loppor….

[Emmla]
0

Hur länge måste man sitta med handen i buren för att mössen ska bli handtama? Än så länge nosar de på min hand, och har ställt tassarna på den ett par (3) gånger, och en av dem har faktiskt klättrat på min arm!

kan man ha glasburkar i buren?

[SarahOhrn]
0

#67 Det beror ju helt på. Du får ta upp dem, hålla på med dem, det händer ju inte över en dag om vi säger så. :) Vissa av mina är fortfarande inte tama så att dom går upp själv, bara en av dom. Sen är ju vissa värrre än andra o springer iväg dessutom. Men det beror också på individen tror jag.. Och från zoo är ddet vääldigt svårt o veta hur temperamentsavlade dom är..

Jag hade glasburkt ill mina som bo ett tag, dom gillade det men den blev rätt äcklig. Nu har dom en kruka som ligger ner, det är perfekt! :P Där ligger 9 tjejer o trängs.

[Emmla]
0

ok,

hehe, ja jag har köpt ett bo till dem faktiskt i keramik, där de sover men de gillar också några hus klippta ur flingpaket, jag har också en kruka, men den sover de inte i Glad

[Emmla]
0

ska man städa ur boet när man städar till dem?

Jag gjorde det nu för dem höll på att riva ut allting därifrån eftersom det var alldeles kissigt, så då tog jag det och slängde det och gav dem nytt.

Om mössen råkar rammla ner på golvet kan de spriga iväg då och aldrig komma tillbaka?

Min mamma är så orolig för det.

[Emmla]
0

vad är bästa knepet för att få mössen tama snabbt?

[SarahOhrn]
0

#70 Självklart ska du även görarent boet. Dom har inga toaletter s dom gör det överalllt! ;)

Det beror väl på om dom lyckas komma in i något hål eller ut på något sätt. Men annars bör du ju få tag på dem, hur snabb du nu är och hur tama dom nu är. Mina har smitit någon gång men då har dom inte under några omständigheter kunnat ta sig ut. Några varv runt o bakom soffan så fick jag upp dem :)

#71 Snabbt och snabbt, ha buren framme så att människor går förbi och pratar, prata med dom utanför buren, håll in handen, klappa dom lite, håll i dom ofta och kela med dom. Det tar den tid det tar helt enkelt! Finns inga genvägar.. Sen handlar det ju även pm hur temperamentsavlade dom är, därför en fördel att köpa från uppfödare :) Då är dom ofta handtama från början..

[Emmla]
0

Hejsan!

Mina möss gnager på burgallret ibland (eller mest en av dem) jag har läst att det beror på att de är utråkade. Men de kan göra det precis när de är i färd med något annat. Tex om jag har min hand i buren, och de klättrar på gallret för att komma till ett annats ställe kan de stanna och gnaga lite i 4 sekunder sen springer de iväg igen. Vad beror det på?

sen kan de också pipa väldigt mycket när de jagar varandra, är de för att de är rädda?

Ceciliaolucifer
0

Är du säker på att alla är honor? :) har dom alla morrhåren kvar?

[Emmla]
0

hur ser tjejernas könsorgan ut på mössen?

[SarahOhrn]
0

#75 Hur gamla är dom? Du bör se om det är en hane. Som har pung! Honor är helt platta..

[Emmla]
0

ok, då är det tjejer, och båda har morrhåren kvar. Idag såg jag att ledaren putsade den andra musen, men ganska hårdhänt hon tog tassen över huvudet på henne och putsade henne i nacken, några sekunder.

Jag har inte sett att de har jagat varandra på nån vecka nu.

[Emmla]
0

Är det normalt att möss äter sitt eget bajs? kaniner gör ju det men möss….?

MP160
0

#78 Det är normalt :)

[Emmla]
0

79 vad bra,

När de pep när det jagade varandra, kanske i själva verket var att en av mössen ville ha en bit mat som den andra hade, fast jag vet inte säkertObestämd

Dressan
0

Våra möss är också efter varandra.. den ena har sår i svansen och ett stort sår vid sidan om svansen.. så hon bor med sin ena syster utanför buren.. (de rymmer varje gång någon är efter dem) .. så akta så de inte biter varandra för hårt..

Mvh Caroline

[Emmla]
0

nejdå de har inga sår GladSkrattandeTungan uteFlörtKyss (inte en i alla fall) men jag har inte sett att de har jagat varandra nu på jätte länge så jag hoppas de har slutat.

Dressan
0

om de inte har några sår.. så är det inget att oroa sig över :)..

Mvh Caroline

[Emmla]
0

vad bra :D

Camillhe
0

1. Ja du bör använda olika kläder mellan dina olika djur. Kaniner har bordetella naturligt i sina luftvägar utan att vara sjuka men kan ändå smitta gnagare med det som då blir sjuka.

