Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 673 ggr
Ceciliaolucifer
0

Lilla Lytt :(

Har inte sett Lytt på några dagar och jag hade en dålig känsla i magen att ngt var fel med henne. Jag tände terrariumet och ser lilla Lytt som staplar omkring och nästan släpar ena benet efter sig.

Ser inga skorpor eller torkat blod så jag vet inte vad som hänt och hur jag ska göra med henne. Dom fick ett springhjul av mig för en tid tillbaka, tänk om hon skadat sig på det? :((

Jag hörde lite pip och skrik i terrariumet så jag tog ut henne därifrån och nu sitter hon i en petbox med en kompis. Hon har fått lyxig musli och torkade räkor. :( jag tror att hon får somna in imorgon.

Lilla lytt, hon är en pygmemus och hur avlivar man en liten varelse som hon?

MP160
0

Åh, beklagar… Rynkar på näsan

[Tearix]
0

Beklagar.Rynkar på näsan

jag hittade Valle med sällskap döda i buren igår. Gråter

Jag visste ju att de var risiga (päls-historien) men jag blev jätte ledsen. Jag försökte verkligen få till den bästa miljön för dem men eftersom båda dog samtidigt (eller ungefär samtidigt, såg dem inte alltid varje dag) så måste jag fortfarande ha gjort nåt fel, känns hemskt. =(

LillyB
0

Beklagar Rynkar på näsan

Tyvärr så är det väldigt vanligt att djuren skadar sig på springhjulen, därför anser jag att man inte ska använda springhjul över huvudtaget. Då jag var liten hade jag det till mina hamstrar och två av dom blev skadade på rätt kort tid, men dom klarade sig. Det är ju dock helt olika från individ till individ hur dom skadat sig. Så känner du att du tar rätt beslut så är det rätt. Man får väll inte diskutera avlivningsmetoder i forumet, men om du PM:ar mig så kan jag berätta hur jag gjorde med mina nataler efter en olycka. Hoppas hon kryar på sig tills imorgon iallafall! Ta bort hjulet helt sedan. Det kan ju bero på nåt annat, men sånahär olyckor händer med hjul så det bästa är att aldrig utsätta dom för risken. Kasta det helst.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Ceciliaolucifer
0

Lytt är mkt piggare idag och använder benet mer. Hon verkar ärligt talat inte ha ont och hon äter dricker och boar runt.

LillyB
0

Tur att hon blivit bättre! Glad Men hon ska nog ta det lugnt ett tag.

Och som sagt, springhjulet..

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Ceciliaolucifer
0

#2 Beklagar :( ibland blir det bara fel, oavsett vad man gör. Men du har haft extrem otur med rymlingar och dödsfall.

#5 Absolut Lilly, hjulet ska jag stampa sönder.

Hon får ett dygn på sig och sen får jag utvärdera, jag måste ha hittat henne precis efter att hon "skadat" sig.

Det verkar dock vanligt att pygmeer som blir lite äldre får förlamningar i bakdelen. Lytt är över ett år och det är ganska lång tid för en liten skrutt som hon :)

Grodan
0

Pygme´mössens hälsa… När ska vi få en doktorsavhandling om det att läsa?

Förresten Teatrix, gick du till veterinären med dina pyggisar något?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ceciliaolucifer
0
LillyB
0

#6 Ja, det var en hel del katastrof ett tag där. Dödsfallen berodde troligen på något genetiskt eftersom alla ungar i alla kullar dog en efter en. Dom var ju avlade till foder och honorna var troligen parade med nära släktingar, så det handlade ju om väldigt vek hälsa och veka gener. Fanns nog inget att göra. Olyckan med rymlingen var inte heller så kul. Usch..

Låter bra det :)

Hoppas verkligen att hon kryar på sig och blir sitt normala jag snart. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_