Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 947 ggr
melymariat
0

jälp min mus hål i maggen!!!!!

min mus rexa jag köpte förra veckan har varit lite slöare en den andra musen citrus och den sitter altid i hörnet av buren så jag trode den var sjuk så jag kolade på maggen på den då var det et litet hål i magen på den o de va svart däri rexa pep inte och den såg inte ut at ha ont men de var läsgit jag frågade mamma och pappa om vi kunde åka til vetrinären men dom sa att de va så dyrrt så jag är jäte räd för min lila rexa någon som vet vad det är för sjukdomm hon har?    de va bara lite svulet där vid maggen inte myket alls.

jag är innte så gamal så klagga inte på min skrivning tackGråter snäla jälp!

Muszimba
0

Jag vet inte vad det kan vara som rexa har, men det bästa för henne är om ni åker till veterinären med henne.

Det är aldrig roligt med en mus som har fått något konstigt efter så kort tid.

Jag vill hälsa dig välkommen hit till oss trevliga musmänniskor. Att ha stavfel kan vi alla ha problem med ibland, till och med jag som är 37 år.Skrattande

melymariat
0

Skrattande jag ska få åka till vetinär imoron.

tack så myket!

någon som vet vad det kan vara?

MyTwiggs
0

Lycka til hos veterinären! Hoppas att lilla Rexa blir bra!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

niffen
0

Låter som en abcess? Du kommer någ bli bedd att hålla såret rent och eventuellt få någonting att ge Rexa för att det inte ska bli mer infekterat än vad det redan är.
Borde inte kosta allt för mycket, jag har varit hos veterinären med massa abcesser på råttor och det har inte gått på mer än 300 kr per råtta kanske.

Lycka till!

MP160
0

Hur har det gått? :)

Grodan
0

Håller med niffen om att det låter som en abcess, dvs en varböld. Om det är det, så är det inget farligt alls, men du kan behöva hjälp med att tömma och behandla. Är man inte van att hantera och behandla möss är det väldigt svårt att göra detta - även för en veterinär eftersom väldigt få veterinärer ens har lust att hålla i en mus…

Vart bor du? Kan vara bra om du fyller i din sida din ålder och vart du bor - sådant är alltid bra att veta ifall någon som bor i närheten skulle ha lust att hjälpa dig.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Den absolut bästa musveterinären i Sverige är Ywon Roschat och hon finns på Djurdoktorn i Uppsala, men man kan nå henne per telefon och email. Hon är inte bara medicinskt kunnig utan även väldigt snäll!

Gå hit och kolla runt lite: Djurdoktorn

melymariat
1

vi var hos  vetrinären och dom komm framm til att det var ett sårr som inte var farligt och de hade varrit en varrböld där och den sprukit så det ännda vi skule jöra var att skölja med vaten på sårret med et paper försst varje dag i två vekor.

så det varr ingen farra tack och låv. Glad  Rexa hade verklliggen en stor böld där i början men nu e den borta och hon är myket pigare nu också för vi har byt til en jäte bra mat dom fick dålig på jurafären fik dom bara pelets och de såg så äklit ut så jag ger dom musli med nöter och jag läger till så dom får färsk mat varje dag det tyker dom är jäte got och då mår bådde citrus och rexa bra.

tack så myket alihopa!Kyss

desutom är jag ny här så jag vett inte så myket men jag älskar mös!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Muszimba
1

Så bra att det har gått bra med Rexa!!!! Jag och mina 2 mustjejer Zpoted Delilah och Little Zpider håller alla tummar och tassar för er.

Det är bara att fråga på om dina möss. Var bor du och dina små möss? Själv bor jag och mina i Stockholm.

melymariat
1

tack så myket!!!!!!  jag bor litte utanför stockholm. mina mös äter morott på mit skrivbord just nu.

Glad jag har lärrt domm att bajsa och kisa bara i burren så domm gör bara det där.

Grodan
1

Åh, vad skönt att höra och vad bra att ni kom till en bra veterinär och att du tänkt till med matningen!

Det är så härligt med seriösa djurägare! Skrattande

melymariat
0

ja dom är sötta och jag skämer bort dom äxtra myket. Är det okej att ha öpen bur dygnet runt? jag har inga sladar eller sånt i mit rum jag har barra en garderobb och en säng och ett skrivbord och en stol.  jag tar utt dom varje dag och dom bajsar och kisar bara i buren aldrig har dom jort det på golvet.  tror ni at de går bra för mamma sa att det var en bra ide? hitar mösen tilbaka til buren sen?  jag har altid stängd dör.

ivanhoe81
0

mina kunde vara ute och springa ibland innan de fick ett stort akvarium, mina låg alltid i buren när de tröttnat på att vara ute, fast jag har inte varit lika duktig som dig så jag fick alltid dammsuga efteråt då det låg bajsklumpar överallt

men kolla upp så det inte finns något hål på något ställe där de kan krypa in, jag har fått rivit upp botten på en garderob för att hämta ut en mus som hittade in men inte ut