"Kaniner kan naturligt ha en bakterie i sina luftvägar (Bordetella bronchiseptica) som är sjukdomsframkallande på marsvin. Det är orsaken till att man bör vara försiktig med att ha kaniner och marsvin tillsammans."

2. Det är INTE normalt för möss att äta bajs.

MP160
0

ber om ursäkt för att jag hade fel om mus-äta-bajs-frågan Tungan ute

[Emmla]
0

#85 ehhm vad grundar sig den faktan på? jag har en kompis som hade marsvin och kaniner ihop och det funkade jättebra!

föresten vad ska man göra om man har sett sin mus äta bajs en gång?

jag tror det finns väldigt delade meningar om det är normalt eller inte.

Jag tror faktist inte att det är skadligt att ha samma kläder med samma djur heller om jag ska vara ärlig. Mina kaniner springer fritt i samma rum som jag har mösen i.

#86 ingen faraFlört

Camillhe
0

#87 Om du klickar på det blåa så får du upp en sida där en veterinär har skrivit det jag citerade.

Grodan
0

visst, men hur mycket tar man deras ord på allvar.. redan första meningen får mig att klia mig i huvudet… Marsvinet är ett LUGNT djur…??? öh… tycker de är ena stressbollar, jag Tungan ute

Sedan står det massor med lögner om möss och råttor på deras sida, så… mja… bättre att kolla med biolog, dietist eller annan med specialkompetens (vad kan en sådan person tänkas ha för titel?)

Camillhe
0

Visst men det spelar mindre roll då man kan läsa samma text på ganska många ställen ang kaniner och bordetella. När jag googlade var den länken första som kom upp, därför länkade jag dit. Är man intresserad och vill läsa mer är det ju bara att googla själv.

Grodan
0

öh… fast jag klickade på länken och läste om marsvin… (läste dock inte allt…) o irriterade mig över roslagstull info…

men ang bordetella så JA, helt korrekt!

Det är livsfarligt att få bordetella på möss och råttor!

[Emmla]
0

Jag undar en till sak varför piper möss?

föresten grodan säg grattis till din mamma från migSkrattande

MP160
0

#92 haha, jaaadu, varför jamar katter? x)

Dressan
0

#93 för det är en innekatt? ;P skojja bara ^^

Mvh Caroline

[Emmla]
0

gu vad taskigt känner mej mobbad….bara för det ska jag inte stäva rätt

men mina möss piper nu och det gör det typ hela tiden varför kör dem så?

MP160
0

#95 det var inte så jag menade alls, förlåt :(

men att dom piper kan ha många anledningar. Jagar dom varandra fortfarande? Piper dom när dom tvättar varandra? Vad händer just när dom piper? Eller piper dom bara tan anledning?

[Emmla]
0

öhh vet inte riktigt jag har bara hört att dem piper, men ibland piper de när de tvättar och när de jagar

MP160
0

Om det pips när dom tvättar varandra kan det väl vara dominansgrej antar jag och pips det när det jagas runt så piper väl den som blir jagad för att protestera mot jagandet. :p

[Emmla]
0

ok så man kan inte säga att de alltid piper av en anledning, eller?

Muszimba
0

Exakt uppfattat, Emmla.

Är det en grupp med möss som kommer från 2 olika uppfödare så ska de fixa till rangordningen i gruppen och ha all sådan koll på varandra.

[Emmla]
0

Nej, de är bara två och är syskon men ibland piper de när de inte är nära varandra ens så då borde det ju inte vara att de bråkar

[Emmla]
0

idag gav jag mina möss en låda med jord och satt och kollade på medan dem undersökte den, de verkar mest intresserade av att äta upp jorden. Är det onormalt?

[Emmla]
0

Hur ser man skillad på putsning och negativ putsning? alltså när de är oroliga eller stressade

MP160
0

#103 utifrån situationen och HUR musen tvättar sig, om den putsar lite, tittar runt, putsar lite till.. hetsigt liksom, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara…

[Emmla]
0

okGlad

[Emmla]
0

jag har försökt tämja mina möss nu och en av dem vågar gå upp på min hand satt jag kan lyfta upp den, (det förvånar mig fortfarande hur olika temperament och personlighet dem har. Den ena är blyg och vill alltid vara på den säkra sidan, och den andra är som en pirat vild och utforskande :) Nåja första tiden satte jag ner handen i buren och väntade tills dem klev upp på den, sen tröttnade jag på det eftersom de inte verkar så intreserade av min hand så jag började lyfta upp husen dem satt i till min hand så att de var tvunga att gå ut, men det kändes lite taskigt när de låg och sov..

mina frågor är: Ska man lyfta upp handen ur buren när de är på den eller blir de sura och stressade då?

Kan man lyfta upp deras hus och sätta det i handen?

Hur vet man om musen inte gillar att man lyfter upp dem eller de tycker det är jätte spännande? (kanske dum fråga men endå..)

