Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 600 ggr
Trollhassel
0

Sugen på at skaffa möss igen!

Jag är så sugen på att skaffa ett par möss igen. Inte för att avla men kanske ställa ut. Jag har haft möss i massa år men nu var det 4 år sedan min sista lilla sötnos lämnade jordelivet.

Jag har ett problem. Min sambo. Han är inte lika övertygad som jag är. Hans bild av möss är nog -spån över hela golvet, prassel, tissel och tassel hela nätterna och framför allt lukt-. (ni vet ju hur vissa mushanar kan lukta) Dessutom vore det ju tråkigt om han skulle bli allergisk, men enlikt mina erfarenheter är honorna mindre allergiframkallande?

Men ett par musflickor sa väl inte behöva lukta så mycket? Det är ju självklart att man är noga med städningen och hygienen.

Hur ska jag lyckas övertyga honom? Tips?

Obs! hittade ingen passande kategori så den hamnade i fikarummet.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Ceciliaolucifer
0

Ibland är den bästa metoden "Oj, jag hittade dom här idag!" Flört

Nej, ärligt så tycker jag att det viktigaste är att man möts på halva vägen. Du får möss, han får utveckla sitt intresse på något sätt.

Honor luktar lite mindre än hanar, men tydligen kan man kastrera hanarna också.

Ju fler möss, ju mer luktar det givetvis. Det kanske räcker med 2 st så att dom får sällskap av varandra?

Vill man inte ha klapp och gos så mkt så finns det pygmemöss som brukar få vem som helst att lyfta på ögonbrynen :)

Digitalis
0

Jag tycker att du ska diskutera det egentliga problemet med honom. Gäller det just möss eller är han inte sugen på smådjur över huvud taget? Båda måste ju vara med på det för att det ska funka. Det handlar ändå om djur man är bunden vid i två års tid.

//frida

Trollhassel
0

#1 Den metoden använde jag ofta när jag var liten och skaffade nya hamstrar ;)

Min sambo har ju faktiskt hobbys han lägger ner mycket tid och pengar på och det kan hända att jag ibland blir lite irriterad men han får pyssla med det han vill. Jag säger knappt ett ljud om det för jag vet hur det är att ha ett inresse man inte kan tänka sig att vara utan.

Jag har minskat ner en hel del på mina djur och har inga pälsdjur kvar (bortsätt från chihuahuan). Några spindlar har jag bara.

Tycker nog gott och äl att jag kan få skaffa mig ett par små möss.

Pygmemöss vet jag att han skulle gilla, men jag vill gärna kunna umgås md mina möss också, och då är det nog klokare med vanliga möss.

Att kastrera en mus känns lite riskabelt. Är det inte väldigt svårt att dosera narkosen rätt? Känns som att risken är så stor att de skulle få för mycket.

Någon här som kastrerat möss?

Med Vänliga hälsningar

BMEXX
0

Har typ samma problem med ovillig sambo men dock säger han inte så mkt så länge det är små djur som inte tar för mkt plats och kräver för mkt passning, men en hund är det tvärt nej, vilket är ok så länge från min sida.

Övertyga honom att två små honer inte luktar lika mkt som hanar och att du kommer hålla rent. Påpecka även att han har ju faktiskt sitt intresse och då borde ju du få ägna dig åt ditt. Lite rättvist ska det ju vara!

Tycker också kastrering verkar lite riskabelt de är ju så små. Men vetrinärerna blir säker duktigare och duktigare med.

// Pabblo

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skaffade hunden var min sambo lite tveksam, men när hon väl var hemma så började han mer och mer förstå mitt val. Nu älskar han dendär lilla voffsan lika mycket som jag gör och ingen av oss ångrar att vi släppte in henne i våra liv.

Kanske kan bli samma sak med möss. Inte så troligt dock, men han kanske kan lära sig att se charmen i dem i alla fall.

Med Vänliga hälsningar

Bim
0

Ja, skaffa möss! :D

Trollhassel
0

#6 I will! Flört

Med Vänliga hälsningar

jossehhh
0

jag tycker att det låter rätt mycket på natten när dom dricker i Vattenflaskan, men det är ju bara att ni har dom på toan då om han också skulle märka det:P

Ceciliaolucifer
0

Eller så har man öppen vattenskål :)

Trollhassel
0

Det ska nog lösa sig med ljudet :) Jag tycker gallerburar kan föra ett oväsen men terrarie funkar ju bra :)

Med Vänliga hälsningar

Bim
0

#7 Bra, du blir det ännu roligare att titta på din Bdb! :D (och när bebisen kommer, jag längtar! Haha!)

Trollhassel
0

#10 hihi Jaa! Då blir det massa sötisar!

Med Vänliga hälsningar