MP160
0

**Ska man lyfta upp handen ur buren när de är på den eller blir de sura och stressade då?
**Det beror på musen, är den van med din hand och dig så kan du lyfta upp den. Är den fortfarande lite rädd och hoppar ur direkt när du rör handen lite så kan du vänta lite med att lyfta tills musen känner sig säkrare.

**Kan man lyfta upp deras hus och sätta det i handen?
**Ett sätt att få upp blyga möss är att lura in den i en toarulle eller ett hus och sedan lyfta och vänta på att musen går ut i handen istället. Men ligger mössen och sover i huset så tycker jag nog du kan låta dom sova och försöka plocka upp dom när dom är vakna och pigga istället! :)

**Hur vet man om musen inte gillar att man lyfter upp dem eller de tycker det är jätte spännande? (kanske dum fråga men endå..)
**Ingen fråga är dum! :D Kroppsspråket, en mus som inte vill vara i handen springer nog runt på ett mer nervöst sätt, vägrar vara still och blir svår att fånga upp medans en uppspelt mus sniffar i luften, kikar runt, är inte nervös och springig liksom. Uttrycket i ansiktet säger en hel del det med!

[Emmla]
0

Tack så mycket Maria! Glad det var till stor hjälp, nu vet jag att jag kanske inte ska lyfta upp min mus så snabbt…Hon går gärna upp på min hand men när jag lyfter upp den så blir hon rädd och vill ner, hon ska få vänja sig lite mer först.

MP160
0

Great :)

[Emmla]
0

oj!! jag trodde bara att man skulle ge mössen tilllägs foder typ 3g i veckan! sen läste jag på "vad fick era möss för mat idag?" och då har alla fått jätte mycket konstiga saker!! vad är sanningen igentligen?

[Emmla]
0

put! snälla svara

UlrikaD
0

Det bästa är ju ifall de får varje dag. Jag ger mina varje dag, dock är jag så otroligt kass på att laga mat så många gånger får de barnmat på burk. Men annars är det pasta, någon sorts protein och grönsaker varje dag. Men de får lagad mat varje kväll iallafall.

[Emmla]
0

jaha…jag är vegeterian så det blir lite svårt att ge dem kött, men jag ska fråga min kompis om jag kan få lite hundmat av henne som jag kan ge dem.   men om man äter typ lasagne kan de få en bit av det då eller ska de ha grönsaker och pasta åtskillt?

är det ok att ge dem mat som man saltar på? (tez pasta har man ju salt i när man kokar)

Sen undrar jag om det finns någon speciell smak på barnmat som era möss tycker mycket om!

Vattnadal
0

Man behöver inte separera husmnskosten. Ge du lasagne, om du ätit det. Vill du ge kött och ni inte har hemma kan du dels försöka få lite av någon som har hund eller katt, eller så köper du en räka på lösvikt, tigger provpåsar på hund/kattmat i butiker, kanske kan du köpa en påse med frysta köttbullar och tina en då och då till mössen, hitta annat att köpa på lösvikt så du kan köpa pyttelite i charkdiskarna ed?

Sen angående barnmat, visst är det bra att det inte är kryddor i, men många ansvarsfulla föräldrar gör egen barnmat, för att det inte är så extremt bra med dessa burkar. De tillsätter en massa vitaminer od för att maten behandlats för att hålla länge och tappat den naturliga näringen.

Om man äter en balanserad kost själv, och ger tillskott från det, så mår mössen toppen av det. Inte behöver man köpa barnmatsburkar för att vara en bra matte. Ge ett riktigt bra torrfoder, som du blandar själv enligt bästa förmåga (och recepttips härifrån) och ge färsk mat istället för konserver. Att du saltar pastan är ingen fara. Undvik att ge extremt saltad mat eller rejält kryddad, så klarar de sig. Ingen chili con carne eller texmex, men vanlig husmanskost!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Emmla]
0

Oj, vilket långt svar!Skrattande

Nu vet jag precis vad dem behöver! eller nästan iaf jag har några fler frågor:

Äter möss corn och soja?

Hur klarar sig möss i det vilda? de kan ju inte få tag i proteiner och sånt i skogen för där äter de inte kött, eller gör de?

Vattnadal
0

Mina möss har fått quorn och andra vegetariska saker och gillar det.

I naturen äter vilda möss allt de kommer över. Spannmål, fröer, frukt, nötter, insekter, kanske gnager de på döda djur de hittar, det mesta går in när man är en överlevnadskonstnär. Titta bara på vad husmöss som tar sig in i sommarstugor på vintrarna äter. Då går först all riktg mat is kafferiet åt, sen stearin, papper, disktrasor od. Det som inte går att äta kan de ju i alla fall slakta och boa med!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Emmla]
0

ok, vad braSkrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.